THE SPACE OF INTRA-SUBJECT COMMUNICATION WITH OTHER OF PRESCHOOLERS WITH DEVELOPMENTAL DELAY: OPERATIONALIZATION OF THE STUDY CONCEPT

Authors

  • І.М. Омельченко National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Ukraine

Keywords:

communicative activities, intra-subject communicative activities, Other, partner, inter-subject and intra-subject limits, quasi-subject, favourite toy, imaginary companion, preschooler with developmental delay.

Abstract

The article substantiates theoretically importance of the study of intra-subject communications in the new realities of the information society, that includes equality of such forms of interaction as communicative activities with a real partner on the one hand, and communication with a quasi-subject (a imaginary companion) and a subjective object (a favourite toy) on the other. The article determines the components of subjectivity (consciousness, awareness, identification and reflection) and reveals their role in development of conscious communication with Others. The empirical concept of our study of intra-subject communications with Other (a favourite toy and an imaginary companion) is operatsionalized for preschool children with developmental delay.

 

Author Biography

І.М. Омельченко, National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine

PhD (Psychology), senior researcher, senior researcher Laboratory of Intensive Pedagogical Intervention

References

Абульханова К.А. Психология и сознание личности (Проблемы методологии, теории и исследования реальной личности): Избранные психологические труды. – М. : Московский психолого-социальный институт; Воронеж: Издательство НПО «МОДЭК», 1999. – 224 с. (Серия «Психологи Отечества»).

Бескова. Д.А. Телесность как пространственная структура // Междисциплинарные проблемы психологии телесности. / Д.А. Бескова, А.Ш. Тхостов / Ред.-сост. В.П. Зинченко, Т.С. Леви. – М., 2004. – С.133–148.

Волкова Е.Н. Субъектность педагога: теория и практика: автореф. дис… доктора психол. наук: 19.00.07 / Е.Н. Волкова. – Москва, 1998. – 50 с.

Журавлев И.В. Субъективность как граница: топологическая и генетическая модели / И.В. Журавлев, А.Ш. Тхостов // Психологический журнал. – 2003. – №3. – С. 5–12.

Зинченко В.П. Ценности в структуре сознания / В.П. Зинченко // Вопросы философии. – 2011. – № 8. – С. 85–98.

Ладенко И.С. Феномен рефлексивного стиля мышления и генетическая логика / И.С. Ладенко // Рефлексия, образование и интеллектуальные инновации: материалы Второй Всероссийской конференции «Рефлексивные процессы и творчество». – Новосибирск, 1995. С. 8–25.

Мацута В.В. Содержательные и структурные характеристики внутриличностной коммуникации / В. В. Мацута/ Сибирский психологический журнал. – 2009. – № 34. – С. 37-39

Минюрова С. А. Психологические особенности наглядной формы самосознания в детском возрасте: автореф. дис. … канд. психол. наук: 19.00.07 / С.А. Минюрова. – Москва, 1995. – 22 с.

Мухина В.С. Возрастная психология: феноменология развития, детство, отрочество: учебник для студ. вузов / В.С. Мухина. – [6-е изд., стереотип.]. – М. : Издательский центр"Академия", 2000. – 456 с.

Нартова-Бочавер С. К. Человек суверенный: психологическое исследование субъекта в его бытии / С. К. Нартова-Бочавер. – СПб. : Питер, 2008. – 400 с.

Омельченко І.М. Психолого-педагогічні основи діагностики і формування комунікативної діяльності у дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку: навчально-методичний посібник / І.М. Омельченко; Інститут спеціальної педагогіки НАПН України. – Полтава: ТОВ „Фірма „Техсервіс“, 2015. – 185 с.

Омельченко І.М. Спілкування як комунікація, взаємодія і діалог із Іншим: суб’єктний підхід / І.М. Омельченко // Проблеми сучасної психології: збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України / за наук. ред. С. Д. Максименка, Л. А. Онуфрієвої. – Вип. 28. – Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2015. – С. 375–384.

Петровский В.А. Принцип отраженной субъектности в психологическом исследовании личности / В.А. Петровский // Вопросы психологии. – 1985. – №4. – С. 17–30.

Россохин А.В. Рефлексия и внутренний диалог в измененных состояниях сознания. Интерсознание в психоанализе / А.В. Россохин. – М. : Когито-центр, 2010. – 304 с.

Рягузова Е.В. Социальная психология личностных репрезентаций взаимодействия «Я и Другого» / Е.В. Рягузова. – Саратов : Научная книга, 2011. –304 c.

Тхостов А.Ш. Психология телесности / А.Ш. Тхостов. – М. : Смысл, 2002. – 287 с.

Хараш А. Личность, сознание и общение: к обоснованию интерсубъективного подхода в исследовании коммуникативных воздействий / А. Хараш // Психолого-педагогические проблемы общения / Под ред. А. А. Бодалева. – М : НИИ ОПП АПН СССР. 1979 г. – С. 17–35.

Шаров А.С. Онтология психологических механизмов рефлексии [Электронный ресурс] / А.С. Шаров // Электронный научный журнал «Вестник Омского государственного педагогического университета». – Выпуск 2006 – Режим доступа: http://www.omsk.edu/article/vestnik-omgpu-25.pdf

Omelchenko I. Tools for psychological diagnostics of chronotope of communicative activity of preschool children with delay of mental development: theory and technique / I. Omelchenko // TEKA-Archives of the Commission of Medical Sciences, Polish Academy of Sciences Branch in Lublin. – Lublin : Towarzystwo Wydawnictw Naukowych LIBROPOLIS, 2014. – Vol. 2. – №1.– P. 27–33.

Published

2016-07-03