ПЕРФОРМАНС ЯК ФОРМА АКЦІОНІЗМУ В КОНТЕКСТІ СУЧАСНИХ МИСТЕЦЬКИХ ДІЙСТВ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2018.148194Ключові слова:
Акціонізм, акція, перформанс, імпровізація, мистецтвоАнотація
Мета роботи – охарактеризувати специфіку акціонізму як художнього явища в сучасному мистецтві, визначити видовищну специфіку перформансу як мистецької форми акціонізму. Методологія дослідження по-лягає у застосуванні аналітичного, мистецтвознавчого, емпіричного, порівняльного, функціонального та системного методів дослідження, а саме: зародження та розвиток перформансу як форми акціонізму; специфічних ознак перформансу; імпровізацію як одну з головних особливостей перформансу; ігровий елемент у перформансі. Наукова новизна полягає у: систематизації основних принципів перформансу як форми акціонізму в мистецькому просторі; обґрунтуванні структурних особливостей перформансу в системі провідних мистецьких напрямів. Висновки. Акціонізм у світовому мистецькому просторі визначає просторові події-акції, в яких концентровано виражені житейські ідеали суспільства. Поява та формування перформансу відбувається через міжнародні мистецькі зв’язки, враховуючи досвід зарубіжних митців. Виявлено тісний взаємозв’язок перформансу з мистецтвом театру, тому дану форму вважають театралізовано-пластичним дійством із застосуванням візуальних засобів, яка проводиться у реальному часі. Такі дійства в своїй основі мають імпровізаційний характер, що дозволяє адаптувати тематику перформансу до нових запропонованих обставин. А тому головною тут є імпровізаційно-асоціативна дія, яка тісно поєднується з ігровими елементами. Тому акціонізм з усіма його видовищними формами виокремлюється у цілісну мистецьку структуру.
Посилання
Алфьорова З. І. Перформанс як візуальне мистецтво. Вісник Харківської державної академії дизайну мистецтв: наук. журнал. 2006. Вип. 7. С. 3-8.
Гротовський Є. Театр. Ритуал. Перформер. Під редакцією Н. Бічуя, І. Денисюка, серія "Мистецтво театру", Львів, 1999. 185 с.
Доній Анжела : Контактна імпровізація і перфоманс. URL : http://www.angeldance.ru/articles
Клековкін Олександр. THEATRICA: Ін-т проблем сучас. мистецтва НАМ України. Київ : Фенікс, 2012. 800 с.
Пави П. Словарь театра / Пер. с фр.; под ред. Л.Баженовой. Москва: ГИТИС, 2003. 516 с.
Перфоманс. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Перформанс
Станіславська К. І. Мистецько-видовищні форми сучасної культури : монографія : вид. друге, пере-роб. і доп. Київ : НАККіМ, 2016. 353 с.
Фадеева А. Мир искусства и мир перформанса. Традиции отечественного искусства ХХ века в прак-тике московского перформанса 1970-80-х годов. Арт-азбука: словарь современного искусства. URL : http://azbuka.gif.ru/critics/fadeeva//
Чудовська-Кандиба І.А. Перформанс візуальних комунікативних практик у сучасному соціокультурному просторі. Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства : зб. наук. праць. Вип. 15. Харків, 2009. С. 280-282.
Шнырева О. А. Перформансы концептуализма. Бренное и вечное: проблемы функционирования и развития культуры : 2000 год : Тезисы докладов и выступлений науч. конф., 24-26 октября 2000 г. Вып. 3. Ве-ликий Новгород : НовГУ им. Ярослава Мудрого, 2000. С. 73.
Alfiorova Z. I. (2006). Performance as a visual art. Bulletin of the Kharkov State Academy of Design and Arts: scientific journal, 7, 3-8. [in Ukrainian].
Grotowski E. (1999). Theater. Ritual. The performer. (N. Bichuy, I. Denisyuk, Trans.). Series "The Art of the Theater". Lviv [in Ukrainian].
Donya Angela: Contact improvisation and performance. Retrieved from http://www.angeldance.ru/articles/ [in Ukrainian].
Klekovkin, A. (2012). THEATRICA. Kyiv: Phoenix [in Ukrainian].
Pavi, P. (2003). Dictionary of Theatre. (L. Bazhenova, Trans.). Moscow: Publishing house "GITIS" [in Russian].
Performance – Wikipedia. Retrieved from https://ru.wikipedia.org/wiki/Property/ [in Ukrainian].
Stanislavskaya K. I. (2016). The artistic and spectacular forms of modern culture: monograph: the form. secondly, processing. Kyiv: NAKKiM [in Ukrainian].
Fadeeva A. (n. d.). The world of art and the world of performance. The traditions of the national art of the twentieth century in the practice of the Moscow performance of the 1970s and 1980s. Art-ABC: Dictionary of contem-porary art. Retrieved from http://azbuka.gif.ru/critics/fadeeva/ [in Ukrainian].
Chudovskaya-Kandyba I.A. (2009). Performance of visual communicative practices in modern socio-cultural space. Methodology, theory and practice of sociological analysis of modern society: Sb. sciences works, №15, 280-282. Kharkiv [in Ukrainian].
Shnireva O. A. (2000). Performance of Conceptualism. Brute and eternal: problems of the functioning and development of culture: 2000: Theses of reports and speeches scientific. Conf., October 24-26. №3, 73. Veliky Novgo-rod: NovGU them. Yaroslav Mudryy [in Russian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.