GENESIS OF THE CONCEPT “INTERIORIZATION” IN THE PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL SCIENCE
Keywords:
interiorization/nternationalization, origin, change, transformation, interiorization/nternationalization of humanitarian and professional knowledge, students of philological specialtiesAbstract
The paper studies a multivalued and controversial notion “interiorization”/ internationalization”. This term is a process of gaining experience; transition from collective forms of activity to individual; transformation of external individual forms of activity into internal ones. The main stages of the formation and development of the studied concept in the world science are analyzed. The interiorization/ internationalization of humanitarian and professional knowledge while training students of philological specialties is a complicated didactic system that is a part of a more complex system of students’ preparation.
References
Ахутина, Т.В. Л.С. Выготский: культурно-исторический и естественно-научный подходы к интериоризации [Текст] / Т.В. Ахутина//Вестник Моск. ун-та Сер.14: Психология. –2004.– №3– С41-56.
Брунер, Дж. Психология познания [Текст] / Дж. Брунер. – М.: Прогресс, 1977. – 413 с.
Брушлинский, А.В. Культурно-историческая теория мышления [Текст] / А. В. Брушлинский. – М.: Высшая школа, 1968. –104 с.
Выготский, Л. С. Собрание сочинений: в 6 т. [Текст] / Л. С. Выготский/ Гл. ред. А. В. Запорожец. – М.: Педагогика, 1982– 1984. Т.
Гальперин, П.Я. К учению об интериоризации [Текст] / П.Я. Гальперин // Вопросы психологии. 1966, №6. – С. 25-31.
Гальперин, П.Я. Лекции по психологии [Текст] / П.Я. Гальперин // М.: КД «Университет»; Высшая школа. – 2002. – 400 с.
Клименко, И. Ф. Генезис ценностных ориентаций, исследование отношения к норме социального поведения на разных этапах социального развития человека [Текст]/ И. Ф. Клименко // К проблеме формирования ценностных ориентаций и социальной активности личности. – М., 1992. – С. 3–12.
Леонтьев, А.Н. Генез человеческой речи и мышления [Текст] / А.Н. Леонтьев // В кн.: Леонтьев А.Н. Становление психологии деятельности. –М.: Смысл, 2003. – С. 278-288.
Леонтьев, А.Н. Деятельность. Сознание. Личность [Текст] / А.Н. Леонтьев // В кн.: Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. – М.: Смысл, 2004. – С. 6-177.
Пиаже, Жан. Избранные психологические труды: [Пер. c англ., фр.] [Текст] / Ж. Пиаже.– М.: Междунар. пед. академия, 1994. – 674 с.
Пиаже, Жан Психология интеллекта: [перевод] [Текст] / Ж. Пиаже. – Санкт-Петербург [и др.]: Питер, 2003. – 192 с.
Пушкарева, Т.В. Проблема интериоризации знаний в психолого-педагогической науке [Текст]/ Т.В. Пушкарева// Современные проблемы науки и образования. – 2015. – № 1-1.
Рубчевский, К. В. Социализация в современных условиях: Социально-философский анализ: авторефер. дис…. докт. философ. наук: спец. 09.00.11 «Социальная философия» [Текст] / Рубчевский Константин Владимирович; Сибирский юридический институт. – Красноярск, 2003. –309 c.
Сенющенков, С.П. Проблема интериоризации в истории отечественной психологии [Текст]: автореф.дис. … канд. психол. наук: 19.00.01/ С.П. Сенющенков. – МГУ. – М., 2009. – 34 с.
Сеченов, И.М. Избранные произведения. Том 1. Физиология и психология [Текст] / И.М. Сеченов. – М.: АН СССР, 1952. – 774 с.
Синяговська І. Ю. Проблема інтеріоризації знань у психолого-педагогічній науці [Текст] / І. Ю. Сіняговська // Педагогіка вищої та середньої школи. – 2015. – Вип. 45. – С. 292-298.
Талызина, Н. Ф. Педагогическая психология: Учеб. пособие для студ. сред. пед. учеб. заведений[Текст] / Н. Ф. Талызина. – М.: Издательский центр «Академия», 1998. – 288 с.
Талызина, Н.Ф. Теория планомерного формирования умственных действий сегодня[Текст] / Н. Ф. Талызина//Вопросы психологии. – 1993. – № 1. – С.92-101.
Durkheim, Émile. The Rules of Sociological Method, Preface to the Second Edition, trans. W.D.Halls, The Free Press, – 1982.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 О.В. Бабенко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under an Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).