The importance of keeping basic vocally-technical principles during folk song solo performance

Authors

  • Vanda Drinevskaya

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2018.148256

Keywords:

Ukrainian song, folk song performance, vocally technical principles, singer’s competence

Abstract

Purpose of the article is to consider the main vocal and technical principles that ensure a high level of competence of folk song performers. Methodology of the research is based on the interaction between pedagogical and artistic histories, where the latter is represented by the theoretical foundations of the study of folk-song creativity, as well as methods of analysis and structuring of methodological material. Scientific novelty concludes in singling out the basic vocal-technical principles (hygiene of the singer's voice, vibration of voice communication and control of it, formation of height and intensity of sound, breathing control, technique of singing in speech position, skill of singing low and high notes, transitional areas of the range, boundaries of ranges, generalization of the learnt material) and their conceptualization in the role of theoretical and methodological foundations of solo folk performance. Conclusions. Before then go the learning melodic, metrorhythmic and harmonic principles of Ukrainian folk song, to the analysis of technique specific of performance, including means of art expressiveness and folk performance methods, not mentioned about style peculiarities, it is necessary to pay attention to the basic principles without keeping which folk solo singing is impossible as the vocally-technical and art- aesthetic phenomenon. Analyzed principles are an important basis for a professional-technical component, which, along with contextual and content-semantic, provides a high level of competence for folk song performers.

Author Biography

Vanda Drinevskaya

Honored Artist of Ukraine, Lecturer of the Chair of Folk and Choral Arts and Folklore of the Kiev National University of Culture and Arts

References

Гринь Л.О. Якісні характеристики вокального голосу майбутнього актора-вокаліста / Л.О. Гринь // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. – 2013. – Вип. 33 (86). – С. 122-126.

Джулай Г.А. Музична ментальність: соціально-філософський аналіз: автореф. дис. ... канд. філос. наук: 09.00.03 / Г. Джулай; Південноукраїнський державний педагогічний університет ім. К.Д. Ушинського. – Одеса, 2003. – 24 с.

Дедковская Е. Г. Охрана и гигиена певческого голоса педагога – музыканта / Е. Дедковская // Веснік Мазырскага дзяржаўнага педагагічнага ўніверсітэта імя І.П. Шамякіна. – Выпуск № 4(37). – Мозырь, 2012. – С. 63–69.

Дмитриев Л. Б. Фониатры о регистрах певческого голоса / Л. Б. Дмитриев // Перспективы развития вокального образования: Сб. статей. – М.: Искусство, 1986.

Егоров А. Гигиена голоса и его физиологические основы / А. Егоров. – М.: Гос. Муз. Изд., 1982. – 171 с.

Карпов В.В. Регістри співочого голосу та значення врахування їх особливостей у педагогічній і творчій роботі / В.В. Карпов // Культура народов Причерноморья. – 2014. – №278, Т.2. – С. 105–107.

Карчова Ю.І. Українське народнопісенне виконавство в професійній музичній практиці останньої третини ХХ – початку ХХІ століття: автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03 / Ю.І. Карчова; ХНУМ ім. І. П. Котляревського. – Харків, 2016. – 19 с.

Козак С.Д. Григорій Верьовка: Біограф. повість / С.Д. Козак. – К.: Молодь, 1981. – 232 с.

Лоцман Р.О. Методичні та українознавчі засади фахової підготовки виконавців народної пісні в умовах сучасного міста / Р.О. Лоцман // Наукові записки Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія: Педагогічні та історичні науки. – 2012. – Вип. 108. – С. 119–126.

Люш Д. Развитие и сохранение певческого голоса / Д. Люш. – К.: Музична Україна, 1988. – 139 с.

Прядко О. Збереження співацького голосу студентів музично-педагогічних спеціальностей вищих навчальних закладів / О. Прядко // Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Сер. : Педагогічні науки. – 2013. – Вип. 121(1). – С. 282-287.

Работнов Л. Д. Основы физиологии и патологии голоса певцов / Л. Д. Работнов. – М.: Музгиз, 1932. – 160 c.

Стулова Г. П. Дидактические основы обучения пению: Учебное пособие / Г. П. Стулова. – М.: МГПИ им. В.И. Ленина, 1988. – 69 с.

Стулова Г. П. К вопросу о певческом дыхании / Г. П. Стулова // Наука и школа. – 2016. – №1. – С. 78–81.

Фоломєєва Н.А. Методика охорони та гігієни голосу студентів-вокалістів педагогічних ВНЗ / Н.А. Фоломєєва // Молодий вчений. – 2016. – №11.1. – С. 100–103.

Щербинина С.В. Вокально-исполнительское мастерство народных певцов / С.В. Щербинина // Пе-дагогическое образование России. – 2013. – №1. – С. 163–167.

Юссон Р. Певческий голос. Исследование основных физиологических и акустических явлений певческого голоса / Р. Юссон. – М.: Музыка, 1974. – 264 с.

Grin L. (2013). Qualitative characteristics of the vocal voice of the future actor-vocalist, Pedagogy of the formation of a creative person in higher and secondary schools, Zaporizhzhia, Vol. 33 (86), 122-126. [in Ukrainian].

Dzhulay G. (2003). "Musical mentality: socio-philosophical analysis", Thesis abstract for Cand. Sc. (Phi-losophy) Odessa. [in Ukrainian].

Dedkovskaya E. (2012). Protection and hygiene of the singing voice of a music teacher, VesnIk Ma-zyirskaga dzyarzhaўnaga pedagagIchnaga ўnIversIteta Imya I.P. ShamyakIna, Vol. 4 (37), 63–69. [in Russian].

Dmitriyev L. (1986). Foniatra about registers of a singing voice, Prospects of development of vocal edu-cation, Moscow. [in Russian].

Egorov A. (1982). Hygiene of a voice and its physiological bases, Moscow. [in Russian].

Karpov V. (2014). Registers of singing voice and the importance of taking into account their peculiarities in pedagogical and creative work, Culture of the peoples of the Black Sea, Simferopol, №278, Vol.2, 105–107. [in Ukrainian].

Karchova Yu. (2016). Ukrainian folk song performance in professional music practice of the last third of the XX – the beginning of the XXI century, abstract for Cand. Sc. (Art studies), Kharkiv. [in Ukrainian].

Kozak S. (1981). Hryhoriy Verevka: Biographical story, Kiev, Young. [in Ukrainian].

Lozman R. (2012). Methodical and Ukrainian studies principles of professional training of folk song per-formers in modern city conditions, Scientific notes of the National Pedagogical University named M.P. Drahomanov. Series: Pedagogical and Historical Sciences, Kiev, Vol. 108, 119–126. [in Ukrainian].

Lush D. (1988). Development and preservation of the singing voice, Kiev, Musical Ukraine. [in Ukrainian].

Pryadko O. (2013). Preservation of the singing voice of students of musical and pedagogical specialties of higher educational institutions, Scientific notes, vol. 121(1), 282-287. [in Ukrainian].

Rabotnov L. (1932). Fundamentals of physiology and pathology of a voice of singers, Moscow, State mu-sical publishing house. [in Russian].

Stulova G. (1988). Didactic bases of training in singing: Manual, Moscow. [in Russian].

Stulova G. (2016). To a question of singing breath, Science and school, Vol. 1, 78–81. [in Russian].

Folomeyeva N. (2016). Methodology of protection and hygiene of voice of students-vocalists of pedagog-ical universities, Young scientist, Vol. 11.1, 100–103. [in Ukrainian].

Shcherbinina S. (2013). Vocal mastery of national singers, Pedagogical education of Russia, Vol. 1, 163– [in Russian].

Yusson R. (1974). Singing voice. Research of the main physiological and acoustic phenomena of a sing-ing voice, Moscow, Music. [in Russian].