FEATURES OF PSYCHOLOGICAL SUPPORT OF PEOPLE WITH VISUAL IMPAIRMENTS IN AN INCLUSIVE SPACE

Authors

Keywords:

inclusive space, blind, visually impaired, psychological support, integration.

Abstract

The article describes the principles and the details of psychocorrection work with people with profound visual impairment. Had been analyzed a model of psychological care, which includes the following components: a psychological diagnostics, psychological prevention, psychological educational activities, individual and group psychological correction. Emphasizes the need for a comprehensive psychological support participative inclusive space. For effective social integration of psychological support for blind and visually impaired should be limited to the pre-school, school, high school and professional periods in which they work. In an inclusive space, it is given much attention to the interaction of sighted and visually impaired pupils and students of psychological readiness of teachers, school administrators, and the relationship between the parents. Great importance is psychological support in the professional field of blind and visually impaired people in their relationships in the workplace, the design stereotypes of employers in relation to blindness. Conducting psychocorrection work with blind and visually impaired people in different stages of their integration into the society, it is necessary to take into account the need to adapt the stimulus psycho-diagnostic material, prioritize the use of training exercises, as well as the correction of individual and group techniques.

 inclusive space; blind; visually impaired; psychological support; integration.

 

Author Biography

Є.А. Клопота, Zaporozhia National University

Doctor of Psychology, Associate professor,
Chair of pedagogy and psychology of educational activities

References

Зарубина И. Н. Коррекционно-педагогическая поддержка студентов с нарушениями зрения, обучающихся в высших учебных заведениях : дис. канд. пед. наук: 13.00.03 / Зарубина Ирина Николаевна. – М., 2006. – 214 с.

Кобильченко В.В. Соціально-психологічні основи розвитку та корекції особис¬тості підлітка в нормі і при патології зору: Монографія. - К.: Освіта України, 2010.-550 с.

Колупаева А.А. Інклюзивна освіта: реалії та перспективи: Монографія.- К.: «Самміт-Книга», 2009. - 272 с. - (Серія «Інклюзивна освіта»).

Коновалова М. Д. Развитие социально-перцептивной компетентности подростков с нарушением зрения: дис. канд. псих. наук: 19.00.10 / Коновалова Марина Дмитриевна. – М., 2005. – 207 с.

Никулина Г.В. Формирование коммуникативной культуры лиц с нарушениями зрения: Теоретико-экспериментальное исследование. - СПб. : КАРО, 2006. - 400 с.

Никулина И.Н. Развитие самооценки школьников с нарушениями зрения [учебно-методическое пособие] / Никулина И. Н. – СПб.: Каро 2008. – 192 с.

Солнцева Л.И. Адаптация диагностических методик при изучении детей с нарушениями зрения // Дефектология. – 1998. - № 4. С.9-14.

Яковлева А. А. Ценностно-смысловые установки как фактор социальной интеграции инвалидов по зрению: дис. ... кандидата психологических наук : 19.00.04 / Яковлева Анна Андреевна – Санкт-Петербург, 2009. – 176 с.

Nancq Hunt. Exceptional children and youth / Nancq Hunt, Kathleen Marshall. – Boston, New-York : Hougton Mifflin Company, 2005. – p. 535.

Published

2016-07-18