ANALYSIS OF THE PROCESS OF INTEGRATION INTO SOCIETY OF YOUNG PEOPLE WITH VISUAL IMPAIRMENTS FROM THE PERSPECTIVE OF BIOPSYCHOSOCIAL APPROACH
Keywords:
youth, young people with vision deficiency, people with poor vision, blind, self-fulfillment, adaptation, integration in society.Abstract
In the article the problem of integration into society of young people with disabilities in the context of biopsychosocial approach, which is a synthesis of science and humanistic paradigms of understanding of man as a multilevel system that is in a constant interchange with the environment. Nature of impairment varieties and their impact on the effectiveness of the integration process are proved. Defined are the biological, psychological and social characteristics of young people with disabilities from the perspective of their impact on integration into society of this category of young people.
Argued is the importance of setting up various interaction effects of rehabilitation, due to the need of taking into account all the factors that affect the efficiency of integration into society of people with profound visual impairment.
youth, young people with vision deficiency; people with poor vision; blind; self-fulfillment; adaptation; integration in society.
References
Синьова Є.П. Тифлопсихологія: навчальний посібник / Євгенія Синьова. - К.: НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2004. -213 с.
Інтеграція молоді з обмеженими фізичними можливостями в суспільство: громадсько-правові, соціально-психологічні та інформаційно-технологічні аспекти: методичний посібник / Є.А. Клопота, В.Г. Бондаренко, О.А. Клопота та ін. – Запоріжжя: ЗНУ, 2008.- 114 с.
Абульханова-Славская К.А. Стратегии жизни: монографія / Ксения Абульханова-Славская. - М.: Мысль, 1991. - 301 с.
Никулина Г. В. Формирование коммуникативной культуры лиц с нарушени¬ями зрения: Теоретико-экспериментальное исследование / Галина Никулина. - СПб.: КАРО, 2006. - 400 с.
Гудонис В.П. Основы и перспективы социальной адаптации лиц с нарушенным зрением: монографія / Витаутас Гудонис .- М.: Московский психолого-социальный институт; Воронеж: НПО «МОДЭК», 1998. - 288 с.
Феоктистова В. А. Развитие навыков общения у слабовидящих детей: монография / Валентина Феоктистова. - СПб.: Речь, 2005. - 128 с.
Выготский Л.С. Полное собрание сочинений: В 6 т. / Лев Выготский. - М.: Педагогика, 1983 - Т.5: Основы дефектологии. - 1983. - 368 с.
Денисова О. А. Комплексное многоуровневое психолого-педагогичекское пространство как условие социокультурной интеграции лиц с сенсорными нарушениями: автореф. дис. на соискание ученой степени докт. пед. наук: спец. 13.00.03 «Коррекционная педагогика» / О. А. Денисова. – М., 2007. – 47 с.
Зайцев Д.В. Основи коррекционной педагогики: Учебно-методический пособие / Д.В. Зайцев, Н.В. Зайцева. - Саратов: Педагогический институт СГУ им. Н.Г. Чернышевського, 1999. - 110 с.
Суславичус А.И. Влияние социальных условий на формирование социальных установок и установок к себе лиц со зрительными дефектами: автореф. дис. на соискание ученой степени канд. псих. наук: 09.00.10 / А.И. Суславичус. – Л., 1978. – 16 с.
Hunt N., Marshall K. Exceptional Children and Youth /An Introduction to Special Education. - New York: Houghton Mifflin Company, 2005. - 516 р.
Феномен эгоцентризма у подростков-инвалидов / Л.Ф. Обухова, Т.В. Рябова, М.Н. Гуслова, Т.К. Стуре // Вопросы психологии. – 2001. – №3. – С.40-48.
Єрмаков В. П. Профессиональная ориентация учащихся с нарушениями зрения: Медицина, психология, педагогика: пособие для учителя / В. П. Єрмаков; под ред. В. И. Селиверстова. – М : Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2002. – 176 с. (Коррекционная педагогика).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Ольга Клопота
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under an Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).