Features of style and iconography of the image "St. Stephen, the first martyr and Archdeacon" in the laurel icons of the XVIII century

Authors

  • Olga Ryzhova

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2018.148235

Keywords:

"St. Stephen, the first martyr, and Archdeacon", icon painting, style, iconography, Kiev, Kiev Pechersk Lavra

Abstract

The purpose of the article is to define the features of the style and iconography of the image "St. Stephen, the first martyr, and Archdeacon" in the laurel icons of the XVIII century. The methodology of the research is based on the principles of systematic art-study analysis. Scientific novelty is to reveal stylistic and iconographic features of the image " St. Stephen, the first martyr and Archdeacon" in the laurel icons of the XVIII century. Conclusions. The Lavra iconography of St. Stephen has special features, such as supplementary of images by texts (the icon of 1729 from the iconostasis of St. Stephen’s chapel of the Assumption Cathedral, the murals (1734-1735) of the Trinity Gate Church, the icon of 1767 from the center of the Conception of St. Anne in the Far Caves) and extensive personal signatures ("Saint Stephen the first martyr, and Archdeacon","St. Apostle the First Martyr Stephen"). Thus, during the interaction of an image and a word, a new phenomenon appears an illustration of work: a new semantic aspect appears as a result of the existence of a work of art, which supplements and interprets a painting. For example, the text from the Second Epistle of the Apostle Paul to the Corinthians in the icon of 1729 from the Assumption Cathedral and a personal signature on the icon from the iconostasis (1802) from The Nativity of Christ on the Far Caves also demonstrate the apostolic activity of Stephen. Texts of verses in paintings (1734-1735) of the Trinity Gate Church and the icon of 1767 from the Annozachaevskaya Church emphasise not only the martyr's death but also on the meekness with which Stephen accepts death. The general stylistics and aesthetics of the image of the First Martyr on the laurel icons demonstrate the expectations of that time about the ideal, "angelic" beauty.

Author Biography

Olga Ryzhova

PhD in Arts, leading researcher the Scientific Restoration and Conservation Department National Kyiv-Pechersk Historical and Cultural Reserve

References

Жолтовський П. М. Малюнки Києво-Лаврської іконописної майстерні : альбом-каталог. Київ : Наук. думка, 1982. С. 87, 249, № мал. 313.

Закревский Н. В. Описание Киева: в 2 т. Москва: Тип. В. Грачева и К˚, 1868. Т. 1. 455 с.

Кондратюк А. Ю. Монументальний живопис Троїцької Надбрамної церкви Києво-Печерської Лаври: каталог / Нац. Києво-Печер. іст.-культ. заповідник ; відп. ред. В. Колпакова. Київ: КВІЦ, 2005. 252 с. : іл.

Лопухіна О. В. Втрачене розуміння барокового концепту української ікони на прикладі образа св. Стефана з колекції Національного Києво-Печерського заповідника // Могилянські читання 2008 року: зб. наук. пр. Київ, 2009. С. 209–214.

Онопрієнко Н. О. Металеве вбрання іконостасу Стефанівського приділу Успенського собору Києво-Печерської лаври : доповідь // Музеї та реставрація у контексті збереження культурної спадщини : актуальні виклики сучасності : наук.-практ. конф. (м. Київ, 06–07 червня 2017 р.). Київ : НКПІКЗ, (не опубліковано).

Рыжова О. О. Икона "Благовещение" и икона "Святой первомученик архидиакон Стефан" из коллек-ции НКПИКЗ (уточнение атрибуции) // Могилянські читання 2012 року: зб. наук. пр. Київ, 2013. С. 281–284.

Скарби Києво-Печерської лаври : альбом / авт.-упоряд. : О. Коваль, Л. Ковальова, А. Гришин [та ін.]. Київ : Мистецтво, 1997. 271 с. : іл.

Флоренский П. А. Иконостас / Подг. текста и коммент. А. Г. Дунаева. Москва: Искусство, 1994. 256 с.

Saint Stephen // Wikipedia : the Free Encyclopedia. URL: http://www.wiki-zero.net/index.php?q=aHR0cHM6Ly9lbi53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvU2FpbnRfU3RlcGhlbg.

Zholtovskyi, P. M. (1982). Drawings of the Kiev-Lavra icon painting workshop, (pp. 87, 249, figure 313). Kiev : Nauk. dumka [in Ukrainian].

Zakrevskiy, N. V. (1868). Description of Kiev. (Vol. 1). Moscow : Tip. V. Gracheva i K˚ [in Russian].

Kondratiuk, A. Yu. (2005). Mural painting of the St. Trinity Church On-the-Gate. V. Kolpakova, ed. Kyiv : KVITs [in Ukrainian].

Lopukhina, O. V. (2009). Lost Understanding of the Baroque Concept of the Ukrainian Icon on the Exam-ple of the Image of St. Stefan from the Collection of the National Kyiv-Pechersk Preserve. Mohylianski chytannia 2008 roku, (pp. 209–214.). Kyiv [in Ukrainian].

Onopriienko, N. O. (2017). Metallic dress of the iconostasis of the Stefanivskyi section of the Assumption Cathedral of the Kyiv-Pechersk Lavra. In Muzei ta restavratsiia u konteksti zberezhennia kulturnoi spadshchyny : ak-tualni vyklyky suchasnosti : nauk.-prakt. konf. (m. Kyiv, 06–07 chervnia 2017 r.). Kyiv : NKPIKZ [in Ukrainian].

Ryzhova, O. O. (2013). The icon "Annunciation" and the icon "The Holy First Martyr Archdeacon Stefan" from the collection of the NKPHCP (specification of attri-bution). Mohylianski chytannia 2012 roku, (pp. 281–284). Kyiv [in Russian].

Koval, O., Kovalev, L., Grishin, A. et al (comps). (1997). Treasures of the Kiev-Pechersk Lavra. Kyiv : Mystetstvo [in Ukrainian].

Florenskyy, P. A. (1994). Iconostas. A. G. Dunaeva (comp.). Moscow : Iskusstvo [in Russian].