РИСИ СИМФОНІЗМУ В ТЕАТРАЛІЗОВАНИХ КОМПОЗИЦІЙНИХ СТРУКТУРАХ НАРОДНО-СЦЕНІЧНОЇ ХОРЕОГРАФІЇ ПАВЛА ВІРСЬКОГО
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2015.147779Ключові слова:
народна хореографія, музично-театральне мистецтво, теорія симфонізму, драматургія, жанровий синтез, театралізовані композиційні структуриАнотація
Стаття присвячена аналізу взаємодії української народної хореографії Павла Вірського і музично-театрального мистецтва, яка виявляється у синтезі і взаємопроникненні. В ній плідно розвивається асаф’євська теорія симфонізму, яка застосовується до художніх творів музично-танцювальних жанрів, стильових і жанрових орієнтацій. Науковий пошук іде у напрямку дослідження нетипових композиційних закономірностей народно-хореографічного мистецтва, які виявляються у творчості всесвітньо відомого новатора-балетмейстера. В ньому він, як тонкий знавець музичної культури, творчо використовує елементи симфонізму під час розробки драматургії своїх хореографічних творів, плідно втілюючи у життя ідею жанрового синтезу. Акцентується увага на тому, що симфонізм як широкообсяжна і базова теорія музичного мислення відчутно стверджує свої позиції у театралізованих композиційних структурах народно-сценічної хореографії, сприяючи більш глибокому розкриттю образності сценічних персонажів.
Посилання
Асафьев Б. В. Музыкальная форма как процесс / Б. В. Асафьев. – Л.: Музыка, 1971. – 376 с.
Асафьев Б. В. О балете. Статьи. Рецензии. Воспоминания / Б. В. Асафьев. – Л.: Музыка, 1974. – 296 с.
Арановский М. Симфонические искания / М. Арановский. – Л.: Советский композитор, 1979. – 287 с.
Боримська Г. Самоцвіти українського танцю / Г. Боримська. – К.: Мистецтво, 1971. – 132 с.
Василенко К. Український народний танець / К. Василенко. – К.: ІПКПК, 1997. – 281 с.
Зырянов А. Приемы хореографического симфонизма : [электронный ресурс] / А. Зырянов // Специальный сайт для студентов-хореографов, изучающих КПТ. – Режим доступа: http://dance-composition.ru/publ/ rezhissura_tanca_baletnaja_rezhissura/priemy_khoreograficheskogo_simfonizma/32-1-0-103.
Красовская В. Статьи о балете / В. Красовская. – Л.: Искусство, 1978. – 340 с.
Крылова А. Вопросы театрализации и симфонизации / А. Крылова. – М.: Советский композитор, 1992. – 78 с.
Литвиненко В. А. Творчість П. П. Вірського в міжнародному інформаційному просторі / В. А. Литвиненко // Вісник КНУКіМ. Серія "Мистецтвознавство". – К., 2007. –Вип. 20. – С. 65–72.
Литвиненко В. А. Зразки народної хореографії : підруч. / В. А. Литвиненко. – К : Альтепрес. – 2008. – 467 с.
Новер Ж. Ж. Письма о танце и балетах / Ж. Ж. Новер. – М.; Л.: Academia, 1927 – 156 с. 12. Павло Вірський : [життєвий і творчий шлях] / П. Вірський, упоряд. Ю. В. Вернигор, Є. І. Досенко. – Вінниця: Нова книга, 2012. – 320 с.
Советская музыка : проблемы симфонизма и музыкального театра. Сборник трудов, Вып. 96, М., 1988. – 148 с.
Сыров В. Симфоническое творчество Бориса Тищенко. Проблемы драматургии и стиля. Диссерт. на
соиск. учен. степ. канд. искусствоведения / В. Сыров, Горький, 1980.
Станишевский Ю. Украинский балетный театр : история и современность / Ю. Станишевский. – К.: Муз. Україна, 2008. – 411 с.
Asaf'ev B. V. Muzykal'naia forma kak protsess / B. V. Asaf'ev. – L.: Muzyka, 1971. – 376 s.
Asaf'ev B. V. O balete. Stat'i. Retsenzii. Vospominaniia / B. V. Asaf'ev. – L.: Muzyka, 1974. – 296 s.
Aranovskii M. Simfonicheskie iskaniia / M. Aranovskii. – L.: Sovetskii kompozitor, 1979. – 287 s.
Borymska H. Samotsvity ukrainskoho tantsiu / H. Borymska. – K.: Mystetstvo, 1971. – 132 s.
Vasylenko K. Ukrainskyi narodnyi tanets / K. Vasylenko. – K.: IPKPK, 1997. – 281 s.
Zyrianov A. Priemy khoreograficheskogo simfonizma : [elektronnyi resurs] / A. Zyrianov // Spetsial'nyi sait dlia studentov-khoreografov, izuchaiushchikh KPT. – Elektron. dannye. – Rezhim dostupa: http://dancecomposition. ru/publ/rezhissura_tanca_baletnaja_rezhissura/priemy_khoreograficheskogo_simfonizma/32-1-0-103.
Krasovskaia V. Stat'i o balete / V. Krasovskaia. – L.: Iskusstvo, 1978. – 340 s.
Krylova A. Voprosy teatralizatsii i simfonizatsii / A. Krylova. – M.: Sovetskii kompozitor, 1992. –78 s.
Lytvynenko V. A. Tvorchist P. P. Virskoho v mizhnarodnomu informatsiinomu prostori / V. A. Lytvynenko // Visnyk KNUKiM. Seriia "Mystetstvoznavstvo". – K., 2007. – Vyp. 20. – S. 65–72.
Lytvynenko V. A. Zrazky narodnoi khoreohrafii : pidruch. / V. A. Lytvynenko. – K : Altepres. – 2008. – 467 s.
Nover Zh. Zh. Pis'ma o tantse i baletakh / Zh. Zh. Nover. – M.; L.: Academia, 1927 – 156 s.
Pavlo Virskyi : [zhyttievyi i tvorchyi shliakh] / P. Virskyi, uporiad. Yu. V. Vernyhor, Ye. I. Dosenko. –
Vinnytsia: Nova knyha, 2012. – 320 s.
Sovetskaia muzyka : problemy simfonizma i muzykal'nogo teatra. Sbornik trudov, Vyp. 96, M., 1988. – 148 s.
Syrov V. Simfonicheskoe tvorchestvo Borisa Tishchenko. Problemy dramaturgii i stilia. Dissert. na soisk. uchen. step. kand. iskusstvovedeniia / V. Syrov, Gor'kii, 1980.
Stanishevskii Iu. Ukrainskii baletnyi teatr : istoriia i sovremennost' / Iu. Stanishevskii. – K.: Muz. Ukraїna, 2008. – 411 s.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.