СУЧАСНІ КОМУНІКАТИВНІ ПРАКТИКИ У ФОРМУВАННІ Й ПОШИРЕННІ ПОСТФОЛЬКЛОРУ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2016.148208Ключові слова:
комунікативні практики, інтернет-середовище, постфольклор, інформаційні технології, віртуальністьАнотація
Метою роботи є визначення ролі сучасних комунікативних практик у значенні чинників формування і поширення творів постфольклору. Методологія дослідження полягає в застосуванні загального наукового принципу об'єктивності, аналітичного, культурологічного та структурно-семантичного методів у дослідженні сучасних комунікативних практик як головних формотворчих чинників зародження феномена постфольклору в інтернет-середовищі. Наукова новизна роботи полягає у визначенні ролі комунікативних практик у формуванні постфольклору, якими й опосередковується поява жанрів інтернетного постфольклору. Висновки. В результаті дослідження встановлено, що поява новітніх засобів комунікації, зокрема інтернет-мережі та технологічних інструментів для активної участі користувачів мережі в розповсюдженні інформації, дала початок для формування особливого феномена електронної/віртуальної культури, що за своїми типологічними ознаками та способом розповсюдження належить до постфольклору. Саме технологічна складова і спосіб комунікації значною мірою визначають структурне та жанрове різноманіття творів постфольклору, а також їх семіосферу. Сегмент постфольклору, що опосередковується інтернет-комунікацією, є надзвичайно «рухомим» культурним середовищем, в якому досить активно та оперативно знаходить відображення актуальна та суспільно значима інформація у вигляді креолізованих та вербальних творів, що в чіткій і лаконічній формі містять оцінно-нормативні судження користувачів мережі. До певної міри виробництво таких творів можна назвати безпосередньо постфольклорним типом комунікації, оскільки технологічні можливості інтернет-мережі передбачають таку колективну творчість. Відтак, з огляду на охоплення широкої аудиторії користувачів сучасними комунікативними інтернет-практиками, твори постфольклору набувають дедалі більшого поширення, удосконалюючи ідейно-змістове наповнення та способи його художнього втілення.
Посилання
Ворошилова Е. С. Интерактивность как выразительное средство эстетических практик в условиях киберпространства / Е. С. Ворошилова // Вестник Томского государственного университета. - 2010. - № 332. - С. 59-62.
Горошко Е. И. К построению типологии жанров социальных медий / Е. И. Горошко, Т. Л. Полякова // Жанры речи. - 2015. - №2 (12). - С.119-127.
Гримов О. А. Социокультурные практики личности в социальных сетях: дисс. ... канд. социол. наук: 22.00.06./ О. А. Гримов; Юго-Западный гос. ун-т. - Курск, 2014. - 192 с.
Дандес А. Фольклор: семиотика и /или психоанализ: сб. статей / А. Дандес. -М.: Изд. фирма «Восточная литература» РАН, 2003. - 279 с.
Данилюк С. С. Комунікативний процес у мережі інтернет: структурний аспект / С. С. Данилюк // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія. - 2014. - № 8. - Том 1. - С.77-80.
Дахалаева Е. Ч. Авторсфсрснтныс жанры интернет-дискурса / Е. Ч. Дахалаева // Вестник ИГЛУ. - 2013. - №4 (25). - С.24-29.
Еникеева А. Р. Пост-фольклор как форма социокультурных интересов современной молодежи / А. Р. Еникеева // Вестник КазГУКИ. - 2013. - №2.- С.90-92.
Загидуллина М. В. Теория интернет-фольклора: коммуникация фольклорного типа и само-идентификация участников крупных форумов / М. В. Загидуллина // Учен. зап. Казан. ун-та. Сер. Туманит. науки. - 2015. - Т. 157, кн. 4. - С. 86-96.
Зражевська Н. І. Нові медіа і нові форми комунікації в медіакультурі / Н. І. Зражевська // Актуальні питання масової комунікації .-2013.- Вип .-14.-С.70-75.
Коноплицький С. М. Соціальні аспекти комунікації в мережі Інтернет: феноменологічний аналіз: автореф. дис. ... канд. соціол. наук: 22.00.01 / С. М. Коноплицький ; НАН України; Інститут соціології. - К, 2007. - 17 с.
Кравчик-Василевська В. Електронний фольклор як явище цифрової культури Слов'янський світ: щорічник. Вип. 7 / В. Каравчик-Василевська; [голов. ред. Скрипник Г. А.] НАНУ, ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. - К., 2009. - С.127-138.
Лисюк Н. А. Постфольклор в Україні / Н. А. Лисюк.- К., 2012. - 347 с.
Малєєва Н. С. Соціально-психологічний зміст комунікативних практик у мережі інтернет / Н. С. Ма- леєєва // Наука і освіта. - 2014. - №11. - С.113- 118.
Морозов А. В. Фольклорное творчество в условиях становления информационного общества / А. В. Морозов // Беларуская культура ва умовах глабалізацьіі: матэрыялы навуковай канферэнцьй, прысвечанай 35-годдзю БДУКМ (3 снежня 2010 г.): [у 2 т.] / Беларуси дзяржауны універсітзт культуры і мастацтвау. - Мінск, 2011. - Т. 1. - С.54-59.
Нежура Е. А. Новые типы креолизованных текстов в коммуникативном пространстве Интернета / Е. А. Нежура // Теория языка и межкультурная коммуникация. -2012. - № 2. - С. 47-52.
Неклюдов С. Фольклор и его исследования: век двадцатый / С. Неклюдов [Электронный ресурс]. - Электрон. дан. (1 файл). - Режим доступа: www.culture29.ru/upload/medialibrary/.../73bb571cb38f26cf4e596284
aacc6b01.pdf.
Прохоренко Є. Я. Феномен кіберкультури в інформаційно-технологічному відтворенні соціуму: автореф. дис... канд. соціол. наук: 22.00.04 / Є. Я. Прохоренко ; Харк. нац. ун-т ім. В. Н. Каразіна. - X., 2008. - 23 с.
Радкевич А. Л. Социальные интернет-практики как объект социологического анализа / А. Л. Радкевич // Информационный гуманитарный портал «Знание. Понимание. Умение». - 2009. -№ 3 [Электронный ресурс]. - Электрон. дан. (1 файл). -Режим доступа: http://www.zpu-journal.ru/e-zpu/2009/3/Radkevich.
Сычев А. А. Юмор в интернет-коммуникации: социокультурный аспект / А. А. Сычов [Электронный ресурс]. - Электрон. дан. (1 файл). - Режим доступа: http://www.ict.edu.ru/ft/004098/sychev.pdf.
Удріс Н. С. Візуалізація комунікативної практики як домінанта соціальної комунікації першого десятиріччя XXI ст. / Н. С. Удріс // Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили. Сер.: Соціологія. - 2013. - Випуск 199. - Том 211. - С.38-43.
Фатурова В. М. Інтернет-середовище як фактор психологічного розвитку комунікативного потенціалу особистості: автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / В. М. Фатурова ; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка АПН України. - К., 2004. - 21 с.
Щурина Ю. В. Классификация комических речевых жанров коммуникативного пространства Интернета / Ю. В. Щурина // Известия ВГПУ. - 2014. -№2. - С.39-43.
Ядрышникова Л. Г. Фольклор и постфольклор в культурных практиках повседневности: автореф. дис. канд. культурологии: 24.00.01: теория и история культуры/ Л. Г. Ядрышникова. - Екатеринбург, 2008. - 27 с.
Ardevol Е. Cyberculture: Anthropological perspectives of the Internet [Electronic resource]. - Access mode: https://eardevol.files.wordpress.com/2008/10/cyberculture.pdf.
Domokos M. Towards methodological issues in electronic folklore // Slovak Etnology. - 2014. - Vol.62. - P.283-295.
Blank T. J. (2012). Folk Culture in the Digital Age. The Emergent Dynamics of Human. Utah State University Press, 220 p.
Frank R. Newslore: Contemporary Folklore on the Internet. University Press of Mississippi, 2013, 224 p.
Silver D. Internet/cyberculture/digital culture/new media/fill-in-the-blank studies // New Media Society. - 2004. - Vol.6(1): 55-64.
Voroshilova, E.S. (2010). Interactivity as a means of expression of aesthetic practices in cyberspace. Vestnik Tomskoho hosudarstvennoho universyteta, 332, 59-62 [in Russian].
Goroshko, E.I., Polyakova, T.L. (2015). Construction of a typology of genres of social media. Zhanry rechy, 2 (12), 119-127 [in Russian].
Grimov, O.A. (2014). Social and cultural practices of the individual in social networks. Extended abstract of candidate's thesis. Kursk [in Russian].
Dundes, A. (2003). Folklore: semiotics and / or psychoanalysis. M.: Yzd. fyrma «Vostochnaya lyteratura» RAN [in Russian].
Danyluk, S.S. (2014). Communication processes on the Internet: the structural aspect. Naukovyy visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Ser.: Filolohiya, 8 (1), 77-80 [in Ukrainian].
Dahalaeva, E.Ch. (2013). Avtoreferentn genre Internet-discourse. Vestnyk YHLU, 4 (25), 24-29 [in Russian].
Yenikeyeva, A.R. (2013). Post-folklore as a form of social and cultural interests of the youth of today. Vestnyk KazHUKY, 2, 90-92 [in Russian].
Zahydullyna, M.V. (2015). Theory Internet folklore, folk Kommunikatsii type and self-Authentication participants large forum. Uchen. zap. Kazan. un-ta. Ser. Humanyt. Nauky, 157 (4), 86-96 [in Russian].
Zrazhevska, N. (2013). New media and new forms of communication in the media culture. Aktualni pytannia masovoi komunikatsii, 14, 70-75 [in Ukrainian].
Konoplytskyi, S. M. (2007). Social aspects of communication on the Internet: a phenomenological analysis.
Extended abstract of candidate's thesis. K. [in Ukrainian].
Kravchyk-Vasylevska, V. (2009 Electronic folklore phenomenon of digital culture Slavic World: Yearbook. (vol. 7), (pp. 127-138). K. [in Ukrainian].
Lysiuk, N. A. (2012). Postfolklor in Ukraine. Kyiv [in Ukrainian].
Malieieva, N. S. (2014). Social and psychological content of communication practices on the Internet. Nauka i osvita, 11, 113- 118 [in Ukrainian].
Morozov, A.V. (2011 Folklore creativity in the information society. Belarusian culture in a globalizing world: proceedings of the scientific conference dedicated to the 35th anniversary BGUK (3 December 2010), (vol.1), (pp. 5459). Minsk: Belarusian State University of Culture and Arts. [in Belarusian].
Nezhura, E. A. (2012). New types creolized texts in communicative Internet space. Teorija jazyka i mezhkul'- turnaja kommunikacija, 2, 47-52 [in Russian].
Nekludov, S. Yu. Folk traditions of the modern city. Retrieved from http://www.culture29.ru/upload/ medialibrary/f67/f67211a724844c58553b17ad1374f56a.pdf [in Russian].
Prokhorenko, I. I. (2008). The phenomenon of cyberculture in the information-technology society playing. Extended abstract of candidate's thesis. Kh. [in Ukrainian].
Radkevych, A.L. (2009). Sotsyalnbie Internet practices How object sotsyolohycheskoho analysis. Ynformatsionni humanytarniy portal «Znanie. Ponimanie. Umenie». Retrieved from http://www.zpu-journal.ru/e- zpu/2009/3/Radkevich/ [in Russian].
Sychev, A.A. Humor Internet communication: social and cultural aspect. Retrieved from http://www.ict.edu.ru/ft/004098/sychev.pdf [in Russian].
Udris, N.S. (2013). Visualization communicative practice as a dominant social communication of the first decade of the twenty-first century. Naukovi pratsi Chornomors'koho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly. Ser.: Sotsiolohiya, vol. 199 (211), 38-44 [in Ukrainian].
Faturova, V.M. (2004). Internet environment as a factor in the psychological development of the communicative potential of the individual. Extended abstract of candidate's thesis. K. [in Russian].
Schurina, V. (2014) Classification of comic speech genres communicative Internet space. Izvestyia VHPU, 2, 39-43 [in Russian].
Yadryshnikova, L.G. (2008). Postfolklor Folklore and cultural practices of everyday life. Extended abstract of candidate's thesis. Ekaterynburh [in Russian].
Ardevol, E. Cyberculture: Anthropological perspectives of the Internet. Retrieved from: https://eardevol.files.wordpress.com/2008/10/cyberculture.pdf. [in Spain].
Blank,T. J. (2012). Folk Culture in the Digital Age. The Emergent Dynamics of Human. Utah State University Press [in USA].
Domokos, M. (2014). Towards methodological issues in electronic folklore. Slovak Etnology, 62, 283-295 [in Slovakia].
Frank, R. (2013). Newslore: Contemporary Folklore on the Internet. University Press of Mississippi [in USA].
Silver, D. (2004). Internet/cyberculture/digital culture/new media/fill-in-the-blank studies. New Media Society, 6 (1), 55-64 [in USA].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.