Ukrainian folk songs arrangaments in the repertoire of Dnipropetrovsk ensemble of bandura players "Charivnitsy"

Authors

  • Marina Berezutskaya

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2018.148251

Keywords:

Ukrainian folk song, arrangements, the ensemble of bandura players

Abstract

The purpose of the article is to analyse the regularities of the evolution of Ukrainian folk songs in the repertoire of the ensemble of bandura players "Charivnitsy" for 60 years of collective existence. The methodology of the research comprises methods of system historical, dialectical and musicological art analysis based on the principles of comprehensiveness and consistency. Scientific novelty of the research lies in the systematic analysis of the chronological sequence of changes in the performance of Ukrainian songs from traditional works to the modern ones in the repertoire of the ensemble bandurist "Charivnitsy". Conclusions. The analysis of Ukrainian songs in the repertoire of the bandura players ensemble "Charivnitsy" in the 60 years of its existence testifies to their constant renewal and replenishment, first of all by the arrangements of Ukrainian composers-classics and composers of the twentieth century, and in the last ten years – by the works of contemporary com-posers and performers. The gradual sophistication of arrangements is a characteristic feature of the process of evolution of the repertoire of Bandura ensemble, reflects the greater excellence of the performing arts group and the progressive development of ensemble form of bandura art. The modern stage of the development of the ensemble of bandura players "Charivnitsy" is characterised by the presence in the repertoire of both traditional and modern Ukrainian folk songs arrangements, which ensures the preservation of the national cultural heritage and the innovative interpretation of folk songs.

Author Biography

Marina Berezutskaya

Lecturer of the Folk Instruments Department M. Glinka Dnipropetrovsk Academy of Music

References

Вишневська С.В. Вокальні засади ансамблевої специфіки бандурного виконавства / С.В. Вишневська Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Серія: Ми-стецтвознавство. – 2012. – Вип 3. – С. 97–101.

Дуда Л.І. Трансформаця пісенних жанрів родинно-обрядового фольклору у бандурній творчості / Л.І. Дуда // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія : Мистецтвознавство. – 2014. – № 3. – С.13-20.

Коваль В. Українські теоретично-практичні здобутки з музично-етнографічної транскрипції / В. Коваль // Наукові збірки Львівської національної музичної академії ім. М.В. Лисенка. – 2010. – №. 25. – С. 9-31.

Лісняк І.М. Академічне бандурне мистецтво кінця ХХ – початку ХХI ст. як відображення провідних тенденцій розвитку сучасної української музичної культури: дис. … канд. мистецтвознав.: 17.00.03 / І.М. Лісняк. – К., 2017. – 250 с.

Овчарова С.В. Золоті струни. Твори українських композиторів, класичні твори, українські народні пісні / С.В. Овчарова. – Дніпропетровськ: Юрій Сердюк, 2006. – 100 с.

Слюсаренко Т.О. Бандурне виконавство як явище національної української культури: дис. … канд. мистецтвознав.: 17.00.03 / Т.О. Слюсаренко. Х., 2016. – 209 с.

Хоткевич Г.М. Бандура та її репертуар / Г. М. Хоткевич, заг. редакція В. Мішалова. – Х.: Фонд національно-культурних ініціатив імені Гната Хоткевича, 2009. – 270 с.

Чорнописький М. Фономорфологія і фоностилістика українського фольклору в дослідженнях Філарета Колесси / М. Чорнописький // Вісник Львівського університету. Серія філологічна. – 2009. – №. 47. – С. 94-105.

Vyshnevska, S.V. (2012). The vocal basis of ensemble specification of bandore playing. Naukovi zapysky Ter-nopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. V. Hnatiuka. Seriia: Mystetstvoznavstvo, 3, 97–101 [in Ukrainian].

Duda, L.I. (2014). Transformation of the song genres of the family rituals folklore in the bandura creativity. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: Mystetstvoznavstvo, 3, 13-20 [in Ukrainian].

Koval, V. (2010). Ukrainian theoretical and practical advances in musical and ethnographic transcription. Naukovi zbirky Lvivskoi natsionalnoi muzychnoi akademii im. M.V. Lysenka, 25, 9-31 [in Ukrainian].

Lisniak, I.M. (2017). The academic bandura art at the turn of the 20th and the 21stcenturies as a reflection of leading development trends of the modern music culture of Ukraine. Candidate's thesis. Kyiv: IMFE im. M. T. Rylsko-ho [in Ukrainian].

Ovcharova, S.V. (2006). Golden strings. Works of Ukrainian composers, classical pieces, Ukrainian folk songs. Dnipropetrovsk: Yurii Serdiuk [in Ukrainian].

Sliusarenko, T.O. (2016). Bandura playing as the phenomenon of Ukrainian national culture. Candidate's thesis. Kharkiv: Natsionalnyi yurydychnyi universytet imeni Yaroslava Mudroho [in Ukrainian].

Khotkevych, H.M. (2009). Bandura and its repertoire. V. Mishalov (Ed.). Kharkiv: Fond natsionalno-kulturnykh initsiatyv imeni Hnata Khotkevycha [in Ukrainian].

Chornopyskyi, M. (2009). Phonomorphology and phonostylistics of ukrainian folklore in Filaret Kolessa’s scientific works. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia filolohichna, 47, 94-105 [in Ukrainian].