Вплив соціально-психологічних чинників інформа-ційної діяльності на прийняття управлінських рі-шень
DOI:
https://doi.org/10.32461/2409-9805.4.2023.293965Анотація
Мета статті – здійснити комплексний аналіз соціально-психологічних чинників інформаційної діяльності та з’ясувати їх вплив на прийняття управлінських рішень. Методологічну основу дослідження склали загальнонаукові та спеціальні методи вивчення проблематики, зокрема аналізу і синтезу, індукції і дедукції, узагальнення і абстрагування, оглядово-аналітичного, класифікаційного методів, а також опису та порівняння, що дозволило досягти поставленої мети. Сукупність застосованих методів уможливила з’ясування ролі соціально-психологічних чинників інформаційної діяльності, настанов і стереотипів у підготовці та реалізації ефективних управлінських рішень. Наукова новизна роботи полягає в узагальненні основних підходів до проблеми забезпечення ефективної управлінської діяльності, адекватного сприйняття інформації та прийняття обґрунтованих рішень в інформаційній сфері. Автори констатують, що результативна управлінська діяльність має будуватися на усвідомленні реальних соціально-психологічних явищ, які супроводжують економічні, політичні та духовно-ідеологічні процеси суспільного розвитку, на врахуванні співвідношення управлінських зусиль влади і внутрішніх тенденцій розвитку суспільства, на знаннях психологічних особливостей індивідуальної і групової поведінки, психологічних основ управлінського спілкування та здійснення управлінського впливу. Висновки. Проведене дослідження дозволило стверджувати, що від правильності прийнятого рішення залежить ефективність діяльності організації, в тому числі й інформаційної установи. Запропоновано найбільш імовірні напрями застосування досягнень психології особистості у сфері інформаційної діяльності. Зазначено, що існують різні підходи до процесу прийняття рішень – інтуїтивний, раціональний та заснований на судженнях. Наголошено, що між типами рішень і підходами до їх прийняття є певна залежність. Розглянуто механізм групового впливу на поведінку окремих індивідів і прийняття колективних рішень та запропоновано дієвий спосіб подолання цього феномену. Схарактеризовано основні етапи прийняття управлінських рішень та визначено проблеми, які виникають на кожному з етапів. Названі основні помилки, яких припускаються керівники у процесі інформаційної діяльності, готуючи рішення. Наголошено, що на процес прийняття керівником ефективних управлінських рішень суттєво впливають об’єктивні та суб’єктивні чинники. Автори підкреслюють, що необхідною й достатньою умовою ефективного розв’язання конкретної проблеми є наявність у децидента характеристик, що входять до об’єктивного набору психологічних якостей, зокрема рівня знань для оцінки ситуації, навичок для вирішення подібних проблем, певних здібностей, уміння знайти вихід із ситуації з урахуванням зовнішніх та організаційних умов, уміння передбачати результат своєї діяльності й визначати своє ставлення до проблеми.
Ключові слова: інформація, інформаційна діяльність, психологічні механізми, соціально-психологічні чинники, управлінські рішення.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Вікторія Шабуніна, Віктор Саранча, Оксана Тур
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.