ОСОБЛИВОСТІ АКТОРСЬКОГО СПРИЙНЯТТЯ У РОЛІ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2016.148202Ключові слова:
обернене сприйняття, особа актора, переживання, виконання ролі, позиція глядача, природні носії переживання, дія та поведінка персонажаАнотація
Мета роботи. Дослідження пов'язане з пошуком наукового підходу до осмислення походження, місця та значення сприйняття в акторському мистецтві. Аспекти функціонування сприйняття актора в ролі, починаючи з засновника мистецтва акторського переживання К. С. Станіславського до наших днів, недостатньо досліджені в контексті акторської психотехніки та праці над образом персонажа. Методологія дослідження полягає в застосуванні аналітичного, логічного та системного підходу - (в осмисленні феномена так званого акторського «оберненого» сприйняття); структурно-функціонального і типологічного підходів (у виявленні психологічних акторських “сутностей” та їхнього взаємозв'язку в процесі переживання актора в ролі). Наукова новизна роботи полягає в уточненні механізму функціонування сприйняття актора в ролі. Здійснено аналіз акторських іпостасей під час гри та обгрунтовано спосіб виокремлення споглядальної сутності актора в акті переживання. Наведено прийоми, за допомогою яких відбувається суміщення акторської іпостасі з позицією глядача. Виявлено особливості акторського оберненого сприйняття в ролі та простежено рухову природу акторської дії в ролі. Висновки. Акторське сприйняття в ролі відрізняється від сприйняття звичайної людини і обернене до звичайного сприйняття. Сутність цього сприйняття полягає у зосередженні актора на власних рухах як діях персонажа. Внаслідок такого функціонування сприйняття відбувається роздвоєння актора в ролі на дві іпостасі - ту, що виконує роль, і ту, що споглядає це виконання.
Посилання
Барнич М.М. Особливості праці актора над роллю в думках / Михайло Михайлович Барнич // Вісник «Мистецтвознавство»: 36. наук. праць. - Київ: Київський національний університет культури і мистецтв, 2012. - № 26. - С. 5-10.
Барнич М. М. Майстерність актора: техніка «обману» : навч. посібник / Михайло Михайлович Барнич. - Видання 2-е, виправлене та доповнене. - Київ: Ліра-К, 2016. - 304 с.
Барнич М.М. Акторська техніка викликання переживання в ролі / Михайло Михайлович Барнич // Культура і мистецтво у сучасному світі: Наукові записки КНУКіМ. - Київ: Київський національний університет культури і мистецтв, 2012. - № 13. - С. 213-217.
Бутенко Э.В. Имитационная теория сценического перевоплощения / Эдуард Валентинович Бутенко; Культурно-просветительский центр «Прикосновение». - М., 2004. - 271с.
Станіславський К. С. Робота актора над собою / Костянтин Сергійович Станіславський. - К. : Мисте- цтво,1953. - 670 с.
Чехов М. Литературное наследие в 2 томах / Михаил Чехов. - М. : Искусство, 1986. - Т. 2. - 559 с.
Barnych, M. M. (2012). Features work on the role of the actor in mind. Visnyk «Mystecztvoznavstvo»: Zb. nauk. pracz'. Kyiv: Kyivskyj nacionalnyj universytet kultury i mystecztv, 26, 5-10 [in Ukrainian].
Barnych, M. M. (2016). Actor skill: technique "cheating". Kyiv: Lira-K [in Ukrainian].
Barnych, M. M. (2012). Acting technique of inducing experiences as. Kultura i mystecztvo u suchasnomu sviti: Naukovi zapysky' KNUKiM. Kyiv: Kyivskyj nacionalnyj universytet kultury i mystecztv, 13, 213-217 [in Ukrainian].
Butenko, E.V. (2004). Ymytatsyonnaya Theory stsenycheskoho perevoploschenyya. Moskow: Prykosnovenye [in Russian].
Stanislavski, K. S. (1953). Actor's work on himself. Kyiv: Mystecztvo [in Ukrainian].
Chekhov, M. (1986). Literary Heritage in 2 volumes. Moskow: Yskusstvo, - t. 2 [in Russian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.