Навчання студентів-германістів читання прецедентних текстів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.17721/2663-0303.2024.2.04

Ключові слова:

навчання читання, оволодіння німецькою мовою, прецедентний текст, проєктна діяльність

Анотація

Статтю присвячено розробленню й апробації технології навчання студентів-германістів читання прецедентних текстів. Зазначено, що в процесі навчання читання цих текстів відбувається удосконалення компетентності в читанні та розвиток лінгвосоціокультурної компетентності, глибоке пізнання культури народу, формування уявлення про інтегрований характер мови та культури, зміцнення знань екстралінгвального характеру. Аргументовано, що в цей час у студентів формується пресупозиційна готовність до комунікації у німецькомовному дискурсі, закріплюються риси вторинної мовної особистості. Прецедентні тексти класифіковано у трьох групах: власне прецедентний текст, текст-опис прецедентного феномену, текст, який містить прецедентні феномени. Уточнено критерії добору прецедентних текстів: критерій хрестоматійності, критерій інтертекстуальності, критерій реінтерпретації, критерій відтворюваності. Визначено, що технологія навчання читання прецедентного тексту реалізується на трьох етапах (дотекстовому, текстовому й післятекстовому) і в низці завдань для проєктної діяльності студентів. У процесі апробації доведено, що студенти-германісти загалом набули додаткових ексралінгвальних знань, пов'язаних з появою та реінтерпретацією твору, усвідомили цінність твору та його прецедентність. Виявлено, що структурування навчальної діяльності в низці проєктів є корисним для формування навчальної автономії у процесі оволодіння німецькою мовою.

Біографія автора

Тетяна Шовкова, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

кандидат філологічних наук, доцент, кафедра методики викладання української та іноземних мов та літератур

Посилання

Assel, J., & Jäger, G. (2018, April). Goethe-Motive auf Postkarten und in der bildenden Kunst. Eine Dokumentation. Goethezeitportal. https://bit.ly/3B1p1Xj

Budnik, A. O. (2010). Formuvannya dyskursnykh uminʹ studentiv filolohichnykh spetsialʹnostey zasobamy natsionalʹno-pretsedentnykh tekstiv [Teaching discourse skills to philology students through national precedent texts] [PhD thesis]. South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky. (in Ukrainian)

Dennis. (2022, July, 1). The Erlking – Johann Wolfgang von Goethe. Literaturwelt. https://bit.ly/49n8RUD

Hasselhorn, S. (2017, December 6). Erlkönig [Video]. https://www.youtube.com/watch?v=d8IzbBnhDng

Hladka, V. A. (2018). Pretsedentni fenomeny yak motyvatory neofrazeolohizmiv suchasnoyi frantsuzʹkoyi movy [Precedent phenomena as motivators of neophraseologisms of the modern French language]. Transcarpathian Philological Studies, 2, 46-52. (in Ukrainian)

Hostra, K. V. (2021). Metodyka roboty z pretsedentnymy fenomenamy kulʹtury pid chas navchannya rosiysʹkoyi movy v osnovniy shkoli [Methods of working with precedent cultural phenomena while teaching the Russian language in basic school]. [PhD thesis]. Kryvyi Rih State Pedagogical University. (in Ukrainian)

Korolova, V. V. (2012). Pretsedentni fenomeny v movi suchasnoyi poeziyi [Precedent phenomena in the language of modern poetry]. Scientific Notes of the National University Ostroh Academy. Series: Philology, 29, 8-10. (in Ukrainian)

Kukharchuk, I. O. Formuvannya kulturolohichnoyi kompetentnosti v uchniv 9-kh klasiv zasobamy natsionalʹno-pretsedentnykh tekstiv [Forming 9th grades students' cultural competence by means of nationalprecedent texts]. Innovative Pedagogy, 41(1). https://doi.org/10.32843/2663- 6085/2021/41/1.8. (in Ukrainian)

Lazarenko, S. V. (2015). Formuvannya sotsiokulʹturnoyi kompetentsiyi pid chas vykladannya ukrayinsʹkoyi movy inofonam (na materiali pretsedentnykh fenomeniv suchasnoho ukrayinsʹkoho hazetnoho tekstu) [Developing socio-cultural competence in the Ukrainian as a foreign language classroom (based on the precedent phenomena of modern Ukrainian newspaper text)] [Conference Proceedings]. Pedahohyka. Teoretycheskye y praktycheskye aspekty razvytyya sovremennoy nauky, Poznań, Poland. https://bit.ly/41dCWEl. (in Ukrainian)

Melnychenko, H. V., & Hunchenko, A. P. (2023, October 30 - November 01). Vykorystannya pretsedentnykh fenomeniv kultury u rozvytku linhvokrayinoznavchoyi kompetentsiyi maybutnikh uchyteliv anhliysʹkoyi movy i literatury [The use of precedent cultural phenomena in the development of linguistic and country studies competence of future teachers of English language and literature] [Conference Proceedings]. The VII International Scientific and Practical Conference "Problematic questions of science and problems of development", Berlin, Germany. (in Ukrainian)

Nikolayeva, S. Y. (Ed.). (2013). Metodyka navchannya inozemnykh mov i kultur. Teoriya i praktyka. Pidruchnyk dlya stud. klasychnykh, pedahohichnykh i linhvistychnykh universytetiv [Methods of teaching foreign languages and cultures. Theory and practice. Textbook for students of classical, pedagogical and linguistic universities]. Lenvit. (in Ukrainian)

Nikitina, A. V. (2015). Pretsedentnyy tekst yak zasib natsionalʹno-patriotychnoho vykhovannya na urokakh ukrayinsʹkoyi movy [The precedent text as a mean of national-patriotic education at the lessons of Ukrainian language]. Visnyk Luhanskoho Natsionalnoho Universytetu imeni Tarasa Shevchenka, 7(296), 236-244. (in Ukrainian)

Semenyuk, T. (2022). Inkorporuvannya elementiv balady Y.V. Hete "Lisovyy tsar" u muzychnyy tvir "Dalay-Lama" suchasnoyi nimetskoyi hrupy Rammshtayn [Incorporating ballad elements of Goethe's "Forest King" to Rammstein's musical piece "Dalai Lama"] [Conference Proceedings]. International scientific and practical conference Applied Linguistics-3d: Language, IT, ELT, Zhytomyr, Ukraine. https://conf.ztu.edu.ua/wpcontent/uploads/2022/06/al3d_abstracts-2022.pdf. (in Ukrainian)

Studyflix (n.d.). Erlkönig. https://studyflix.de/deutsch/erlkonig-5013; https://svitliteraturu.com/_ld/2/290_jpg2pdf.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Шовкова, Т. (2024). Навчання студентів-германістів читання прецедентних текстів. ARS LINGUODIDACTICAE, (14(2), 52–62. https://doi.org/10.17721/2663-0303.2024.2.04

Номер

Розділ

МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ У СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ ТА УНІВЕРСИТЕТІ