Використання уточнених скінченноелементних моделей для розв’язання задачі термопружності роторів турбомашин

Автор(и)

  • Sergey A. Morgun Національний університет кораблебудування імені адмірала Макарова (54025, Україна, м. Миколаїв, пр. Героїв України, 9), Україна
  • Aleksey S. Kairov Національний університет кораблебудування імені адмірала Макарова (54025, Україна, м. Миколаїв, пр. Героїв України, 9), Україна

Ключові слова:

тривимірні скінченні елементи, ротори газових турбін, поля переміщень і температур, задача контактної термопружності, зазор, натяг

Анотація

Розроблена уточнена математична модель роторів газотурбінних двигунів з використанням тривимірних скінченних елементів криволінійної форми. Всі розрахунки виконані для роторів, що дуже поширені в енергетичному машино-та суднобудуванні. Деталі такого типу мають конструктивну неоднорідність, яку навряд чи можна було б правильно пояснити, використовуючи добре відомі скінченні елементи та їхні функції форми. З іншого боку, математична модель повинна бути максимально простою з метою її широкого використання в процесі проектування ротора. Тому була розроблена нова уточнена скінченноелементна математична модель, що складається з тривимірних криволінійних скінченних елементів типу гексаедр. Вона використовувалась для розрахунку поля переміщень, викликаного комплексним впливом теплового потоку, і контактного навантаження в місцях з'єднання елементів ротора. Такий підхід дає можливість описати весь ротор як суперпозицію розроблених криволінійних моделей скінченних елементів і зробити процес розрахунку більш правильним і компактним. Для вирішення поставленого завдання була складена система матричних рівнянь. Вона грунтується на використанні залежностей енергетичного балансу під час механічної контактної взаємодії елементів ротора, а також теплового балансу у разі впливу нестаціонарного теплового потоку. Під час створення чисельного алгоритму розв’язання поставленої задачі використовувалося пряме розкладання Холецького. Для додання розв’язку більшої компактності застосовувалася схема Шермана. Всі розрахунки полів переміщень і температур проведені для двох широко поширених типів з'єднань, які використовуються для створення таких роторів, а саме: з'єднань з зазором та натягом.

Біографії авторів

Sergey A. Morgun, Національний університет кораблебудування імені адмірала Макарова (54025, Україна, м. Миколаїв, пр. Героїв України, 9)

Кандидат технічних наук

Aleksey S. Kairov, Національний університет кораблебудування імені адмірала Макарова (54025, Україна, м. Миколаїв, пр. Героїв України, 9)

Доктор технічних наук

Посилання

Pykhalov, A. A. (2007). Staticheskiy i dinamicheskiy analiz sbornykh rotorov turbomashin [Static and dynamic analysis of rotor assembly turbomachines]. –Irkutsk: Izd-vo Irkut. tekhn. un-ta, 194 p. [in Russian].

Tsvik, L. B. (1980). Printsip poocherednosti v zadachakh o sopryazhenii i kontakte tverdykh deformiruyemykh tel [The principle of succession in problems on the conjugation and contact of solid deformable bodies]. Prikadnaya mekhanika – Applied Mechanics, vol.16, no.1, pp. 13−18 [in Russian].

Gail, P. (1999). Isoparametric finite elements for analysis of shell segments and non-axisymmetric shells. Journal of Sound and Vibration, vol. 65, no. 2, pp. 259−273.

Sosunov, V. A., Chepkin, V. M. (2003). Teoriya, raschet i proyektirovaniye aviatsionnykh dvigateley i energeticheskikh ustanovok [Theory, calculation and design of aircraft engines and power plants]. – Moscow: Mosk. energ. in-t, 677 p. [in Russian].

Samarskiy A. A., Vabitsevich P. N. (2009). Vychislitelnaya teploperedacha [Computational heat transfer]. – Moscow: Editorial, 784 p. [in Russian].

Morhun, S. (2017). Improving the mathematical models applied for the solution of solid assembly constructions thermoelasticity problem. Journal of Mechanical Engineering , vol. 20, no. 2, pp. 42−46.

Morhun, S. (2018). The influence of the blade feather constructional inhomogeneity on the turbine cooling blades stress-strain state Eastern European Journal of Enterprise Technologies. Series: Applied Mechanics, no. 2/7 (92), pp. 11−17. DOI: 10.15587/1729-4061.2018.125937.

Опубліковано

2018-10-11

Номер

Розділ

Динаміка і міцність машин