SWOT-аналіз дистанційного бібліотечно-інформаційного обслуговування бібліотек закладів вищої освіти України
DOI:
https://doi.org/10.32461/2409-9805.2.2023.284651Анотація
Метою статті є проведення SWOT-аналізу дистанційних сервісів та електронних інформаційних ресурсів бібліотек закладів вищої освіти України. Методологію дослідження склали методи аналізу, синтезу, усебічності пізнання, узагальнення, абстрагування, SWOT-аналізу. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше метод SWOT-аналізу був застосований до вітчизняних книгозбірень, які здійснюють бібліотечно-інформаційне обслуговування в умовах карантинних обмежень та воєнного стану. Висновки. Був проведений SWOT-аналіз дистанційних послуг та інформаційних ресурсів бібліотек закладів вищої освіти України. Сильними сторонами наукових бібліотек закладів вищої освіти України виявилось надання дистанційних послуг: електронної доставки документів, віртуальної довідкової служби, визначення індексів УДК та електронних інформаційних ресурсів: електронного каталогу, електронного архіву наукових праць співробітників університету (інституційний репозитарій), повнотекстові бази даних та ресурси, доступні на відкритих платформах. Слабкими сторонами є: відсутність таких дистанційних послуг: наявність онлайн-чату; створення та підтримка профілю дослідника в сервісах ORCID, Google Академія, Scopus Author ID, Researcher ID, ResearchGate; інформування користувачів про нові надходження; редагування списків використаної літератури та електронних інформаційних сервісів на вебсайтах бібліотек: буктрейлерів, лонгридів, підкастів, віртуальних турів та екскурсій, аудіокниг, віртуальних виставок, дайджестів, нових надходжень, віртуальних оглядів, тематичних списків. Можливостями є створення перспективних форм дистанційних послуг та електронних інформаційних ресурсів: створення електронних бібліотек, запровадження вузькогалузевих рекомендаційних систем, розроблення мобільної версії вебсайту бібліотеки та мобільних додатків електронних сервісів бібліотек, розроблення спеціалізованих додатків електронних сервісів бібліотек, розроблення системи персональних кабінетів, розгортання блогерської та стримінгової діяльності, використання нових платформ для миттєвого обміну повідомленнями: Telegram, Viber, соціальної мережі TikTok. Загрозами для бібліотек на сьогодні є відсутність електроенергії, перевантаження серверів бібліотек, соціально-політична нестабільність, кіберзагрози.
Ключові слова: SWOT-аналіз, дистанційні сервіси, електронні інформаційні ресурси, бібліотеки закладів вищої освіти України, месенджери, Telegram, Viber, TikTok.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Антоній Ржеуський , Наталія Кунанець
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.