Етапна організація навчання інтегрованих умінь читання та письма учнів профільної школи на прикладі есе

Автор(и)

  • Вікторія Осідак Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна
  • Ясинецька Владислава Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна https://orcid.org/0009-0005-3124-0888

DOI:

https://doi.org/10.17721/2663-0303.2024.2.03

Ключові слова:

інтегровані вміння читання та письма, старша профільна школа, двохетапна організація, цикл читання – письма

Анотація

У статті розглянуто підходи до організації діяльності з навчання інтегрованих умінь читання та письма у старшій профільній школі та запропоновано способи її організації. Мета навчання полягала в удосконаленні вмінь написання порівняльно-зіставного есе на основі визначених джерел. Концептуальна основа дослідження ґрунтується на інтегрованому підході до навчання читання і письма. Згідно з цим підходом, процеси читання і письма взаємопов'язані, оскільки обидва види діяльності використовують схожі когнітивні механізми й типи знань. До них належать: метакогнітивні знання про стратегії читання та письма, що враховують комунікативні цілі, знання в конкретній предметній сфері та текстова обізнаність, а також процедурні знання, що забезпечують синхронізацію написання тексту з опрацюванням інформації під час читання.

Методологічною основою експериментального навчання стала двохетапна організація формування інтегрованих умінь учнів у циклах читання – письма, яка реалізовувалася в навчальному процесі в Іршанському ліцеї Житомирської області. Учасниками дослідження стали учні 11-го класу (n = 10). Навчання охоплювало виконання підсистеми завдань, що передбачало активне залучення учнів до аналізу текстів, виявлення ключових ідей, їх порівняння та протиставлення, а також інтеграцію цих ідей у порівняльно-зіставному есе. Ефективність запропонованої організації навчання визначалась за допомогою дексриптивної статистики та обрахування парного t-тесту результатів перед- та післяекспериментального навчання з метою визначення значущості змін у показниках у результаті навчання.

Отримані результати підтвердили гіпотезу про позитивний вплив навчання інтегрованих умінь читання та письма на розвиток умінь учнів створювати порівняльно-зіставне есе на основі визначених джерел. Водночас висновки дослідження свідчать про необхідність подальшого вдосконалення підходів до навчання інтегрованих умінь читання та письма.

Біографії авторів

Вікторія Осідак, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

кандидат педагогічних наук, доцент, кафедра методики викладання української та іноземних мов та літератур

Ясинецька Владислава, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

магістр програми "Теорія та методика навчання української мови і літератури, іноземної мови в старшій профільній школі"

Посилання

Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2001). A taxonomy for learning teaching and assessing: A revision of Bloom's taxonomy of educational objectives. Longman.

Calfee, R. C., & Miller, R.G. (2005). Breaking Ground: Constructing authentic reading-writing assessments for middle and secondary school students. In R. Indrisano, & J. Paratore (Eds.), Learning to Write, Writing to Learn: Theory and research in practice (pp. 203-219). IRA.

Celik, B. (2019). Developing writing skills through reading. International Journal of Social Sciences and Educational Studies, 6(1), 206–214. https://doi.org/10.23918/ijsses.v6i1p206

Chan, S. H. Ch. (2013). Establishing the validity of reading-into-writing test tasks for the UK academic context. [Doctoral dissertation]. The University of Bedfordshire. https://uobrep.openrepository.com/handle /10547/312629

Council of Europe. (2020). Common European framework of reference for languages (CEFR): Learning, teaching, assessment – Companion volume. Council of Europe. www.coe.int/lang-cefr

Dooley, J., & Evans, V. (2017). Prime time. Upper-intermediate student's book (2nd impr). Express publishing.

Gebril, A., & Plakans, L. (2016). Source-based tasks in academic writing assessment: Lexical diversity, textual borrowing and proficiency. Journal of English for Academic Purposes, 24, 78-88. https://doi.org/10.1016/j.jeap.2016.10.001

Jackson, C. K, & Bruegmann, E. (2009). Teaching students and teaching each other: The importance of peer learning for teachers. American Economic Journal: Applied Economics, 1(4), 85-108. http://dx.doi.org/10.1257/app.1.4.85

Hammann, L. A., & Stevens, R. J. (2003). Instructional approaches to improving students' writing of compare-contrast essays: An experimental study. Journal of Literacy Research, 35(2), 731–756. https://doi.org/10.1207/s15548430jlr3502_3

Hirvela, А., & Du, Q. (2013). "Why am I paraphrasing?": Undergraduate ESL writers' engagement with source-based academic writing and reading. Journal of English for Academic Purposes, 12(2), 87–98. https://doi.org/10.1016/j.jeap.2012.11.005

Hughes, A., & Parker, A. (2020). Visual tools for critical thinking. Oxford University Press.

Kavytska, T., Drobotun, V. & Drahinda, O. (2021). Navchannya pysma v ekstrenykh umovakh: doslidzhennya navchalnoho potentsialu onlaynplatform [Online writing instruction in emergency setting: exploring the instructional capacity of digital support]. Ars Linguodidacticae, 8, 4-12 (In Ukrainian). https://doi.org/10.17721/2663-0303.2021.8.01

Kavytska, T., Shovkovyi, V., & Osidak, V. (2021). Source-based writing in secondary school: Challenges and accomplishments. In C. N. Giannikas (Ed.), Teaching practices and equitable learning in children's language education (pp. 63-83). IGI Global. http://doi:10.4018/978-1-7998-6487-5.ch004

Kvasova, O., & Liamzina, N. (2018). Formuvannya intehrovanykh umin chytannya y pysma u protsesi vykonannya studentamy veb-kvestu [Building students' reading-into-writing skills in webquest]. Ars Linguodidacticae, 2, 38–44 (in Ukrainian). https://doi.org/10.17721/2663-0303.2018.2.05.

List, A., & Alexander, P. A. (2017). Cognitive affective engagement model of multiple source use. Educational Psychology, 52, 1-18. http://dx.doi.org/10.1080/00461520.2017.1329014

Marden, M. P., & Herrington, J. (2020). Collaborative foreign language learning practices and design principles for supporting effective collaboration in a blended learning environment. Educational Media International, 57(4), 299–315. https://doi.org/10.1080/09523987.2020.1848511

McDonough, J., & McDonough, S. (1997). Research methods for English language teachers (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315832548

Miller, R. G., & Calfee, R. C. (2004). Making thinking visible: A method to encourage science writing in upper elementary grades. Science and Children, 42(3), 20-25.

Ministery for Education and Science. (2017). Inozemni movy (riven standartu, profilnyy riven). Prohrama dlya 10-11-kh klasiv zahalnonavchalnykh zakladiv [Foreign languages (standard level, profile level). Programmes for 10-11th grades of general secondary education]. (in Ukrainian).

Plakans, L. (2008). Comparing composing processes in writing-only and reading-to-write test tasks. Assessing Writing, 13(2), 111-129. https://doi.org/10.1016/j.asw.2008.07.001

Plakans, L. (2009). The role of reading strategies in L2 writing tasks. Journal of English for Academic Purposes, 8(4), 252-266. https://doi.org/10.1016/j.jeap.2009.05.001

Polonska, T. (2014). Profilne navchannya inozemnoyi movy uchniv starshoyi shkoly. Metodychni rekomendatsiyi [Teaching foreign languages to senior secondary school students. Teacher guidelines]. Pedahohichna dumka (in Ukrainian).

Raphael, T. E., & Kirschner, B. W. (1985). The effects of instruction in compare/contrast text structure on sixth-grade students' reading comprehension and writing products. Research series, 161, 1-39. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED264537.pdf

Sazhko, L. (2011). Profilne navchannya inozemnykh mov u starshiy shkoli. [Professionally oriented teaching foreign languages at senior school]. Inozemni movy, 2, 5-9 (in Ukrainian).

Spivey, N. N. (2001). Discourse synthesis: Process and product. In Discourse synthesis: Studies in historical and contemporary social epistemology (pp. 379-396). Praeger.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Осідак, В., & Владислава, Я. (2024). Етапна організація навчання інтегрованих умінь читання та письма учнів профільної школи на прикладі есе. ARS LINGUODIDACTICAE, (14(2), 39–51. https://doi.org/10.17721/2663-0303.2024.2.03

Номер

Розділ

МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ У СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ ТА УНІВЕРСИТЕТІ