Формування інформаційної культури здобувачів вищої освіти в цифрову епоху
DOI:
https://doi.org/10.32461/2409-9805.1.2023.276773Анотація
Мета роботи – проаналізувати особливості інформаційної культури суспільства та особистості в цифрову епоху, визначити шляхи формування інформаційної культури в здобувачів вищої освіти, зокрема спеціальностей з галузі знань 02 «Культура та мистецтво»; запропонувати змістове наповнення навчальної дисципліни «Інформаційна культура та академічна доброчесність» з досвіду її викладання в Національній академії керівних кадрів культури і мистецтв (НАКККіМ). Методологія дослідження полягає в застосуванні загальнонаукових методів, а саме: методів термінологічного та порівняльного аналізу, синтезу, узагальнення, системного та діяльнісного підходу, що дало змогу досягти поставленої мети. Наукова новизна. У роботі підкреслено значення викладання навчальної дисципліни «Інформаційна культура та академічна доброчесність» у контексті формування інформаційної та цифрової компетентності. З урахуванням особливостей сучасного етапу розвитку інформаційного суспільства, його цифровізації відібрано та проаналізовано приклади формулювання інформаційно-цифрових компетентностей, що прописані у вимогах до «компетентностей випускника» та «результатів навчання», у затверджених Стандартах вищої освіти першого (бакалаврського) рівня зі спеціальностей – 022 «Дизайн», 023 «Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація», 024 «Хореографія», 025 «Музичне мистецтво», 026 «Сценічне мистецтво», 028 «Менеджмент соціокультурної діяльності», 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» та у відповідних освітньо-професійних програмах (ОПП) із цих спеціальностей НАКККіМ. Визначено основні змістові модулі програми навчальної дисципліни. Зроблено акцент на формуванні вмінь ефективно здійснювати інформаційний пошук, критично оцінювати джерела інформації, визначати їх авторитетність та достовірність, академічно доброчесно використовувати чужі навчальні, наукові й творчі здобутки. Доброчесно та ефективно застосовувати сучасні можливості інформаційно-комунікаційних технологій. Висновки. Доведено доцільність запровадження навчальної дисципліни «Інформаційна культура та академічна доброчесність» як обов’язкової освітньої компоненти ОПП, що спрямована на формування загальних і професійних компетентностей у здобувачів вищої освіти спеціальностей галузі знань 02 «Культура та мистецтво». Надано рекомендації щодо змістового наповнення навчальної дисципліни та використання методів ігрового онлайн-навчання. Акцентовано на необхідності формувати вміння працювати з інформацією в епоху інформаційного, цифрового суспільства.
Ключові слова: інформаційна культура, інформаційна грамотність, інформаційна компетентність, цифрові компетентності, академічна доброчесність, Стандарти вищої освіти.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Ярослава Хіміч
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.