ВАЖЛИВІСТЬ ДОТРИМАННЯ БАЗОВИХ ВОКАЛЬНО-ТЕХНІЧНИХ ПРИНЦИПІВ ПІД ЧАС СОЛЬНОГО ВИКОНАННЯ НАРОДНОЇ ПІСНІ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2018.148256Ключові слова:
Українська пісня, народнопісенне виконавство, вокально-технічні принципи, компетентність виконавцяАнотація
Мета роботи – розглянути базові вокально-технічні принципи, що забезпечують високий рівень компетентності виконавця народних пісень. Методологія дослідження ґрунтується на взаємодії педагогічного та мистецтвознавчого підходів, де останній представлений теоретичними засадами вивчення народно-пісенної творчості, а також на методах аналізу та структурування методичного матеріалу. Наукова новизна полягає виділенні основних вокально-технічних принципів (йдеться про гігієну співацького голосу, вібрацію голосових зв'язок і керування ними, формування висоти та інтенсивності звуку, керування диханням, техніку співу у мовній позиції, навик співу низьких і високих нот, перехідні ділянки діапазону, межі діапазонів, узагальнення пройденого матеріалу) і їхній концептуалізації в ролі теоретико-методичного базису сольного народнопісенного виконавства. Висновки. Наголошено, що перш ніж переходити до вивчення мелодійних, метроритмічних і ладогармонійних засад української народної пісні, до аналізу технічної специфіки виконавства, варто проаналізувати ці принципи, без дотримання яких народний соль-ний спів неможливий як вокально-технічне і художньо-естетичне явище. Проаналізовані принципи є вагомим фундаментом професійно-технічної складової, яка поряд з контекстуальною та змістовно-семантичною, забезпечують високий рівень компетентності виконавця народних пісень.
Посилання
Гринь Л.О. Якісні характеристики вокального голосу майбутнього актора-вокаліста / Л.О. Гринь // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. – 2013. – Вип. 33 (86). – С. 122-126.
Джулай Г.А. Музична ментальність: соціально-філософський аналіз: автореф. дис. ... канд. філос. наук: 09.00.03 / Г. Джулай; Південноукраїнський державний педагогічний університет ім. К.Д. Ушинського. – Одеса, 2003. – 24 с.
Дедковская Е. Г. Охрана и гигиена певческого голоса педагога – музыканта / Е. Дедковская // Веснік Мазырскага дзяржаўнага педагагічнага ўніверсітэта імя І.П. Шамякіна. – Выпуск № 4(37). – Мозырь, 2012. – С. 63–69.
Дмитриев Л. Б. Фониатры о регистрах певческого голоса / Л. Б. Дмитриев // Перспективы развития вокального образования: Сб. статей. – М.: Искусство, 1986.
Егоров А. Гигиена голоса и его физиологические основы / А. Егоров. – М.: Гос. Муз. Изд., 1982. – 171 с.
Карпов В.В. Регістри співочого голосу та значення врахування їх особливостей у педагогічній і творчій роботі / В.В. Карпов // Культура народов Причерноморья. – 2014. – №278, Т.2. – С. 105–107.
Карчова Ю.І. Українське народнопісенне виконавство в професійній музичній практиці останньої третини ХХ – початку ХХІ століття: автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03 / Ю.І. Карчова; ХНУМ ім. І. П. Котляревського. – Харків, 2016. – 19 с.
Козак С.Д. Григорій Верьовка: Біограф. повість / С.Д. Козак. – К.: Молодь, 1981. – 232 с.
Лоцман Р.О. Методичні та українознавчі засади фахової підготовки виконавців народної пісні в умовах сучасного міста / Р.О. Лоцман // Наукові записки Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія: Педагогічні та історичні науки. – 2012. – Вип. 108. – С. 119–126.
Люш Д. Развитие и сохранение певческого голоса / Д. Люш. – К.: Музична Україна, 1988. – 139 с.
Прядко О. Збереження співацького голосу студентів музично-педагогічних спеціальностей вищих навчальних закладів / О. Прядко // Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Сер. : Педагогічні науки. – 2013. – Вип. 121(1). – С. 282-287.
Работнов Л. Д. Основы физиологии и патологии голоса певцов / Л. Д. Работнов. – М.: Музгиз, 1932. – 160 c.
Стулова Г. П. Дидактические основы обучения пению: Учебное пособие / Г. П. Стулова. – М.: МГПИ им. В.И. Ленина, 1988. – 69 с.
Стулова Г. П. К вопросу о певческом дыхании / Г. П. Стулова // Наука и школа. – 2016. – №1. – С. 78–81.
Фоломєєва Н.А. Методика охорони та гігієни голосу студентів-вокалістів педагогічних ВНЗ / Н.А. Фоломєєва // Молодий вчений. – 2016. – №11.1. – С. 100–103.
Щербинина С.В. Вокально-исполнительское мастерство народных певцов / С.В. Щербинина // Пе-дагогическое образование России. – 2013. – №1. – С. 163–167.
Юссон Р. Певческий голос. Исследование основных физиологических и акустических явлений певческого голоса / Р. Юссон. – М.: Музыка, 1974. – 264 с.
Grin L. (2013). Qualitative characteristics of the vocal voice of the future actor-vocalist, Pedagogy of the formation of a creative person in higher and secondary schools, Zaporizhzhia, Vol. 33 (86), 122-126. [in Ukrainian].
Dzhulay G. (2003). "Musical mentality: socio-philosophical analysis", Thesis abstract for Cand. Sc. (Phi-losophy) Odessa. [in Ukrainian].
Dedkovskaya E. (2012). Protection and hygiene of the singing voice of a music teacher, VesnIk Ma-zyirskaga dzyarzhaўnaga pedagagIchnaga ўnIversIteta Imya I.P. ShamyakIna, Vol. 4 (37), 63–69. [in Russian].
Dmitriyev L. (1986). Foniatra about registers of a singing voice, Prospects of development of vocal edu-cation, Moscow. [in Russian].
Egorov A. (1982). Hygiene of a voice and its physiological bases, Moscow. [in Russian].
Karpov V. (2014). Registers of singing voice and the importance of taking into account their peculiarities in pedagogical and creative work, Culture of the peoples of the Black Sea, Simferopol, №278, Vol.2, 105–107. [in Ukrainian].
Karchova Yu. (2016). Ukrainian folk song performance in professional music practice of the last third of the XX – the beginning of the XXI century, abstract for Cand. Sc. (Art studies), Kharkiv. [in Ukrainian].
Kozak S. (1981). Hryhoriy Verevka: Biographical story, Kiev, Young. [in Ukrainian].
Lozman R. (2012). Methodical and Ukrainian studies principles of professional training of folk song per-formers in modern city conditions, Scientific notes of the National Pedagogical University named M.P. Drahomanov. Series: Pedagogical and Historical Sciences, Kiev, Vol. 108, 119–126. [in Ukrainian].
Lush D. (1988). Development and preservation of the singing voice, Kiev, Musical Ukraine. [in Ukrainian].
Pryadko O. (2013). Preservation of the singing voice of students of musical and pedagogical specialties of higher educational institutions, Scientific notes, vol. 121(1), 282-287. [in Ukrainian].
Rabotnov L. (1932). Fundamentals of physiology and pathology of a voice of singers, Moscow, State mu-sical publishing house. [in Russian].
Stulova G. (1988). Didactic bases of training in singing: Manual, Moscow. [in Russian].
Stulova G. (2016). To a question of singing breath, Science and school, Vol. 1, 78–81. [in Russian].
Folomeyeva N. (2016). Methodology of protection and hygiene of voice of students-vocalists of pedagog-ical universities, Young scientist, Vol. 11.1, 100–103. [in Ukrainian].
Shcherbinina S. (2013). Vocal mastery of national singers, Pedagogical education of Russia, Vol. 1, 163– [in Russian].
Yusson R. (1974). Singing voice. Research of the main physiological and acoustic phenomena of a sing-ing voice, Moscow, Music. [in Russian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.