ПРОСТІР ІНТРАСУБ’ЄКТНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ З ІНШИМ ДОШКІЛЬНИКІВ ІЗ ЗАТРИМКОЮ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ: ОПЕРАЦІОНАЛІЗАЦІЯ КОНЦЕПТУ ДОСЛІДЖЕННЯ

Автор(и)

  • І.М. Омельченко Інститут спеціальної педагогіки Національної академії педагогічних наук України, Україна

Ключові слова:

комунікативна діяльність, інтрасуб’єктна комунікативна діяльність, Інший, партнер, інтерсуб’єктні та інтрасуб’єктивні межі, квазісуб’єкт, улюблена іграшка, уявний компаньйон, дошкільники із затримкою психічного розвитку.

Анотація

У статті теоретично обґрунтовано актуальність дослідження інтрасуб’єктної комунікативної діяльності в нових реаліях інформаційного суспільства, що включає рівність таких форм взаємодії, як комунікативна діяльність із реальним партнером, з одного боку, і спілкування з квазісуб’єктом (уявним компаньйоном) і суб’єктивованим об’єктом (улюбленою іграшкою), з іншого. Виділено компоненти суб’єктності (самосвідомість, усвідомлення, ідентифікацію і рефлексію) та розкрито їх роль у розвитку усвідомленого спілкування з Іншим. Операціоналізовано емпіричний концепт дослідження інтрасуб’єктної комунікативної діяльності з Іншим (улюбленою іграшкою та уявним компаньйоном) у дошкільників із затримкою психічного розвитку.

 

Біографія автора

І.М. Омельченко, Інститут спеціальної педагогіки Національної академії педагогічних наук України

кандидат психологічних наук, старший науковий співробітник, старший науковий співробітник лабораторії інтенсивної педагогічної корекції

Посилання

Абульханова К.А. Психология и сознание личности (Проблемы методологии, теории и исследования реальной личности): Избранные психологические труды. – М. : Московский психолого-социальный институт; Воронеж: Издательство НПО «МОДЭК», 1999. – 224 с. (Серия «Психологи Отечества»).

Бескова. Д.А. Телесность как пространственная структура // Междисциплинарные проблемы психологии телесности. / Д.А. Бескова, А.Ш. Тхостов / Ред.-сост. В.П. Зинченко, Т.С. Леви. – М., 2004. – С.133–148.

Волкова Е.Н. Субъектность педагога: теория и практика: автореф. дис… доктора психол. наук: 19.00.07 / Е.Н. Волкова. – Москва, 1998. – 50 с.

Журавлев И.В. Субъективность как граница: топологическая и генетическая модели / И.В. Журавлев, А.Ш. Тхостов // Психологический журнал. – 2003. – №3. – С. 5–12.

Зинченко В.П. Ценности в структуре сознания / В.П. Зинченко // Вопросы философии. – 2011. – № 8. – С. 85–98.

Ладенко И.С. Феномен рефлексивного стиля мышления и генетическая логика / И.С. Ладенко // Рефлексия, образование и интеллектуальные инновации: материалы Второй Всероссийской конференции «Рефлексивные процессы и творчество». – Новосибирск, 1995. С. 8–25.

Мацута В.В. Содержательные и структурные характеристики внутриличностной коммуникации / В. В. Мацута/ Сибирский психологический журнал. – 2009. – № 34. – С. 37-39

Минюрова С. А. Психологические особенности наглядной формы самосознания в детском возрасте: автореф. дис. … канд. психол. наук: 19.00.07 / С.А. Минюрова. – Москва, 1995. – 22 с.

Мухина В.С. Возрастная психология: феноменология развития, детство, отрочество: учебник для студ. вузов / В.С. Мухина. – [6-е изд., стереотип.]. – М. : Издательский центр"Академия", 2000. – 456 с.

Нартова-Бочавер С. К. Человек суверенный: психологическое исследование субъекта в его бытии / С. К. Нартова-Бочавер. – СПб. : Питер, 2008. – 400 с.

Омельченко І.М. Психолого-педагогічні основи діагностики і формування комунікативної діяльності у дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку: навчально-методичний посібник / І.М. Омельченко; Інститут спеціальної педагогіки НАПН України. – Полтава: ТОВ „Фірма „Техсервіс“, 2015. – 185 с.

Омельченко І.М. Спілкування як комунікація, взаємодія і діалог із Іншим: суб’єктний підхід / І.М. Омельченко // Проблеми сучасної психології: збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України / за наук. ред. С. Д. Максименка, Л. А. Онуфрієвої. – Вип. 28. – Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2015. – С. 375–384.

Петровский В.А. Принцип отраженной субъектности в психологическом исследовании личности / В.А. Петровский // Вопросы психологии. – 1985. – №4. – С. 17–30.

Россохин А.В. Рефлексия и внутренний диалог в измененных состояниях сознания. Интерсознание в психоанализе / А.В. Россохин. – М. : Когито-центр, 2010. – 304 с.

Рягузова Е.В. Социальная психология личностных репрезентаций взаимодействия «Я и Другого» / Е.В. Рягузова. – Саратов : Научная книга, 2011. –304 c.

Тхостов А.Ш. Психология телесности / А.Ш. Тхостов. – М. : Смысл, 2002. – 287 с.

Хараш А. Личность, сознание и общение: к обоснованию интерсубъективного подхода в исследовании коммуникативных воздействий / А. Хараш // Психолого-педагогические проблемы общения / Под ред. А. А. Бодалева. – М : НИИ ОПП АПН СССР. 1979 г. – С. 17–35.

Шаров А.С. Онтология психологических механизмов рефлексии [Электронный ресурс] / А.С. Шаров // Электронный научный журнал «Вестник Омского государственного педагогического университета». – Выпуск 2006 – Режим доступа: http://www.omsk.edu/article/vestnik-omgpu-25.pdf

Omelchenko I. Tools for psychological diagnostics of chronotope of communicative activity of preschool children with delay of mental development: theory and technique / I. Omelchenko // TEKA-Archives of the Commission of Medical Sciences, Polish Academy of Sciences Branch in Lublin. – Lublin : Towarzystwo Wydawnictw Naukowych LIBROPOLIS, 2014. – Vol. 2. – №1.– P. 27–33.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-07-03