ANALYSIS OF THE PROCESS OF INTEGRATION INTO SOCIETY OF YOUNG PEOPLE WITH VISUAL IMPAIRMENTS FROM THE PERSPECTIVE OF BIOPSYCHOSOCIAL APPROACH

Authors

Keywords:

youth, young people with vision deficiency, people with poor vision, blind, self-fulfillment, adaptation, integration in society.

Abstract

In the article the problem of integration into society of young people with disabilities in the context of biopsychosocial approach, which is a synthesis of science and humanistic paradigms of understanding of man as a multilevel system that is in a constant interchange with the environment. Nature of impairment varieties and their impact on the effectiveness of the integration process are proved. Defined are the biological, psychological and social characteristics of young people with disabilities from the perspective of their impact on integration into society of this category of young people.

Argued is the importance of setting up various interaction effects of rehabilitation, due to the need of taking into account all the factors that affect the efficiency of integration into society of people with profound visual impairment.

youth, young people with vision deficiency; people with poor vision; blind; self-fulfillment; adaptation; integration in society.

 

Author Biography

Ольга Клопота, KHortytska Education and Rehabilitation Academy

PhD, Lecturer in Social Pedagogy

References

Синьова Є.П. Тифлопсихологія: навчальний посібник / Євгенія Синьова. - К.: НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2004. -213 с.

Інтеграція молоді з обмеженими фізичними можливостями в суспільство: громадсько-правові, соціально-психологічні та інформаційно-технологічні аспекти: методичний посібник / Є.А. Клопота, В.Г. Бондаренко, О.А. Клопота та ін. – Запоріжжя: ЗНУ, 2008.- 114 с.

Абульханова-Славская К.А. Стратегии жизни: монографія / Ксения Абульханова-Славская. - М.: Мысль, 1991. - 301 с.

Никулина Г. В. Формирование коммуникативной культуры лиц с нарушени¬ями зрения: Теоретико-экспериментальное исследование / Галина Никулина. - СПб.: КАРО, 2006. - 400 с.

Гудонис В.П. Основы и перспективы социальной адаптации лиц с нарушенным зрением: монографія / Витаутас Гудонис .- М.: Московский психолого-социальный институт; Воронеж: НПО «МОДЭК», 1998. - 288 с.

Феоктистова В. А. Развитие навыков общения у слабовидящих детей: монография / Валентина Феоктистова. - СПб.: Речь, 2005. - 128 с.

Выготский Л.С. Полное собрание сочинений: В 6 т. / Лев Выготский. - М.: Педагогика, 1983 - Т.5: Основы дефектологии. - 1983. - 368 с.

Денисова О. А. Комплексное многоуровневое психолого-педагогичекское пространство как условие социокультурной интеграции лиц с сенсорными нарушениями: автореф. дис. на соискание ученой степени докт. пед. наук: спец. 13.00.03 «Коррекционная педагогика» / О. А. Денисова. – М., 2007. – 47 с.

Зайцев Д.В. Основи коррекционной педагогики: Учебно-методический пособие / Д.В. Зайцев, Н.В. Зайцева. - Саратов: Педагогический институт СГУ им. Н.Г. Чернышевського, 1999. - 110 с.

Суславичус А.И. Влияние социальных условий на формирование социальных установок и установок к себе лиц со зрительными дефектами: автореф. дис. на соискание ученой степени канд. псих. наук: 09.00.10 / А.И. Суславичус. – Л., 1978. – 16 с.

Hunt N., Marshall K. Exceptional Children and Youth /An Introduction to Special Education. - New York: Houghton Mifflin Company, 2005. - 516 р.

Феномен эгоцентризма у подростков-инвалидов / Л.Ф. Обухова, Т.В. Рябова, М.Н. Гуслова, Т.К. Стуре // Вопросы психологии. – 2001. – №3. – С.40-48.

Єрмаков В. П. Профессиональная ориентация учащихся с нарушениями зрения: Медицина, психология, педагогика: пособие для учителя / В. П. Єрмаков; под ред. В. И. Селиверстова. – М : Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2002. – 176 с. (Коррекционная педагогика).

Published

2015-12-20