WAYS TO IMPROVE READING CULTURE OF STUDENTS IN THE HUMANITARIAN PROCESS OF HIGHER SCHOOLS

Authors

  • В.В. Лаппо pedagogy and psychology chair, Vasyl Stefanyk Institute of Kolomyia, Precarpathian National University, Ukraine

Keywords:

reader's culture, students group, educational process, methodological support, educational work, forms of organization of educational work.

Abstract

The article deals with the problems of reading culture decline as a crucial factor in the spiritual development of an individual. It the paper, the main approaches to the issue in modern psychology and pedagogy are generalized. The author examines the peculiarities of improving students’ reading culture in the learning process and proposes the main methods and techniques for the development of reading competence of students. The author writes about the objectives and content of educational work in their spare time. The article highlights the importance of various forms of organization of reading activity of students in the academic group.

Author Biography

В.В. Лаппо, pedagogy and psychology chair, Vasyl Stefanyk Institute of Kolomyia, Precarpathian National University

PhD in Pedagogy, associate professor

References

Андрущенко В.П. Національна доктрина розвитку системи освіти України в ХХI ст. / В. П. Андрущенко // Науковий вісник Миколаївського державного педагогічного університету. Педагогічні науки. – Миколаїв, 2003. – Вип. 5. – С. 26–29.

Бабічев О. І. Мистецтво та становлення особистості студента (естетичний аспект) : Метод. посібник / О. І. Бабічев, В. М. Швирка. – Луганськ : Альма-матер, 2005. – 124 с.

Ісаєва О.О. Теорія і технологія розвитку читацької діяльності старшокласників у процесі вивчення зарубіжної літератури: Автореферат дисертації доктора пед. наук: 13.00.02 / Національний педагогічний університет ім. М.П. Драгоманова. – К., 2004. – 41 с.

Медведева С.Ю. К проблеме восприятия художественного текста / С.Ю. Медведева // Речевое общение: проблемы и перспективы: сб. науч.-анал. обзоров. – М.: Наука, 1983. – С.160 - 186.

Онуфрієнко Г.С. Науковий стиль української мови: Навчальний посібник з алґоритмічними приписами. – 2-ге вид. перероб. та доп.– К.: Центр учбової літератури, 2009. – 392 с.

Рубакін Н.А. Библиологическая психология: Монографія / Рубакін Н.А. – М.: Академический Проект; Трикста, 2006. – 800 с.

Чепелєва Н.В. Технології читання: Монографія / Н.В. Чепелєва. – К.: Главник, 2004. – 96 с.

Published

2016-04-25