ТРАДИЦІЙНА КНИГА – ФЕНОМЕН СУЧАСНОГО СОЦІОКУЛЬТУРНОГО ПРОСТОРУ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2409-9805.3.2019.187984Ключові слова:
книга, традиційна книга, електронна книга, книжкова культура, соціокультурний простір, постіндустріальне суспільствоАнотація
Мета дослідження – розкрити соціокультурне походження книги та книжкової культури, висвітлити суть феномену традиційної книги постіндустріального суспільства. Наукова новизна дослідження полягає у виокремленні книжкової культури як такої, що виникає на основі професійного та особистого спілкування шляхом використанням рукописних та друкованих текстів, спосіб створення та засвоєння яких породжує візуалізацію й раціональне мислення. Методологія дослідження базується на використанні наукових методів, а саме: факторний аналіз, міждисциплінарний підхід, функціональний аналіз, компаративний аналіз, синхронний та діахронний аналіз. Висновки. Доведено, що книга – один з важливих інструментів суспільної людини, а книжкова культура – характерний спосіб культивування її здібностей в умовах постіндустріального суспільства. Справжнім гуманістичним сенсом книжкової культури є розвиток в індивіда творчої уяви. Проте, з домінуванням аудіовізуальної культури, уява не розвивається, адже немає потреби у творчих зусиллях щодо перетворення словосполучень в образний ряд. Новітня культура, що основана на електронних технологіях, сьогодні є багатовимірним утворенням, в рамках якого книжкова та посткнижкова культура вдало співіснують та постійно трансформуються. Отже, слід зазначити, що хоча становлення книги, книжкової культури в ХХ ст. завершене, проте не завершене їх теоретичне дослідження, актуальність якого зростає разом з процесами трансформації книги в інформаційному суспільстві ХХІ ст.
Посилання
Афонін О., Петрова Н., Рекомендації з удосконалення українського книговидання // Вісник Книжкової палати України. 2011. № 1. С. 3–5.
Бібліотеки: на програму Поповнення фондів публічних бібліотек претендує понад 3 тисячі книжок. 2019. URL : http://www.chytomo.com/na-prohramu-popovnennia-fondiv-publichnykh-bibliotek- pretenduie-ponad-3-tysiachi-knyzhok/.
Випуск видавничої продукції в Україні в 2018 році. URL : http://www.ukrbook.net/statistika/ statistika_2018.htm#nachalo
Жалко Т. Культура української книги: сучасна книговидавнича концепція // Гуманітарна освіта в технічних вищих навчальних закладах. 2009. Вип.17. С. 242–252.
Закон України «Про бібліотеки і бібліотечну справу» від 24 грудня 2015р. URL : https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/954-19.
Каракоз О. О. Історія книги. Київ : Видавництво Ліра-К, 2018. С. 5.
Ковальчук Г. І. Дослідження історії книжкової культури України // Вісник національної академії наук України. 2016. № 4. С. 76–83.
Концепції державної політики щодо розвитку національної видавничої справи та популяризації читання на період до 2020 року. Кабінет Міністрів України : розпорядження від 24 лютого 2016 р. № 111-р. URL : https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/248862444
Кузьменко О. Д. Книга як арт-об’єкт: спроба соціально-філософської експлікації посткласичного інобуття книги // Гуманітарний часопис. 2014. № 2. С. 85–94.
Маркова В. А. Прогноз щодо майбутнього книги // Вісник Харківської державної академії культури. 2011. Вип. 32. С. 208.
Міжнародний фестиваль «Книжковий Арсенал». URL : https://artarsenal.in.ua/uk/knyzhkovyj- arsenal-2/
Родигін К. М. Феномен книги в контексті постгутенбергівської епохи та Нового Середньовіччя
// Вісник Донецького національного університету. 2016. № 1. С. 214–223.
Сенченко М. Книга як засіб покращення іміджу України в умовах інформаційних війн // Вісник Книжкової палати. 2016. № 9. С. 3–8.
Шульгіна В. Д., Яковлев О. В. Становлення книжкової культури в Україні та її розвиток у період УКР. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції ХІ культурологічні читання пам’яті Володимира Подкопаєва «Взаємодія культур і збереження розмаїття форм культурного самовираження в умовах глобалізації». Київ, 2013.
Ukrainian Reading and Publishing Data 2018. URL : https://data.chytomo.com/pro-proekt/
Padraig Belton and Matthew Wall. Did technology kill the book or give it new life? 2015. URL : https://www.bbc.com/news/business-33717596.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Olena Karakoz
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.