СУЧАСНІ КОМУНІКАТИВНІ ПРАКТИКИ У ФОРМУВАННІ Й ПОШИРЕННІ ПОСТФОЛЬКЛОРУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2016.148208

Ключові слова:

комунікативні практики, інтернет-середовище, постфольклор, інформаційні технології, віртуальність

Анотація

Метою роботи є визначення ролі сучасних комунікативних практик у значенні чинників формування і поширення творів постфольклору. Методологія дослідження полягає в застосуванні загального наукового принципу об'єктивності, аналітичного, культурологічного та структурно-семантичного методів у дослідженні сучасних комунікативних практик як головних формотворчих чинників зародження феномена постфольклору в інтернет-середовищі. Наукова новизна роботи полягає у визначенні ролі комунікативних практик у формуванні постфольклору, якими й опосередковується поява жанрів інтернетного постфольклору. Висновки. В результаті дослідження встановлено, що поява новітніх засобів комунікації, зокрема інтернет-мережі та технологічних інструментів для активної участі користувачів мережі в розповсюдженні інформації, дала початок для формування особливого феномена електронної/віртуальної культури, що за своїми типологічними ознаками та способом розповсюдження належить до постфольклору. Саме технологічна складова і спосіб комунікації значною мірою визначають структурне та жанрове різноманіття творів постфольклору, а також їх семіосферу. Сегмент постфольклору, що опосередковується інтернет-комунікацією, є надзвичайно «рухомим» культурним середовищем, в якому досить активно та оперативно знаходить відображення актуальна та суспільно значима інформація у вигляді креолізованих та вербальних творів, що в чіткій і лаконічній формі містять оцінно-нормативні судження користувачів мережі. До певної міри виробництво таких творів можна назвати безпосередньо постфольклорним типом комунікації, оскільки технологічні можливості інтернет-мережі передбачають таку колективну творчість. Відтак, з огляду на охоплення широкої аудиторії користувачів сучасними комунікативними інтернет-практиками, твори постфольклору набувають дедалі більшого поширення, удосконалюючи ідейно-змістове наповнення та способи його художнього втілення.


Біографія автора

Zhanna Denysyuk

кандидат культурології, начальник відділу наукової та редакційно-наукової дільності Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв

Посилання

Ворошилова Е. С. Интерактивность как выразительное средство эстетических практик в условиях киберпространства / Е. С. Ворошилова // Вестник Томского государственного университета. - 2010. - № 332. - С. 59-62.

Горошко Е. И. К построению типологии жанров социальных медий / Е. И. Горошко, Т. Л. Полякова // Жанры речи. - 2015. - №2 (12). - С.119-127.

Гримов О. А. Социокультурные практики личности в социальных сетях: дисс. ... канд. социол. наук: 22.00.06./ О. А. Гримов; Юго-Западный гос. ун-т. - Курск, 2014. - 192 с.

Дандес А. Фольклор: семиотика и /или психоанализ: сб. статей / А. Дандес. -М.: Изд. фирма «Восточная литература» РАН, 2003. - 279 с.

Данилюк С. С. Комунікативний процес у мережі інтернет: структурний аспект / С. С. Данилюк // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія. - 2014. - № 8. - Том 1. - С.77-80.

Дахалаева Е. Ч. Авторсфсрснтныс жанры интернет-дискурса / Е. Ч. Дахалаева // Вестник ИГЛУ. - 2013. - №4 (25). - С.24-29.

Еникеева А. Р. Пост-фольклор как форма социокультурных интересов современной молодежи / А. Р. Еникеева // Вестник КазГУКИ. - 2013. - №2.- С.90-92.

Загидуллина М. В. Теория интернет-фольклора: коммуникация фольклорного типа и само-идентификация участников крупных форумов / М. В. Загидуллина // Учен. зап. Казан. ун-та. Сер. Туманит. науки. - 2015. - Т. 157, кн. 4. - С. 86-96.

Зражевська Н. І. Нові медіа і нові форми комунікації в медіакультурі / Н. І. Зражевська // Актуальні питання масової комунікації .-2013.- Вип .-14.-С.70-75.

Коноплицький С. М. Соціальні аспекти комунікації в мережі Інтернет: феноменологічний аналіз: автореф. дис. ... канд. соціол. наук: 22.00.01 / С. М. Коноплицький ; НАН України; Інститут соціології. - К, 2007. - 17 с.

Кравчик-Василевська В. Електронний фольклор як явище цифрової культури Слов'янський світ: щорічник. Вип. 7 / В. Каравчик-Василевська; [голов. ред. Скрипник Г. А.] НАНУ, ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. - К., 2009. - С.127-138.

Лисюк Н. А. Постфольклор в Україні / Н. А. Лисюк.- К., 2012. - 347 с.

Малєєва Н. С. Соціально-психологічний зміст комунікативних практик у мережі інтернет / Н. С. Ма- леєєва // Наука і освіта. - 2014. - №11. - С.113- 118.

Морозов А. В. Фольклорное творчество в условиях становления информационного общества / А. В. Морозов // Беларуская культура ва умовах глабалізацьіі: матэрыялы навуковай канферэнцьй, прысвечанай 35-годдзю БДУКМ (3 снежня 2010 г.): [у 2 т.] / Беларуси дзяржауны універсітзт культуры і мастацтвау. - Мінск, 2011. - Т. 1. - С.54-59.

Нежура Е. А. Новые типы креолизованных текстов в коммуникативном пространстве Интернета / Е. А. Нежура // Теория языка и межкультурная коммуникация. -2012. - № 2. - С. 47-52.

Неклюдов С. Фольклор и его исследования: век двадцатый / С. Неклюдов [Электронный ресурс]. - Электрон. дан. (1 файл). - Режим доступа: www.culture29.ru/upload/medialibrary/.../73bb571cb38f26cf4e596284

aacc6b01.pdf.

Прохоренко Є. Я. Феномен кіберкультури в інформаційно-технологічному відтворенні соціуму: автореф. дис... канд. соціол. наук: 22.00.04 / Є. Я. Прохоренко ; Харк. нац. ун-т ім. В. Н. Каразіна. - X., 2008. - 23 с.

Радкевич А. Л. Социальные интернет-практики как объект социологического анализа / А. Л. Радкевич // Информационный гуманитарный портал «Знание. Понимание. Умение». - 2009. -№ 3 [Электронный ресурс]. - Электрон. дан. (1 файл). -Режим доступа: http://www.zpu-journal.ru/e-zpu/2009/3/Radkevich.

Сычев А. А. Юмор в интернет-коммуникации: социокультурный аспект / А. А. Сычов [Электронный ресурс]. - Электрон. дан. (1 файл). - Режим доступа: http://www.ict.edu.ru/ft/004098/sychev.pdf.

Удріс Н. С. Візуалізація комунікативної практики як домінанта соціальної комунікації першого десятиріччя XXI ст. / Н. С. Удріс // Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили. Сер.: Соціологія. - 2013. - Випуск 199. - Том 211. - С.38-43.

Фатурова В. М. Інтернет-середовище як фактор психологічного розвитку комунікативного потенціалу особистості: автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / В. М. Фатурова ; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка АПН України. - К., 2004. - 21 с.

Щурина Ю. В. Классификация комических речевых жанров коммуникативного пространства Интернета / Ю. В. Щурина // Известия ВГПУ. - 2014. -№2. - С.39-43.

Ядрышникова Л. Г. Фольклор и постфольклор в культурных практиках повседневности: автореф. дис. канд. культурологии: 24.00.01: теория и история культуры/ Л. Г. Ядрышникова. - Екатеринбург, 2008. - 27 с.

Ardevol Е. Cyberculture: Anthropological perspectives of the Internet [Electronic resource]. - Access mode: https://eardevol.files.wordpress.com/2008/10/cyberculture.pdf.

Domokos M. Towards methodological issues in electronic folklore // Slovak Etnology. - 2014. - Vol.62. - P.283-295.

Blank T. J. (2012). Folk Culture in the Digital Age. The Emergent Dynamics of Human. Utah State University Press, 220 p.

Frank R. Newslore: Contemporary Folklore on the Internet. University Press of Mississippi, 2013, 224 p.

Silver D. Internet/cyberculture/digital culture/new media/fill-in-the-blank studies // New Media Society. - 2004. - Vol.6(1): 55-64.

Voroshilova, E.S. (2010). Interactivity as a means of expression of aesthetic practices in cyberspace. Vestnik Tomskoho hosudarstvennoho universyteta, 332, 59-62 [in Russian].

Goroshko, E.I., Polyakova, T.L. (2015). Construction of a typology of genres of social media. Zhanry rechy, 2 (12), 119-127 [in Russian].

Grimov, O.A. (2014). Social and cultural practices of the individual in social networks. Extended abstract of candidate's thesis. Kursk [in Russian].

Dundes, A. (2003). Folklore: semiotics and / or psychoanalysis. M.: Yzd. fyrma «Vostochnaya lyteratura» RAN [in Russian].

Danyluk, S.S. (2014). Communication processes on the Internet: the structural aspect. Naukovyy visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Ser.: Filolohiya, 8 (1), 77-80 [in Ukrainian].

Dahalaeva, E.Ch. (2013). Avtoreferentn genre Internet-discourse. Vestnyk YHLU, 4 (25), 24-29 [in Russian].

Yenikeyeva, A.R. (2013). Post-folklore as a form of social and cultural interests of the youth of today. Vestnyk KazHUKY, 2, 90-92 [in Russian].

Zahydullyna, M.V. (2015). Theory Internet folklore, folk Kommunikatsii type and self-Authentication participants large forum. Uchen. zap. Kazan. un-ta. Ser. Humanyt. Nauky, 157 (4), 86-96 [in Russian].

Zrazhevska, N. (2013). New media and new forms of communication in the media culture. Aktualni pytannia masovoi komunikatsii, 14, 70-75 [in Ukrainian].

Konoplytskyi, S. M. (2007). Social aspects of communication on the Internet: a phenomenological analysis.

Extended abstract of candidate's thesis. K. [in Ukrainian].

Kravchyk-Vasylevska, V. (2009 Electronic folklore phenomenon of digital culture Slavic World: Yearbook. (vol. 7), (pp. 127-138). K. [in Ukrainian].

Lysiuk, N. A. (2012). Postfolklor in Ukraine. Kyiv [in Ukrainian].

Malieieva, N. S. (2014). Social and psychological content of communication practices on the Internet. Nauka i osvita, 11, 113- 118 [in Ukrainian].

Morozov, A.V. (2011 Folklore creativity in the information society. Belarusian culture in a globalizing world: proceedings of the scientific conference dedicated to the 35th anniversary BGUK (3 December 2010), (vol.1), (pp. 5459). Minsk: Belarusian State University of Culture and Arts. [in Belarusian].

Nezhura, E. A. (2012). New types creolized texts in communicative Internet space. Teorija jazyka i mezhkul'- turnaja kommunikacija, 2, 47-52 [in Russian].

Nekludov, S. Yu. Folk traditions of the modern city. Retrieved from http://www.culture29.ru/upload/ medialibrary/f67/f67211a724844c58553b17ad1374f56a.pdf [in Russian].

Prokhorenko, I. I. (2008). The phenomenon of cyberculture in the information-technology society playing. Extended abstract of candidate's thesis. Kh. [in Ukrainian].

Radkevych, A.L. (2009). Sotsyalnbie Internet practices How object sotsyolohycheskoho analysis. Ynformatsionni humanytarniy portal «Znanie. Ponimanie. Umenie». Retrieved from http://www.zpu-journal.ru/e- zpu/2009/3/Radkevich/ [in Russian].

Sychev, A.A. Humor Internet communication: social and cultural aspect. Retrieved from http://www.ict.edu.ru/ft/004098/sychev.pdf [in Russian].

Udris, N.S. (2013). Visualization communicative practice as a dominant social communication of the first decade of the twenty-first century. Naukovi pratsi Chornomors'koho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly. Ser.: Sotsiolohiya, vol. 199 (211), 38-44 [in Ukrainian].

Faturova, V.M. (2004). Internet environment as a factor in the psychological development of the communicative potential of the individual. Extended abstract of candidate's thesis. K. [in Russian].

Schurina, V. (2014) Classification of comic speech genres communicative Internet space. Izvestyia VHPU, 2, 39-43 [in Russian].

Yadryshnikova, L.G. (2008). Postfolklor Folklore and cultural practices of everyday life. Extended abstract of candidate's thesis. Ekaterynburh [in Russian].

Ardevol, E. Cyberculture: Anthropological perspectives of the Internet. Retrieved from: https://eardevol.files.wordpress.com/2008/10/cyberculture.pdf. [in Spain].

Blank,T. J. (2012). Folk Culture in the Digital Age. The Emergent Dynamics of Human. Utah State University Press [in USA].

Domokos, M. (2014). Towards methodological issues in electronic folklore. Slovak Etnology, 62, 283-295 [in Slovakia].

Frank, R. (2013). Newslore: Contemporary Folklore on the Internet. University Press of Mississippi [in USA].

Silver, D. (2004). Internet/cyberculture/digital culture/new media/fill-in-the-blank studies. New Media Society, 6 (1), 55-64 [in USA].

##submission.downloads##