ОСОБЛИВОСТІ СТИЛЮ ТА ІКОНОГРАФІЇ ЗОБРАЖЕННЯ "СВЯТИЙ ПЕРШОМУЧЕНИК АРХІДИЯКОН СТЕФАН" У ЛАВРСЬКОМУ ІКОНОПИСІ XVIII СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2018.148235Ключові слова:
"Святий першомученик архідиякон Стефан", іконопис, іконографія, стиль, Київ, Києво-Печерська лавраАнотація
Мета роботи – з’ясувати особливості стилю та іконографії зображення "Святий першомученик архідиякон Стефан" у лаврському іконописі XVIII століття. Методологія дослідження полягає в застосуванні принципів системного мистецтвознавчого аналізу. Наукова новизна полягає у виявленні стилістичних та іконографічних особливостей зображення "Святий першомученик архідиякон Стефан" у лаврському іконописі XVIII століття. Висновки. Особливістю лаврської іконографії св. Стефана є доповнення зображення текстами (ікона (1729) з іконостаса Стефанівського бокового вівтаря Успенського собору, розписи (1734–1735) Троїцької надбрамної церкви, ікона (1767) з церкви Зачаття св. Анни на Дальніх печерах Києво-Печерської Лаври) і розлогими іменними підписами ("Святий першомученик архідиякон Стефан", "Святий апостол першомученик Стефан") При взаємодії і взаємовпливі образа і слова виникає таке явище, як ілюстрування твору: мистецтво слова доповнює та інтерпретує живопис, а внаслідок такого зближення з’являються додаткові змістовні аспекти. Наприклад, текст із Другого послання апостола Павла до коринтян в іконі (1729) з Успенського собору та іменний підпис на іконі з іконостаса (1802) церкви Різдва Христова на Дальніх печерах Києво-Печерської Лаври додатково вказують на апостольську діяльність Стефана. Тексти віршів на зображенні (1734– 1735) у Троїцькій надбрамній церкві та іконі (1767) з Аннозачатіївської церкви акцентують увагу не тільки на мученицькій кончині, а й на лагідності, з якою Стефан приймає смерть. Загальна стилістика й естетика зображення Першомученика на лаврських іконах передають уявлення того часу про ідеальну, "янгольську" красу.
Посилання
Жолтовський П. М. Малюнки Києво-Лаврської іконописної майстерні : альбом-каталог. Київ : Наук. думка, 1982. С. 87, 249, № мал. 313.
Закревский Н. В. Описание Киева: в 2 т. Москва: Тип. В. Грачева и К˚, 1868. Т. 1. 455 с.
Кондратюк А. Ю. Монументальний живопис Троїцької Надбрамної церкви Києво-Печерської Лаври: каталог / Нац. Києво-Печер. іст.-культ. заповідник ; відп. ред. В. Колпакова. Київ: КВІЦ, 2005. 252 с. : іл.
Лопухіна О. В. Втрачене розуміння барокового концепту української ікони на прикладі образа св. Стефана з колекції Національного Києво-Печерського заповідника // Могилянські читання 2008 року: зб. наук. пр. Київ, 2009. С. 209–214.
Онопрієнко Н. О. Металеве вбрання іконостасу Стефанівського приділу Успенського собору Києво-Печерської лаври : доповідь // Музеї та реставрація у контексті збереження культурної спадщини : актуальні виклики сучасності : наук.-практ. конф. (м. Київ, 06–07 червня 2017 р.). Київ : НКПІКЗ, (не опубліковано).
Рыжова О. О. Икона "Благовещение" и икона "Святой первомученик архидиакон Стефан" из коллек-ции НКПИКЗ (уточнение атрибуции) // Могилянські читання 2012 року: зб. наук. пр. Київ, 2013. С. 281–284.
Скарби Києво-Печерської лаври : альбом / авт.-упоряд. : О. Коваль, Л. Ковальова, А. Гришин [та ін.]. Київ : Мистецтво, 1997. 271 с. : іл.
Флоренский П. А. Иконостас / Подг. текста и коммент. А. Г. Дунаева. Москва: Искусство, 1994. 256 с.
Saint Stephen // Wikipedia : the Free Encyclopedia. URL: http://www.wiki-zero.net/index.php?q=aHR0cHM6Ly9lbi53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvU2FpbnRfU3RlcGhlbg.
Zholtovskyi, P. M. (1982). Drawings of the Kiev-Lavra icon painting workshop, (pp. 87, 249, figure 313). Kiev : Nauk. dumka [in Ukrainian].
Zakrevskiy, N. V. (1868). Description of Kiev. (Vol. 1). Moscow : Tip. V. Gracheva i K˚ [in Russian].
Kondratiuk, A. Yu. (2005). Mural painting of the St. Trinity Church On-the-Gate. V. Kolpakova, ed. Kyiv : KVITs [in Ukrainian].
Lopukhina, O. V. (2009). Lost Understanding of the Baroque Concept of the Ukrainian Icon on the Exam-ple of the Image of St. Stefan from the Collection of the National Kyiv-Pechersk Preserve. Mohylianski chytannia 2008 roku, (pp. 209–214.). Kyiv [in Ukrainian].
Onopriienko, N. O. (2017). Metallic dress of the iconostasis of the Stefanivskyi section of the Assumption Cathedral of the Kyiv-Pechersk Lavra. In Muzei ta restavratsiia u konteksti zberezhennia kulturnoi spadshchyny : ak-tualni vyklyky suchasnosti : nauk.-prakt. konf. (m. Kyiv, 06–07 chervnia 2017 r.). Kyiv : NKPIKZ [in Ukrainian].
Ryzhova, O. O. (2013). The icon "Annunciation" and the icon "The Holy First Martyr Archdeacon Stefan" from the collection of the NKPHCP (specification of attri-bution). Mohylianski chytannia 2012 roku, (pp. 281–284). Kyiv [in Russian].
Koval, O., Kovalev, L., Grishin, A. et al (comps). (1997). Treasures of the Kiev-Pechersk Lavra. Kyiv : Mystetstvo [in Ukrainian].
Florenskyy, P. A. (1994). Iconostas. A. G. Dunaeva (comp.). Moscow : Iskusstvo [in Russian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.