Dynamics of Agility Development Level Indicators in 8th-9th Grade Students Under the Influence of Different Types of Physical Activity

Authors

Keywords:

physical education, movement coordination, schoolchildren, physical education lessons

Abstract

The article presents the results of a study on the level of agility development in 8th-9th grade students. An analysis of changes in the obtained indicators under the influence of different types of physical activity was carried out. The positive impact of various types of physical activity on the level of agility manifestation in the studied cohort was established, which increased from low to medium.

Author Biographies

Margarita Mameshina, Kharkiv State Academy of Physical Culture

PhD in Physical Education

Irina Masliak, Kharkiv State Academy of Physical Culture

PhD in Physical Education, Professor

Vyacheslav Zhuk, Kharkiv State Academy of Physical Culture

Senior Lecturer

References

Бала Т. М. Динаміка рівня розвитку координаційних здібностей школярів 7–9-х класів під впливом черлідингу. В: Приступа Є., редактор. Молода спортивна наука України. Зб. наук. пр. з галузі фіз. культури та спорту. Львів; 2012; 16; 2, С. 20–26.

Бала Т. М, Сванадзе А. С., Кузьменко І. О. Рівень фізичної підготовленості школярів 10-11-х класів. В: Арзютов Г. М., редактор. Науковий часопис Нац. пед. ун-ту імені М. П. Драгоманова. Зб. наук. пр. Київ; 2017; 6(88), С. 10−13.

Кузьменко І. О. Вплив спеціально спрямованих вправ на показники динамічної рівноваги школярів 7–8-х класів. Матеріали І Всеукр. наук.-прак. конференції. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення; 2015 травень 20; [Електронний ресурс]. Харків: ХДАФК; 2015, С. 61–64.

Мамешина М. А. Динаміка показників розвитку координаційних здібностей школярів 7−9-х класів під впливом багаторівневої системи диференційованого навчання. В: Арзютов Г. М., редактор. Науковий часопис Нац пед. ун-ту імені М. П. Драгоманова. Зб. наук. пр. Київ; 2018; 10(104)18, С. 49−55.

Масляк І., Кузьменко І., Мамешина М. Шляхи вдосконалення програмних результатів навчання для предметної спеціалізації 014.11 Середня освіта (Фізична культура). Тернопіль: ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2023. С. 19−21.

Масляк І. П. Вплив аеробіки силової спрямованості на стан кардіореспіраторної системи школярів старших класів. В: Арзютов Г. М., редактор. Науковий часопис Нац. пед. ун-ту імені М. П. Драгоманова. Зб. наук. пр. Київ; 2017; 1(82), С. 35−38.

Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти «Фізична культура. 6–9 класи». (затверджена наказом МОН № 698 від 03.08.2022 року). Київ, 2022. 175 с.

Masliak I. P, Mameshina M. A. Physical health of schoolchildren aged 14-15 years old under the influence of differentiated education. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 2018. 20 (2), Р. 92−98.

Maslyak I. P., Shesterova L. Ye., Kuzmenko I. A., Bala T. M., Mameshina M. A., Krivoruchko N. V., Zhuk V. O. The Influence of the vestibular analyzer functional condition on the physical fitness of school-age children. Sport science. International scientific journal of kinesiology, 2016. vol. 9 (2): Р. 20−27.

Petrova A., Bala T., Masliak I., Mameshina M. The effect of CrossFit exercises on the physical health level of 16–17-year-old boys. Journal of Physical Education and Sport, Universitatea din Pitesti. 2022. 22(4). P. 955−961.

Published

2023-05-31

How to Cite

Mameshina, M., Masliak, I., & Zhuk, V. (2023). Dynamics of Agility Development Level Indicators in 8th-9th Grade Students Under the Influence of Different Types of Physical Activity. Aktualʹnì Problemi fìzičnogo Vihovannâ rìznih Verstv Naselennâ, 151–158. Retrieved from https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/305761

Issue

Section

Статті