ВАЖЛИВІСТЬ ДОТРИМАННЯ БАЗОВИХ ВОКАЛЬНО-ТЕХНІЧНИХ ПРИНЦИПІВ ПІД ЧАС СОЛЬНОГО ВИКОНАННЯ НАРОДНОЇ ПІСНІ

Автор(и)

  • Vanda Drinevskaya

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2018.148256

Ключові слова:

Українська пісня, народнопісенне виконавство, вокально-технічні принципи, компетентність виконавця

Анотація

Мета роботи – розглянути базові вокально-технічні принципи, що забезпечують високий рівень компетентності виконавця народних пісень. Методологія дослідження ґрунтується на взаємодії педагогічного та мистецтвознавчого підходів, де останній представлений теоретичними засадами вивчення народно-пісенної творчості, а також на методах аналізу та структурування методичного матеріалу. Наукова новизна полягає виділенні основних вокально-технічних принципів (йдеться про гігієну співацького голосу, вібрацію голосових зв'язок і керування ними, формування висоти та інтенсивності звуку, керування диханням, техніку співу у мовній позиції, навик співу низьких і високих нот, перехідні ділянки діапазону, межі діапазонів, узагальнення пройденого матеріалу) і їхній концептуалізації в ролі теоретико-методичного базису сольного народнопісенного виконавства. Висновки. Наголошено, що перш ніж переходити до вивчення мелодійних, метроритмічних і ладогармонійних засад української народної пісні, до аналізу технічної специфіки виконавства, варто проаналізувати ці принципи, без дотримання яких народний соль-ний спів неможливий як вокально-технічне і художньо-естетичне явище. Проаналізовані принципи є вагомим фундаментом професійно-технічної складової, яка поряд з контекстуальною та змістовно-семантичною, забезпечують високий рівень компетентності виконавця народних пісень.

Біографія автора

Vanda Drinevskaya

заслужена артистка України, викладач кафедри народно-хорового мистецтва та фольклору Київського національного
університету культури і мистецтв

Посилання

Гринь Л.О. Якісні характеристики вокального голосу майбутнього актора-вокаліста / Л.О. Гринь // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. – 2013. – Вип. 33 (86). – С. 122-126.

Джулай Г.А. Музична ментальність: соціально-філософський аналіз: автореф. дис. ... канд. філос. наук: 09.00.03 / Г. Джулай; Південноукраїнський державний педагогічний університет ім. К.Д. Ушинського. – Одеса, 2003. – 24 с.

Дедковская Е. Г. Охрана и гигиена певческого голоса педагога – музыканта / Е. Дедковская // Веснік Мазырскага дзяржаўнага педагагічнага ўніверсітэта імя І.П. Шамякіна. – Выпуск № 4(37). – Мозырь, 2012. – С. 63–69.

Дмитриев Л. Б. Фониатры о регистрах певческого голоса / Л. Б. Дмитриев // Перспективы развития вокального образования: Сб. статей. – М.: Искусство, 1986.

Егоров А. Гигиена голоса и его физиологические основы / А. Егоров. – М.: Гос. Муз. Изд., 1982. – 171 с.

Карпов В.В. Регістри співочого голосу та значення врахування їх особливостей у педагогічній і творчій роботі / В.В. Карпов // Культура народов Причерноморья. – 2014. – №278, Т.2. – С. 105–107.

Карчова Ю.І. Українське народнопісенне виконавство в професійній музичній практиці останньої третини ХХ – початку ХХІ століття: автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03 / Ю.І. Карчова; ХНУМ ім. І. П. Котляревського. – Харків, 2016. – 19 с.

Козак С.Д. Григорій Верьовка: Біограф. повість / С.Д. Козак. – К.: Молодь, 1981. – 232 с.

Лоцман Р.О. Методичні та українознавчі засади фахової підготовки виконавців народної пісні в умовах сучасного міста / Р.О. Лоцман // Наукові записки Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія: Педагогічні та історичні науки. – 2012. – Вип. 108. – С. 119–126.

Люш Д. Развитие и сохранение певческого голоса / Д. Люш. – К.: Музична Україна, 1988. – 139 с.

Прядко О. Збереження співацького голосу студентів музично-педагогічних спеціальностей вищих навчальних закладів / О. Прядко // Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Сер. : Педагогічні науки. – 2013. – Вип. 121(1). – С. 282-287.

Работнов Л. Д. Основы физиологии и патологии голоса певцов / Л. Д. Работнов. – М.: Музгиз, 1932. – 160 c.

Стулова Г. П. Дидактические основы обучения пению: Учебное пособие / Г. П. Стулова. – М.: МГПИ им. В.И. Ленина, 1988. – 69 с.

Стулова Г. П. К вопросу о певческом дыхании / Г. П. Стулова // Наука и школа. – 2016. – №1. – С. 78–81.

Фоломєєва Н.А. Методика охорони та гігієни голосу студентів-вокалістів педагогічних ВНЗ / Н.А. Фоломєєва // Молодий вчений. – 2016. – №11.1. – С. 100–103.

Щербинина С.В. Вокально-исполнительское мастерство народных певцов / С.В. Щербинина // Пе-дагогическое образование России. – 2013. – №1. – С. 163–167.

Юссон Р. Певческий голос. Исследование основных физиологических и акустических явлений певческого голоса / Р. Юссон. – М.: Музыка, 1974. – 264 с.

Grin L. (2013). Qualitative characteristics of the vocal voice of the future actor-vocalist, Pedagogy of the formation of a creative person in higher and secondary schools, Zaporizhzhia, Vol. 33 (86), 122-126. [in Ukrainian].

Dzhulay G. (2003). "Musical mentality: socio-philosophical analysis", Thesis abstract for Cand. Sc. (Phi-losophy) Odessa. [in Ukrainian].

Dedkovskaya E. (2012). Protection and hygiene of the singing voice of a music teacher, VesnIk Ma-zyirskaga dzyarzhaўnaga pedagagIchnaga ўnIversIteta Imya I.P. ShamyakIna, Vol. 4 (37), 63–69. [in Russian].

Dmitriyev L. (1986). Foniatra about registers of a singing voice, Prospects of development of vocal edu-cation, Moscow. [in Russian].

Egorov A. (1982). Hygiene of a voice and its physiological bases, Moscow. [in Russian].

Karpov V. (2014). Registers of singing voice and the importance of taking into account their peculiarities in pedagogical and creative work, Culture of the peoples of the Black Sea, Simferopol, №278, Vol.2, 105–107. [in Ukrainian].

Karchova Yu. (2016). Ukrainian folk song performance in professional music practice of the last third of the XX – the beginning of the XXI century, abstract for Cand. Sc. (Art studies), Kharkiv. [in Ukrainian].

Kozak S. (1981). Hryhoriy Verevka: Biographical story, Kiev, Young. [in Ukrainian].

Lozman R. (2012). Methodical and Ukrainian studies principles of professional training of folk song per-formers in modern city conditions, Scientific notes of the National Pedagogical University named M.P. Drahomanov. Series: Pedagogical and Historical Sciences, Kiev, Vol. 108, 119–126. [in Ukrainian].

Lush D. (1988). Development and preservation of the singing voice, Kiev, Musical Ukraine. [in Ukrainian].

Pryadko O. (2013). Preservation of the singing voice of students of musical and pedagogical specialties of higher educational institutions, Scientific notes, vol. 121(1), 282-287. [in Ukrainian].

Rabotnov L. (1932). Fundamentals of physiology and pathology of a voice of singers, Moscow, State mu-sical publishing house. [in Russian].

Stulova G. (1988). Didactic bases of training in singing: Manual, Moscow. [in Russian].

Stulova G. (2016). To a question of singing breath, Science and school, Vol. 1, 78–81. [in Russian].

Folomeyeva N. (2016). Methodology of protection and hygiene of voice of students-vocalists of pedagog-ical universities, Young scientist, Vol. 11.1, 100–103. [in Ukrainian].

Shcherbinina S. (2013). Vocal mastery of national singers, Pedagogical education of Russia, Vol. 1, 163– [in Russian].

Yusson R. (1974). Singing voice. Research of the main physiological and acoustic phenomena of a sing-ing voice, Moscow, Music. [in Russian].

##submission.downloads##