ОБРОБКИ УКРАЇНСЬКИХ НАРОДНИХ ПІСЕНЬ РЕПЕРТУАРІ АНСАМБЛЮ БАНДУРИСТІВ "ЧАРІВНИЦІ" ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ АКАДЕМІЇ МУЗИКИ ім. М. ГЛІНКИ

Автор(и)

  • Marina Berezutskaya

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2018.148251

Ключові слова:

Українська народна пісня, обробка, ансамбль бандуристів

Анотація

Мета роботи – проаналізувати закономірності еволюції обробок українських народних пісень у репертуарі ансамблю бандуристів "Чарівниці" за 60 років існування колективу. Методологія. Використані історичний, діалектичний та аналітичний методи. Наукова новизна. Вперше проаналізована хронологічна послідовність змін у виконанні українських пісень – від традиційних обробок до сучасних – у репертуарі ансамблю бандуристів "Чарівниці". Висновки. Аналіз обробок українських пісень у репертуарі ансамблю бандуристів "Чарівниці" від початку існування колективу до нинішнього часу свідчить про їх постійне оновлення та поповнення спочатку обробками українських композиторів-класиків та композиторів ХХ століття, а останні десять років – обробками сучасних композиторів та виконавців. Поступове ускладнення обробок є характерною рисою процесу еволюції репертуару ансамблю бандуристів, яка свідчить про зростання майстерності колективу та подальший розвиток ансамблевої форми бандурного мистецтва. Сучасний етап розвитку ансамблю бандуристів "Чарівниці" характеризується наявністю в репертуарі як традиційних, так і сучасних обробок українських народних пісень, що водночас забезпечує збереження національно-го культурного надбання та новаторську інтерпретацію народних пісень.

Біографія автора

Marina Berezutskaya

викладач кафедри народних інструментів Дніпропетровської академії музики ім. М.Глінки

Посилання

Вишневська С.В. Вокальні засади ансамблевої специфіки бандурного виконавства / С.В. Вишневська Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Серія: Ми-стецтвознавство. – 2012. – Вип 3. – С. 97–101.

Дуда Л.І. Трансформаця пісенних жанрів родинно-обрядового фольклору у бандурній творчості / Л.І. Дуда // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія : Мистецтвознавство. – 2014. – № 3. – С.13-20.

Коваль В. Українські теоретично-практичні здобутки з музично-етнографічної транскрипції / В. Коваль // Наукові збірки Львівської національної музичної академії ім. М.В. Лисенка. – 2010. – №. 25. – С. 9-31.

Лісняк І.М. Академічне бандурне мистецтво кінця ХХ – початку ХХI ст. як відображення провідних тенденцій розвитку сучасної української музичної культури: дис. … канд. мистецтвознав.: 17.00.03 / І.М. Лісняк. – К., 2017. – 250 с.

Овчарова С.В. Золоті струни. Твори українських композиторів, класичні твори, українські народні пісні / С.В. Овчарова. – Дніпропетровськ: Юрій Сердюк, 2006. – 100 с.

Слюсаренко Т.О. Бандурне виконавство як явище національної української культури: дис. … канд. мистецтвознав.: 17.00.03 / Т.О. Слюсаренко. Х., 2016. – 209 с.

Хоткевич Г.М. Бандура та її репертуар / Г. М. Хоткевич, заг. редакція В. Мішалова. – Х.: Фонд національно-культурних ініціатив імені Гната Хоткевича, 2009. – 270 с.

Чорнописький М. Фономорфологія і фоностилістика українського фольклору в дослідженнях Філарета Колесси / М. Чорнописький // Вісник Львівського університету. Серія філологічна. – 2009. – №. 47. – С. 94-105.

Vyshnevska, S.V. (2012). The vocal basis of ensemble specification of bandore playing. Naukovi zapysky Ter-nopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. V. Hnatiuka. Seriia: Mystetstvoznavstvo, 3, 97–101 [in Ukrainian].

Duda, L.I. (2014). Transformation of the song genres of the family rituals folklore in the bandura creativity. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: Mystetstvoznavstvo, 3, 13-20 [in Ukrainian].

Koval, V. (2010). Ukrainian theoretical and practical advances in musical and ethnographic transcription. Naukovi zbirky Lvivskoi natsionalnoi muzychnoi akademii im. M.V. Lysenka, 25, 9-31 [in Ukrainian].

Lisniak, I.M. (2017). The academic bandura art at the turn of the 20th and the 21stcenturies as a reflection of leading development trends of the modern music culture of Ukraine. Candidate's thesis. Kyiv: IMFE im. M. T. Rylsko-ho [in Ukrainian].

Ovcharova, S.V. (2006). Golden strings. Works of Ukrainian composers, classical pieces, Ukrainian folk songs. Dnipropetrovsk: Yurii Serdiuk [in Ukrainian].

Sliusarenko, T.O. (2016). Bandura playing as the phenomenon of Ukrainian national culture. Candidate's thesis. Kharkiv: Natsionalnyi yurydychnyi universytet imeni Yaroslava Mudroho [in Ukrainian].

Khotkevych, H.M. (2009). Bandura and its repertoire. V. Mishalov (Ed.). Kharkiv: Fond natsionalno-kulturnykh initsiatyv imeni Hnata Khotkevycha [in Ukrainian].

Chornopyskyi, M. (2009). Phonomorphology and phonostylistics of ukrainian folklore in Filaret Kolessa’s scientific works. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia filolohichna, 47, 94-105 [in Ukrainian].

##submission.downloads##