Modern communication practices in formation and distribution of post-folklore

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2016.148208

Keywords:

communicative practices, online environment, post-folklore, information technology, virtual reality

Abstract

The purpose is to define the role of modern communication practices within the meaning of the factors of formation and distribution of post-folklore products. The methodology of the study consists in using of general principle of scientific objectivity, analytical, cultural, structural, and semantic methods of modern communication practices study as the main factors shaping the post-folklore phenomenon origin in the Internet environment. The scientific novelty of this work consists in definition of the role of communicative practices, mediating the emergence of the internet post-folklore genres, in post-folklore development. Conclusions. The study has found that the emergence of the new communication tools, particularly the Internet network and IT tools for active participation of the Internet users in the dissemination of information has given rise to the development of a special phenomenon of electronic / virtual culture that by its typological characteristics and ways of distribution belongs to post-folklore. This technological component and a way of communication largely determine the structural and genre variety of post-folklore works and their semio-sphere. Post-folklore segment mediated by the Internet communication is a very "mobile" cultural environment, where quite actively and promptly topical and socially significant information is reflected in the form of verbal and creolized works containing an assessment and normative judgments of network users in a clear and concise form. To a certain extent the production of such works can be called directly a post-folklore type of communication, as the technological capabilities of Internet networks provide a collective creation. Thus, taking into account the coverage of wide audience of modern communication Internet users, post-folklore products are becoming more common, improving the ideological and semantic content and means of artistic expression.


Author Biography

Zhanna Denysyuk

Ph.D. of Culturology, Head of research and publishing activity of the National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts

References

Ворошилова Е. С. Интерактивность как выразительное средство эстетических практик в условиях киберпространства / Е. С. Ворошилова // Вестник Томского государственного университета. - 2010. - № 332. - С. 59-62.

Горошко Е. И. К построению типологии жанров социальных медий / Е. И. Горошко, Т. Л. Полякова // Жанры речи. - 2015. - №2 (12). - С.119-127.

Гримов О. А. Социокультурные практики личности в социальных сетях: дисс. ... канд. социол. наук: 22.00.06./ О. А. Гримов; Юго-Западный гос. ун-т. - Курск, 2014. - 192 с.

Дандес А. Фольклор: семиотика и /или психоанализ: сб. статей / А. Дандес. -М.: Изд. фирма «Восточная литература» РАН, 2003. - 279 с.

Данилюк С. С. Комунікативний процес у мережі інтернет: структурний аспект / С. С. Данилюк // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія. - 2014. - № 8. - Том 1. - С.77-80.

Дахалаева Е. Ч. Авторсфсрснтныс жанры интернет-дискурса / Е. Ч. Дахалаева // Вестник ИГЛУ. - 2013. - №4 (25). - С.24-29.

Еникеева А. Р. Пост-фольклор как форма социокультурных интересов современной молодежи / А. Р. Еникеева // Вестник КазГУКИ. - 2013. - №2.- С.90-92.

Загидуллина М. В. Теория интернет-фольклора: коммуникация фольклорного типа и само-идентификация участников крупных форумов / М. В. Загидуллина // Учен. зап. Казан. ун-та. Сер. Туманит. науки. - 2015. - Т. 157, кн. 4. - С. 86-96.

Зражевська Н. І. Нові медіа і нові форми комунікації в медіакультурі / Н. І. Зражевська // Актуальні питання масової комунікації .-2013.- Вип .-14.-С.70-75.

Коноплицький С. М. Соціальні аспекти комунікації в мережі Інтернет: феноменологічний аналіз: автореф. дис. ... канд. соціол. наук: 22.00.01 / С. М. Коноплицький ; НАН України; Інститут соціології. - К, 2007. - 17 с.

Кравчик-Василевська В. Електронний фольклор як явище цифрової культури Слов'янський світ: щорічник. Вип. 7 / В. Каравчик-Василевська; [голов. ред. Скрипник Г. А.] НАНУ, ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. - К., 2009. - С.127-138.

Лисюк Н. А. Постфольклор в Україні / Н. А. Лисюк.- К., 2012. - 347 с.

Малєєва Н. С. Соціально-психологічний зміст комунікативних практик у мережі інтернет / Н. С. Ма- леєєва // Наука і освіта. - 2014. - №11. - С.113- 118.

Морозов А. В. Фольклорное творчество в условиях становления информационного общества / А. В. Морозов // Беларуская культура ва умовах глабалізацьіі: матэрыялы навуковай канферэнцьй, прысвечанай 35-годдзю БДУКМ (3 снежня 2010 г.): [у 2 т.] / Беларуси дзяржауны універсітзт культуры і мастацтвау. - Мінск, 2011. - Т. 1. - С.54-59.

Нежура Е. А. Новые типы креолизованных текстов в коммуникативном пространстве Интернета / Е. А. Нежура // Теория языка и межкультурная коммуникация. -2012. - № 2. - С. 47-52.

Неклюдов С. Фольклор и его исследования: век двадцатый / С. Неклюдов [Электронный ресурс]. - Электрон. дан. (1 файл). - Режим доступа: www.culture29.ru/upload/medialibrary/.../73bb571cb38f26cf4e596284

aacc6b01.pdf.

Прохоренко Є. Я. Феномен кіберкультури в інформаційно-технологічному відтворенні соціуму: автореф. дис... канд. соціол. наук: 22.00.04 / Є. Я. Прохоренко ; Харк. нац. ун-т ім. В. Н. Каразіна. - X., 2008. - 23 с.

Радкевич А. Л. Социальные интернет-практики как объект социологического анализа / А. Л. Радкевич // Информационный гуманитарный портал «Знание. Понимание. Умение». - 2009. -№ 3 [Электронный ресурс]. - Электрон. дан. (1 файл). -Режим доступа: http://www.zpu-journal.ru/e-zpu/2009/3/Radkevich.

Сычев А. А. Юмор в интернет-коммуникации: социокультурный аспект / А. А. Сычов [Электронный ресурс]. - Электрон. дан. (1 файл). - Режим доступа: http://www.ict.edu.ru/ft/004098/sychev.pdf.

Удріс Н. С. Візуалізація комунікативної практики як домінанта соціальної комунікації першого десятиріччя XXI ст. / Н. С. Удріс // Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили. Сер.: Соціологія. - 2013. - Випуск 199. - Том 211. - С.38-43.

Фатурова В. М. Інтернет-середовище як фактор психологічного розвитку комунікативного потенціалу особистості: автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / В. М. Фатурова ; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка АПН України. - К., 2004. - 21 с.

Щурина Ю. В. Классификация комических речевых жанров коммуникативного пространства Интернета / Ю. В. Щурина // Известия ВГПУ. - 2014. -№2. - С.39-43.

Ядрышникова Л. Г. Фольклор и постфольклор в культурных практиках повседневности: автореф. дис. канд. культурологии: 24.00.01: теория и история культуры/ Л. Г. Ядрышникова. - Екатеринбург, 2008. - 27 с.

Ardevol Е. Cyberculture: Anthropological perspectives of the Internet [Electronic resource]. - Access mode: https://eardevol.files.wordpress.com/2008/10/cyberculture.pdf.

Domokos M. Towards methodological issues in electronic folklore // Slovak Etnology. - 2014. - Vol.62. - P.283-295.

Blank T. J. (2012). Folk Culture in the Digital Age. The Emergent Dynamics of Human. Utah State University Press, 220 p.

Frank R. Newslore: Contemporary Folklore on the Internet. University Press of Mississippi, 2013, 224 p.

Silver D. Internet/cyberculture/digital culture/new media/fill-in-the-blank studies // New Media Society. - 2004. - Vol.6(1): 55-64.

Voroshilova, E.S. (2010). Interactivity as a means of expression of aesthetic practices in cyberspace. Vestnik Tomskoho hosudarstvennoho universyteta, 332, 59-62 [in Russian].

Goroshko, E.I., Polyakova, T.L. (2015). Construction of a typology of genres of social media. Zhanry rechy, 2 (12), 119-127 [in Russian].

Grimov, O.A. (2014). Social and cultural practices of the individual in social networks. Extended abstract of candidate's thesis. Kursk [in Russian].

Dundes, A. (2003). Folklore: semiotics and / or psychoanalysis. M.: Yzd. fyrma «Vostochnaya lyteratura» RAN [in Russian].

Danyluk, S.S. (2014). Communication processes on the Internet: the structural aspect. Naukovyy visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Ser.: Filolohiya, 8 (1), 77-80 [in Ukrainian].

Dahalaeva, E.Ch. (2013). Avtoreferentn genre Internet-discourse. Vestnyk YHLU, 4 (25), 24-29 [in Russian].

Yenikeyeva, A.R. (2013). Post-folklore as a form of social and cultural interests of the youth of today. Vestnyk KazHUKY, 2, 90-92 [in Russian].

Zahydullyna, M.V. (2015). Theory Internet folklore, folk Kommunikatsii type and self-Authentication participants large forum. Uchen. zap. Kazan. un-ta. Ser. Humanyt. Nauky, 157 (4), 86-96 [in Russian].

Zrazhevska, N. (2013). New media and new forms of communication in the media culture. Aktualni pytannia masovoi komunikatsii, 14, 70-75 [in Ukrainian].

Konoplytskyi, S. M. (2007). Social aspects of communication on the Internet: a phenomenological analysis.

Extended abstract of candidate's thesis. K. [in Ukrainian].

Kravchyk-Vasylevska, V. (2009 Electronic folklore phenomenon of digital culture Slavic World: Yearbook. (vol. 7), (pp. 127-138). K. [in Ukrainian].

Lysiuk, N. A. (2012). Postfolklor in Ukraine. Kyiv [in Ukrainian].

Malieieva, N. S. (2014). Social and psychological content of communication practices on the Internet. Nauka i osvita, 11, 113- 118 [in Ukrainian].

Morozov, A.V. (2011 Folklore creativity in the information society. Belarusian culture in a globalizing world: proceedings of the scientific conference dedicated to the 35th anniversary BGUK (3 December 2010), (vol.1), (pp. 5459). Minsk: Belarusian State University of Culture and Arts. [in Belarusian].

Nezhura, E. A. (2012). New types creolized texts in communicative Internet space. Teorija jazyka i mezhkul'- turnaja kommunikacija, 2, 47-52 [in Russian].

Nekludov, S. Yu. Folk traditions of the modern city. Retrieved from http://www.culture29.ru/upload/ medialibrary/f67/f67211a724844c58553b17ad1374f56a.pdf [in Russian].

Prokhorenko, I. I. (2008). The phenomenon of cyberculture in the information-technology society playing. Extended abstract of candidate's thesis. Kh. [in Ukrainian].

Radkevych, A.L. (2009). Sotsyalnbie Internet practices How object sotsyolohycheskoho analysis. Ynformatsionni humanytarniy portal «Znanie. Ponimanie. Umenie». Retrieved from http://www.zpu-journal.ru/e- zpu/2009/3/Radkevich/ [in Russian].

Sychev, A.A. Humor Internet communication: social and cultural aspect. Retrieved from http://www.ict.edu.ru/ft/004098/sychev.pdf [in Russian].

Udris, N.S. (2013). Visualization communicative practice as a dominant social communication of the first decade of the twenty-first century. Naukovi pratsi Chornomors'koho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly. Ser.: Sotsiolohiya, vol. 199 (211), 38-44 [in Ukrainian].

Faturova, V.M. (2004). Internet environment as a factor in the psychological development of the communicative potential of the individual. Extended abstract of candidate's thesis. K. [in Russian].

Schurina, V. (2014) Classification of comic speech genres communicative Internet space. Izvestyia VHPU, 2, 39-43 [in Russian].

Yadryshnikova, L.G. (2008). Postfolklor Folklore and cultural practices of everyday life. Extended abstract of candidate's thesis. Ekaterynburh [in Russian].

Ardevol, E. Cyberculture: Anthropological perspectives of the Internet. Retrieved from: https://eardevol.files.wordpress.com/2008/10/cyberculture.pdf. [in Spain].

Blank,T. J. (2012). Folk Culture in the Digital Age. The Emergent Dynamics of Human. Utah State University Press [in USA].

Domokos, M. (2014). Towards methodological issues in electronic folklore. Slovak Etnology, 62, 283-295 [in Slovakia].

Frank, R. (2013). Newslore: Contemporary Folklore on the Internet. University Press of Mississippi [in USA].

Silver, D. (2004). Internet/cyberculture/digital culture/new media/fill-in-the-blank studies. New Media Society, 6 (1), 55-64 [in USA].