ПОБУДОВА МОДЕЛІ КОМПЕТЕНЦІЙ ПРАЦІВНИКІВ МАШИНОБУДІВНОГО ПІДПРИЄМСТВА

Автор(и)

  • В.В. Сідоренко Харківський національний економічний університет, Ukraine

Анотація

Мета. Дослідження теоретичних основ компетентнісного підходу та розробка моделі компетенцій лінійних керівників машинобудівного підприємства.

Методика. Проаналізовано теоретичні основи компетентнісного підходу за допомогою виявлення значення компетенцій працівників у діяльності підприємства. Досліджено розподіл компетенцій на професійні та особистісні, визначено їх зміст. Розглянуто функції майстрів виробничих дільниць та сформульовано цілі оцінки лінійних керівників. За допомогою алгоритму оцінки професіоналізму та з використанням методу факторного аналізу розподілено компетенції лінійних керівників за шістьма групами: на особистісні, які включають до свого складу поведінкові та ділові, та за чотирма основними функціями управління (планування, організація, мотивація, контроль). Зазначено мету, переваги та можливі труднощі при побудові моделі компетенцій працівників.

Результати. Побудова моделі компетенцій дозволить підприємству підвищити ефективність господарської діяльності за рахунок формування єдиних вимог до кандидатів на посади; погодженості потреб безпосереднього керівника на виробництві та менеджера з набору персоналу як представника корпоративних інтересів та спеціаліста з особистісних характеристик; покращення комунікативних процесів в організації шляхом підвищення взаєморозуміння вимог між керівниками та підлеглими; чітке розуміння всіма членами колективу працівників вимог та умов праці завдяки єдиним стандартам і моделям.

Наукова новизна. Побудовано модель компетенцій майстрів виробничих дільниць, за рахунок якої проводиться оцінка відповідності лінійних керівників займаній посаді, а також формується резерв претендентів як з існуючих, так й з потенційних працівників підприємства.

Практична значущість. Розроблено алгоритм та побудовано модель компетенцій майстра виробничої дільниці машинобудівного підприємства, що дозволяє оптимізувати роботу з персоналом.

Ключові слова: компетенції, побудова моделі компетенцій, компетентнісний підхід.

Посилання

Barrick M.R. Personality and job performance: Test of the mediating effects of motivation among sales representatives / M.R. Barrick, G.L. Stewart, M. Piotrowski // Journal of Applied Psychology. – 2002. – № 87. – P. 43-51.

Barrick, M.R., Stewart, G.L. and Piotrowski, M. (2002), “Personality and job performance: Test of the mediating effects of motivation among sales representatives”, Journal of Applied Psychology, no. 87, pp. 43-51.

Boselie P. Human resource management and performance: lessons from the Netherlands / P. Bose¬lie, J. Paauwe, P. Jansen // International Journal of Human resource Management. – 2001. – № 12. – P. 1107-1125.

Boselie, P., Paauwe, J. and Jansen, P. (2001), “Hu¬man resource management and performance: lessons from the Netherlands”, International Journal of Hu¬man resource Management, no. 12, pp. 1107-1125.

Heinsman H. Competency management: A literature review. In F. Avallone, H.K. Sinangil &

A. Caetano (Eds.) / H. Heinsman, P. Koopman, Van J. J Muijen // Convivence in organizations and society. – 2005. – № 12. – P. 39-46.

Heinsman, H., Koopman, P. and Muijen, Van J.J. (2005), “Competency management: A literature re¬view. In F. Avallone, H. K. Sinangil & A. Caeta¬no (Eds.)”, Convivence in organizations and society, no. 12, pp. 39-46.

Романюк Л.М. Компетенція персоналу – фактор реалізації конкурентної стратегії діяльності під¬приємства / Л.М. Романюк // Економіка промис¬ловості. – 2004. – № 5. – С. 126-130.

Romanuk, L.M. (2004), “The competency of personal is a factor of implementation of competitive strategy of enterprise”, Economy of industry, no. 5, pp. 126-130.

Верба В.А. Проблеми ідентифікації компетенцій підприємства / В.А. Верба, О.М. Гребешкова // Про-блеми науки. – 2004. – № 7. – С. 23-28.

Verba, V.A. (2004), “Problems of identification competency of enterprise”, Problems of science, no. 7, pp. 23-28.

Сімченко Н.О. Управління соціальною відповідальною організацією на засадах компетенційного під-ходу / Н.О. Сімченко // Вісник Волинського інституту економіки та менеджменту. – 2011. – № 1. – С. 218-226.

Simchenko, N.O. (2011), “Management of social responsibility of organization basis on competency approach”, Visnyk Volinskogo institution of economy and management, no. 1, pp. 218-226.

Фролова Л.В. Управління витратами обігу торговельних підприємств на основі компетентнісного під-ходу: наукове видання / Л.В. Фролова, О.С. Кравченко. – Донецьк: Вебер; Дон. філія, 2009. – 223 с.

Frolova, L.V. and Kravchenko, O.S. (2009), “Ma¬na¬gement charges of commerce enterprise basis on competency approach: science edition”, Veber Donetska filiya, Donetsk, Ukraine.

Колесник А. Модель компетенций / А. Колесник // Управление персоналом. – 2010. – № 7 (202). – С. 14-17.

Kolesnik, A. (2010), “Model of competency”, Ma¬nagement of personal, no. 7 (202), pp. 14-17.

Опубліковано

2013-04-23

Номер

Розділ

Підприємництво, менеджмент, маркетинг