ЗАРОЗУМІЛА МОВА У ТВОРЧОСТІ УКРАЇНСЬКИХ ПОЕТІВ-ФУТУРИСТІВ ПОЧАТКУ ХХ ст. З ПОЗИЦІЙ КУЛЬТУРОЛОГІЇ (на прикладі творів М. Семенка, Г. Шкурупія, Н. Бажана)

Автор(и)

  • Olga Vernyhorenko

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2018.148291

Ключові слова:

Футуризм, зарозуміла мова, "Зустріч на перехресній станції", футуристичний маніфест, деструкція

Анотація

Мета роботи. У статті розглядається проблема зарозумілої мови у творчості українських та російських поетів-футуристів початку ХХ ст. крізь призму культури. Визначено роль зарозумілої мови у творах Михайля Семенка, Ґео Шкурупія та Ніка Бажана. Методологія дослідження полягає в застосуванні психологічного, порівняльного методів та методу вивчення документальних джерел. Особливого значення в дослідженні набув біографічний метод. Зокрема, через біографічні дані кожного з учасників літературних футуристичних груп, а також аналіз їхніх творчих доробків було досліджено тему. Наукова новизна статті полягає у спробі виявити спільні та відмінні риси зарозумілої мови як певного мовного експерименту в історії російської та української літератури, як культурного явища. Висновки. Російський "заум" мав теоретичне обґрунтування, в той час як творці української зарозумілої мови над такими питаннями не працювали. Це призвело до нетривалого й невдало-го експерименту в українській футуристичній поезії, а водночас – до збереження національних мовних традицій.

Біографія автора

Olga Vernyhorenko

аспірант Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв

Посилання

Айги Г. Н. "Творцы будущих знаков": Русский поэтический авангард. – Б. м.: Salamandra P. V. V., 2011. – 157 с., ил.

Бажан Микола. Дорога: Вибрані поезії. – К.: Бібліотека газети "Пролетар", 1930. – 44, [1] с.;

Бажан Микола. Вибрані поезії. – К.: Державне літературне видавництво, 1940. – 194, [6] с.

Бирюков С. Е. Теория и практика русского поэтического авангарда. – Тамбов, изд-во ТГУ им. Г. Р. Державина, 1998. – 187 с.

Бирюков С. Е. Заумь: краткий курс истории и теории // Хлебниковские чтения. Материалы конференции 27 – 29 ноября 1990. – СПб., 1991. – С. 116–122.

Біла А. Михайль Семенко як культуртрегер українського футуризму // Михайль Семенко. Вибрані твори. Упор. Анна Біла – Київ, "Смолоскип", 2010 – С. 5–21.

Бобринская Е. А. Русский авангард: истоки и метаморфозы: [Сборник статей]. – М.: Пятая страна, 2003. – 302 с.

Бобринская Е. А. Футуризм. – М.: Галарт, 2000. – 192 с.

Бобринская Е. А. Футуризм и кубофутуризм. – М.: Галарт, Олма-Прес, 2000. – 175 с.

Бобринская Е. Ранний русский авангард в контексте философской и художественной культуры рубежа веков. Очерки. – М.: Государственный институт искуствознания, 1999. – 245 с.

Богомолов H. Заумная заумь // Вопросы литературы, 1993. – № 1. – С. 307–311.

Браїлко І. Словесні модифікації в поезії Михайля Семенка // Лінгвістичний аналіз художнього тексту: Хрестоматія / Ніжинський держ. ун-т ім. М. Гоголя; укл. Н. М. Пасік. – Ніжин: [б. в.], 2007. – С .222–223.

Вялікова О. О. Типологія креолізованих віршованих текстів // Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Сер. Філологія: – 2014. – Т. 17. – С. 31–38.

Гурьянова Н. А. Ольга Розанова и ранний русский авангард. – М.: Гилея, 2002. – 319 с.

Данькевич Ю. В. Ґео Шкурупій: художня творчість і константи образного мислення (20-ті роки

століття) // Рідна школа. – 2004. – № 12. – С. 26–29.

Данькевич Ю. В. Літературний процес 1920-х років ХХ століття. Співіснування різних течій та стилів. Футуризм. // Українська мова та література. – 2005. – № 15. – С. 24–25.

Кабиш М. Ю. Фоностилістичне інструментування творів українськими поетами – представниками літературних угруповань початку ХХ ст. // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова, Серія 8. Філологічні науки (Мовознавство): Зб. наук. праць / Відп. ред. О. І. Леута, С. В. Шевчук. – К.: Вид-во НПУ ім. М. П. Драго-манова, 2012. – Вип. 4. – 218 с. – С. 118–123.

Кобринский А. Некоторые особенности поэтики А. Введенского: Топическая аксиология поэмы "Кругом возможно Бог" // Поэзия русского и украинского авангарда: история, поэтика, традиции. Сб. докладов. – Херсон, 1991. – С. 49–56.

Кобринский А. А. Поэтика ОБЭРИУ в контексте русского литературного авангарда. – Санкт-

Петербург: Свое издательство, 2013. – 363 с.

Ковалів Ю. І. Візуальна поезія Михайля Семенка / Ю. І. Ковалів // Літературознавчі студії. – 2013. – Вип. 39(2). – С. 14–20.

Крученых А. Апокалипсис в русской литературе. Чорт и речетворцы. Тайные пороки академиков. Слово как таковое. Декларации. – Книга 122-я. – М.: Тип. ЦИТ, 1923. – 46, [2] c., ил.

Крученых А. Е. К истории русского футуризма: Воспоминания и документы / Вступ. ст., подг. текста и комм. Н. Гурьяновой. – М.: Гилея, 2006. – 458 с.

Семенко М. Повна збірка творів. – Т1. – Кн. 1-4. – Х., 1929. – 245, [10] с.

Семенко М., Шкурупій Г., Бажан М. Зустріч на перехресній станції. Розмова трьох. – Київ, "Бумеранг", 1927. – 48 с.

Туфанов А. "К зауми. Фоническая музыка и функции согласных фонем. С портр. работы худ. И. Нефедова" – Б.м.: Salamandra P. V. V., 2012. – 81 с., ил – Факсимильное изд. – PDF. – (Библиотека авангарда, вып. VI)

Тырышкина Е.В. Русская литература 1890-х – начала 1920-х годов: от декаданса к авангарду. – Новосибирск: Изд. НГПУ, 2002. – 151 с.

Українська авангардна поезія (1910 – 1930-ті роки): Антологія / Упор. Олег Коцарев, Юлія Стахівська; передм. Олега Ільницького. – К.: Смолоскип, 2014. – 816 с.

Хлебников В. Собрание сочинений: В 6 тт. – Т. 6. Книга первая. Статьи (наброски). Ученые труды. Воззвания. Открытые письма. Выступления 1904-1922 / Под общ. ред. Р.В.Дуганова. Сост., подгот. текста и примеч. Е.Р.Арензона и Р.В.Дуганова – Москва "ИМЛИ РАН", 2005. – 448 с.

Хлебников В. Собрание сочинений: В 6 тг. – Т. 6. Книга вторая. "Доски Судьбы" (избранные страницы). Мысли и заметки. Письма и другие автобиографические материалы 1897 – 1922 / Под общ. ред. Р.В.Дуганова. Сост., подгот. текста и примеч. Е.Р.Арензона и Р.В.Дуганова. – Москва "ИМЛИ РАН", 2006. – 384 с.

Хлебников В. Художники мира! // Хлебников В. Собрание сочинений: В 6 тт. – Т. 6. Книга первая. Статьи (наброски). Ученые труды. Воззвания. Открытые письма. Выступления. 1904 – 1922. – Москва, ИМЛИ РАН, 2005. – С. 153–159.

Холодинська С. М. Літературне оточення Михайля Семенка: досвід персоналізованого аналізу // Культура і сучасність. – 2016. – №.2. – С. 28 – 36.

Холодинська С. М. Футуристична складова творчої спадщини Ґео (Георгія) Шкурупія // Гу-манітарний часопис. – 2016. – №3. – С. 30–40.

Чуковский К. И. Кубофутуристы // Чуковский К. И. Собрание сочинений: В 15 т. Т. 8: Литературная критика. 1918 – 1921 / Предисл. Е. Ивановой; Коммент. Е. Ивановой и Б. Мельгунова. – 2-е изд., электронное, испр. – М.: Агентство ФТМ, Лтд, 2012. – С. 48–75.

Чуковский К. И. Эгофутуристы // Чуковский К. И. Собрание сочинений: В 15 т. Т. 8: Литературная критика. 1918 – 1921 / Предисл. Е. Ивановой; Коммент. Е. Ивановой и Б. Мельгунова. – 2-е изд., электронное, испр. – М.: Агентство ФТМ, Лтд, 2012. – С. 29–48.

Шкурупій Ґео. Вибрані твори / Ґео Шкурупій; упор. Ольга Пуніна, Олег Соловей. – К.: Смолоскип, 2013. – 872 с.

1913. "Слово как таковое": к юбилейному году русского футуризма: материалы международной научной конференции (Женева, 10-12 апреля 2013 г.). – Санкт-Петербург, Издательство Европейского университета в Санкт-Петербурге, 2014. – 528 с.

LeoKriger. Михайло Семенко (1892-1937) – основоположник українського футуризму // Михайль Семенко. Вибрані твори. Упор. Анна Біла – Київ, "Смолоскип", 2010. – С. 560–621.

Migail’ Semenko. Де-які наслідки деструкції // Михайль Семенко. Вибрані твори. Упор. Анна Біла – Київ, "Смолоскип", 2010. – С. 294–298.

Aigi G. N. (1930). "Creators of future signs": Russian poetic avant-garde. B. M.: "Salamandra" [in Russian].

Bazhan Nicholas. (1930). Road: Selected Poems. K.: Biblioteka "Proletar" [in Ukrainian].

Bazhan Nicholas. (1940). Selected Poems. K.: Derzhavne literaturne vydavnytstvo [in Ukrainian].

Biryukov S. E. (1998). Theory and practice of the Russian poetic avant-garde. Tambov: publishing house of TSU. G. Derzhavin [in Russian].

Biryukov S. E. (1991). Zaum: a short course of history and theory.. Proceedings of the conference Khlebnikov's readings 27 – 29 November 1990. pp. 116 – 122 [in Russian].

Bila A. (2010) Semenko as kulturtreher of Ukrainian Futurism. Semenko. Selected works. (pp. 5 – 21). Anna Bila (Ed.) Kyiv: Smoloskyp [in Ukrainian].

Bobrinskaya E. A. (2003). Russian avant-garde: sources and metamorphoses. Moscow: Piataya strana [in Russian].

Bobrinskaya E. A. (2000). Futurism. Moscow: Galart [in Russian].

Bobrinskaya E. A. (2000). Futurism and Cubo Futurism. Moscow: Galart, Olma-Pres [in Russian].

Bobrinskaya E. (1999) The early Russian avant-garde in the context of the philosophical and artistic cul-ture of the turn of the century. Sketches. Moscow: State Institute of Art [in Russian].

Bogomolov N. (1993) "The Mutual Zaum". Issues of literature, 1, 307 – 311 [in Russian].

Brayilko I. (2007). Verbal modifications Semenko in poetry. Linguistic analysis of literary text: Readings. (pp. 222 – 223). Nizhin [b. c.] [in Ukrainian].

Vyalikova O. (2014). Typology of Creation of Texts. News of Kyiv National Scientific and Technical University. Ser. Philology, 14, 31 – 38 [in Ukrainian].

Guryanova N. A. (2002). Olga Rozanova and the early Russian avant-garde. Moscow: Gilea [in Russian].

Dankevych Y. (2004). Geo Shkurupii: arts and constant creative thinking (20 years of the twentieth centu-ry). Mother School, 12, 26 – 29 [in Ukrainian].

Dankevych Y. (2005). Literary process 1920 of the twentieth century. The coexistence of various trends and styles. Futurism. Ukrainian language and literature, 15, 24 – 25 [in Ukrainian].

Kabish M. (2012). Background-style instrumentation works of Ukrainian poets – representatives of liter-ary groups early twentieth century. Science magazine named NEA. M. P. Dragomanov, Series 8 Philology (Linguis-tics): Coll. Science. Labor, Vol. 4, 118 – 123. K .: Izd NEA them. M. P. Dragomanov [in Ukrainian].

Kobrinsky A. Some features of A. Vvedensky's poetics: The topical axiology of the poem "Around God is Possible": Proceedings of the Poetry of the Russian and Ukrainian avant-garde: history, poetics, and traditions. Sat. Re-ports. (pp. 49 – 56), Kherson, 1991. – P. 49 – 56 [in Russian].

Kobrinsky A. (2013). The poetics of the OBERIU in the context of the Russian literary avant-garde. St. Petersburg: Svoe izdatelstvo [in Russian].

Kovaliv Y. I. (2013). Visual Poetry Semenko. Literary Studies, 39 (2), 14 – 20 [in Ukrainian].

A. Kruchenykh. (1923). Apocalypse in Russian literature. The devil and the recheepters. Secret defects of academics. The word as such. Declaration. Moscow: Type. CIT [in Russian].

Kruchenykh A. E. (2006). On the history of Russian Futurism: Memoirs and Documents. N. Gurianova (Ed.). Moscow: Gilea [in Russian].

Semenko M. (1929). Complete collection of works. Vols.1, Books 1 – 4. Kharkiv [in Ukrainian].

Semenko M., Shkurupii G., Bazhan M. (1927). Meeting cross-station. Speaking three. Kyiv: Boomerang [in Ukrainian].

Tufanov A. (2012). Go to the zuma. Background music and the functions of consonant phonemes. With the portrait. Work thin. I. Nefedova. (Facsimile edition). B. m.: Salamandra [in Russian].

Tyryshkina E. V. (2002). Russian literature of the 1890s – early 1920s: from decadence to the avant-garde. Novosibirsk: Izd. The National Pedagogical University [in Russian].

Ukrainian avant-garde poetry (1910 – 1930’s Anthology. (2014). Oleg Kotsarev (Ed.), Julia Stahivska (Ed.), Oleg Ilnytsky (Ed.). K.: Smoloskyp [in Ukrainian].

Khlebnikov V. (2005). Collected Works: In 6 vols. Vols 6. Book 1. Duganov R. V. (Ed.). Moscow: IMLI RAN [in Russian].

Khlebnikov V. (2006). Collected Works: In 6 vols. Vols 6. Book 2. Duganov R. V. (Ed.). Moscow: IMLI RAN [in Russian].

Holodynska S. M. (2016). Literary environment Semenko, experience-personalized analysis. Culture and Modernity, 2, 28 – 36 [in Ukrainian].

Holodynska S.M. (2016). Futuristic component artistic heritage Geo (George) Shkurupii. Humanities magazine, 3, 30 – 40 [in Ukrainian].

Chukovsky K. I. (2012). Kubofuturists. Proceedings of the Chukovsky K. I. Collected works: In 15 vol-umes. Vol. 8: Literary criticism. 1918 – 1921. E. Ivanova (Ed.), B. Melgunov (Ed.). (pp. 48 – 75). Moscow: FTM Agency, Ltd. [in Russian].

Chukovsky, K. I. Ego-futurists. Proceedings of the Chukovsky K. I. Collected works: In 15 volumes. Vol. 8: Lit-erary criticism. 1918 – 1921. E. Ivanova (Ed.), B. Melgunov (Ed.). (pp. 29 – 48). Moscow: FTM Agency, Ltd. [in Russian].

Shkurupiy Geo. (2013). Selected Works. Olga Puning (Ed.), Oleg Solovey (Ed.). K.: Smoloskyp [in Ukrainian].

1913. "Word as such": the jubilee year of Russian Futurism. (2014). Proceedings from an international scientific conference (Geneva, April 10-12, 2013). St. Petersburg: Publishing house of the European University in St. Petersburg. [in Russian].

Leo Kriger. Mikhail Semenko (1892 – 1937) – Founder of Ukrainian Futurism. (2010). Proceedings from Semenko. Selected works. The emphasis. Anna Bila (Ed.). (pp. 560 – 621). Kyiv: Smoloskyp [in Ukrainian].

Migail 'Semenko. Some of the consequences of the destruction. (2010). Proceedings from Semenko. Se-lected works. The emphasis. Anna Bila (Ed.). (pp. 294 – 298). Kyiv: Smoloskyp [in Ukrainian].

##submission.downloads##