ЗАРОЗУМІЛА МОВА У ТВОРЧОСТІ УКРАЇНСЬКИХ ПОЕТІВ-ФУТУРИСТІВ ПОЧАТКУ ХХ ст. З ПОЗИЦІЙ КУЛЬТУРОЛОГІЇ (на прикладі творів М. Семенка, Г. Шкурупія, Н. Бажана)
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2018.148291Ключові слова:
Футуризм, зарозуміла мова, "Зустріч на перехресній станції", футуристичний маніфест, деструкціяАнотація
Мета роботи. У статті розглядається проблема зарозумілої мови у творчості українських та російських поетів-футуристів початку ХХ ст. крізь призму культури. Визначено роль зарозумілої мови у творах Михайля Семенка, Ґео Шкурупія та Ніка Бажана. Методологія дослідження полягає в застосуванні психологічного, порівняльного методів та методу вивчення документальних джерел. Особливого значення в дослідженні набув біографічний метод. Зокрема, через біографічні дані кожного з учасників літературних футуристичних груп, а також аналіз їхніх творчих доробків було досліджено тему. Наукова новизна статті полягає у спробі виявити спільні та відмінні риси зарозумілої мови як певного мовного експерименту в історії російської та української літератури, як культурного явища. Висновки. Російський "заум" мав теоретичне обґрунтування, в той час як творці української зарозумілої мови над такими питаннями не працювали. Це призвело до нетривалого й невдало-го експерименту в українській футуристичній поезії, а водночас – до збереження національних мовних традицій.
Посилання
Айги Г. Н. "Творцы будущих знаков": Русский поэтический авангард. – Б. м.: Salamandra P. V. V., 2011. – 157 с., ил.
Бажан Микола. Дорога: Вибрані поезії. – К.: Бібліотека газети "Пролетар", 1930. – 44, [1] с.;
Бажан Микола. Вибрані поезії. – К.: Державне літературне видавництво, 1940. – 194, [6] с.
Бирюков С. Е. Теория и практика русского поэтического авангарда. – Тамбов, изд-во ТГУ им. Г. Р. Державина, 1998. – 187 с.
Бирюков С. Е. Заумь: краткий курс истории и теории // Хлебниковские чтения. Материалы конференции 27 – 29 ноября 1990. – СПб., 1991. – С. 116–122.
Біла А. Михайль Семенко як культуртрегер українського футуризму // Михайль Семенко. Вибрані твори. Упор. Анна Біла – Київ, "Смолоскип", 2010 – С. 5–21.
Бобринская Е. А. Русский авангард: истоки и метаморфозы: [Сборник статей]. – М.: Пятая страна, 2003. – 302 с.
Бобринская Е. А. Футуризм. – М.: Галарт, 2000. – 192 с.
Бобринская Е. А. Футуризм и кубофутуризм. – М.: Галарт, Олма-Прес, 2000. – 175 с.
Бобринская Е. Ранний русский авангард в контексте философской и художественной культуры рубежа веков. Очерки. – М.: Государственный институт искуствознания, 1999. – 245 с.
Богомолов H. Заумная заумь // Вопросы литературы, 1993. – № 1. – С. 307–311.
Браїлко І. Словесні модифікації в поезії Михайля Семенка // Лінгвістичний аналіз художнього тексту: Хрестоматія / Ніжинський держ. ун-т ім. М. Гоголя; укл. Н. М. Пасік. – Ніжин: [б. в.], 2007. – С .222–223.
Вялікова О. О. Типологія креолізованих віршованих текстів // Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Сер. Філологія: – 2014. – Т. 17. – С. 31–38.
Гурьянова Н. А. Ольга Розанова и ранний русский авангард. – М.: Гилея, 2002. – 319 с.
Данькевич Ю. В. Ґео Шкурупій: художня творчість і константи образного мислення (20-ті роки
століття) // Рідна школа. – 2004. – № 12. – С. 26–29.
Данькевич Ю. В. Літературний процес 1920-х років ХХ століття. Співіснування різних течій та стилів. Футуризм. // Українська мова та література. – 2005. – № 15. – С. 24–25.
Кабиш М. Ю. Фоностилістичне інструментування творів українськими поетами – представниками літературних угруповань початку ХХ ст. // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова, Серія 8. Філологічні науки (Мовознавство): Зб. наук. праць / Відп. ред. О. І. Леута, С. В. Шевчук. – К.: Вид-во НПУ ім. М. П. Драго-манова, 2012. – Вип. 4. – 218 с. – С. 118–123.
Кобринский А. Некоторые особенности поэтики А. Введенского: Топическая аксиология поэмы "Кругом возможно Бог" // Поэзия русского и украинского авангарда: история, поэтика, традиции. Сб. докладов. – Херсон, 1991. – С. 49–56.
Кобринский А. А. Поэтика ОБЭРИУ в контексте русского литературного авангарда. – Санкт-
Петербург: Свое издательство, 2013. – 363 с.
Ковалів Ю. І. Візуальна поезія Михайля Семенка / Ю. І. Ковалів // Літературознавчі студії. – 2013. – Вип. 39(2). – С. 14–20.
Крученых А. Апокалипсис в русской литературе. Чорт и речетворцы. Тайные пороки академиков. Слово как таковое. Декларации. – Книга 122-я. – М.: Тип. ЦИТ, 1923. – 46, [2] c., ил.
Крученых А. Е. К истории русского футуризма: Воспоминания и документы / Вступ. ст., подг. текста и комм. Н. Гурьяновой. – М.: Гилея, 2006. – 458 с.
Семенко М. Повна збірка творів. – Т1. – Кн. 1-4. – Х., 1929. – 245, [10] с.
Семенко М., Шкурупій Г., Бажан М. Зустріч на перехресній станції. Розмова трьох. – Київ, "Бумеранг", 1927. – 48 с.
Туфанов А. "К зауми. Фоническая музыка и функции согласных фонем. С портр. работы худ. И. Нефедова" – Б.м.: Salamandra P. V. V., 2012. – 81 с., ил – Факсимильное изд. – PDF. – (Библиотека авангарда, вып. VI)
Тырышкина Е.В. Русская литература 1890-х – начала 1920-х годов: от декаданса к авангарду. – Новосибирск: Изд. НГПУ, 2002. – 151 с.
Українська авангардна поезія (1910 – 1930-ті роки): Антологія / Упор. Олег Коцарев, Юлія Стахівська; передм. Олега Ільницького. – К.: Смолоскип, 2014. – 816 с.
Хлебников В. Собрание сочинений: В 6 тт. – Т. 6. Книга первая. Статьи (наброски). Ученые труды. Воззвания. Открытые письма. Выступления 1904-1922 / Под общ. ред. Р.В.Дуганова. Сост., подгот. текста и примеч. Е.Р.Арензона и Р.В.Дуганова – Москва "ИМЛИ РАН", 2005. – 448 с.
Хлебников В. Собрание сочинений: В 6 тг. – Т. 6. Книга вторая. "Доски Судьбы" (избранные страницы). Мысли и заметки. Письма и другие автобиографические материалы 1897 – 1922 / Под общ. ред. Р.В.Дуганова. Сост., подгот. текста и примеч. Е.Р.Арензона и Р.В.Дуганова. – Москва "ИМЛИ РАН", 2006. – 384 с.
Хлебников В. Художники мира! // Хлебников В. Собрание сочинений: В 6 тт. – Т. 6. Книга первая. Статьи (наброски). Ученые труды. Воззвания. Открытые письма. Выступления. 1904 – 1922. – Москва, ИМЛИ РАН, 2005. – С. 153–159.
Холодинська С. М. Літературне оточення Михайля Семенка: досвід персоналізованого аналізу // Культура і сучасність. – 2016. – №.2. – С. 28 – 36.
Холодинська С. М. Футуристична складова творчої спадщини Ґео (Георгія) Шкурупія // Гу-манітарний часопис. – 2016. – №3. – С. 30–40.
Чуковский К. И. Кубофутуристы // Чуковский К. И. Собрание сочинений: В 15 т. Т. 8: Литературная критика. 1918 – 1921 / Предисл. Е. Ивановой; Коммент. Е. Ивановой и Б. Мельгунова. – 2-е изд., электронное, испр. – М.: Агентство ФТМ, Лтд, 2012. – С. 48–75.
Чуковский К. И. Эгофутуристы // Чуковский К. И. Собрание сочинений: В 15 т. Т. 8: Литературная критика. 1918 – 1921 / Предисл. Е. Ивановой; Коммент. Е. Ивановой и Б. Мельгунова. – 2-е изд., электронное, испр. – М.: Агентство ФТМ, Лтд, 2012. – С. 29–48.
Шкурупій Ґео. Вибрані твори / Ґео Шкурупій; упор. Ольга Пуніна, Олег Соловей. – К.: Смолоскип, 2013. – 872 с.
1913. "Слово как таковое": к юбилейному году русского футуризма: материалы международной научной конференции (Женева, 10-12 апреля 2013 г.). – Санкт-Петербург, Издательство Европейского университета в Санкт-Петербурге, 2014. – 528 с.
LeoKriger. Михайло Семенко (1892-1937) – основоположник українського футуризму // Михайль Семенко. Вибрані твори. Упор. Анна Біла – Київ, "Смолоскип", 2010. – С. 560–621.
Migail’ Semenko. Де-які наслідки деструкції // Михайль Семенко. Вибрані твори. Упор. Анна Біла – Київ, "Смолоскип", 2010. – С. 294–298.
Aigi G. N. (1930). "Creators of future signs": Russian poetic avant-garde. B. M.: "Salamandra" [in Russian].
Bazhan Nicholas. (1930). Road: Selected Poems. K.: Biblioteka "Proletar" [in Ukrainian].
Bazhan Nicholas. (1940). Selected Poems. K.: Derzhavne literaturne vydavnytstvo [in Ukrainian].
Biryukov S. E. (1998). Theory and practice of the Russian poetic avant-garde. Tambov: publishing house of TSU. G. Derzhavin [in Russian].
Biryukov S. E. (1991). Zaum: a short course of history and theory.. Proceedings of the conference Khlebnikov's readings 27 – 29 November 1990. pp. 116 – 122 [in Russian].
Bila A. (2010) Semenko as kulturtreher of Ukrainian Futurism. Semenko. Selected works. (pp. 5 – 21). Anna Bila (Ed.) Kyiv: Smoloskyp [in Ukrainian].
Bobrinskaya E. A. (2003). Russian avant-garde: sources and metamorphoses. Moscow: Piataya strana [in Russian].
Bobrinskaya E. A. (2000). Futurism. Moscow: Galart [in Russian].
Bobrinskaya E. A. (2000). Futurism and Cubo Futurism. Moscow: Galart, Olma-Pres [in Russian].
Bobrinskaya E. (1999) The early Russian avant-garde in the context of the philosophical and artistic cul-ture of the turn of the century. Sketches. Moscow: State Institute of Art [in Russian].
Bogomolov N. (1993) "The Mutual Zaum". Issues of literature, 1, 307 – 311 [in Russian].
Brayilko I. (2007). Verbal modifications Semenko in poetry. Linguistic analysis of literary text: Readings. (pp. 222 – 223). Nizhin [b. c.] [in Ukrainian].
Vyalikova O. (2014). Typology of Creation of Texts. News of Kyiv National Scientific and Technical University. Ser. Philology, 14, 31 – 38 [in Ukrainian].
Guryanova N. A. (2002). Olga Rozanova and the early Russian avant-garde. Moscow: Gilea [in Russian].
Dankevych Y. (2004). Geo Shkurupii: arts and constant creative thinking (20 years of the twentieth centu-ry). Mother School, 12, 26 – 29 [in Ukrainian].
Dankevych Y. (2005). Literary process 1920 of the twentieth century. The coexistence of various trends and styles. Futurism. Ukrainian language and literature, 15, 24 – 25 [in Ukrainian].
Kabish M. (2012). Background-style instrumentation works of Ukrainian poets – representatives of liter-ary groups early twentieth century. Science magazine named NEA. M. P. Dragomanov, Series 8 Philology (Linguis-tics): Coll. Science. Labor, Vol. 4, 118 – 123. K .: Izd NEA them. M. P. Dragomanov [in Ukrainian].
Kobrinsky A. Some features of A. Vvedensky's poetics: The topical axiology of the poem "Around God is Possible": Proceedings of the Poetry of the Russian and Ukrainian avant-garde: history, poetics, and traditions. Sat. Re-ports. (pp. 49 – 56), Kherson, 1991. – P. 49 – 56 [in Russian].
Kobrinsky A. (2013). The poetics of the OBERIU in the context of the Russian literary avant-garde. St. Petersburg: Svoe izdatelstvo [in Russian].
Kovaliv Y. I. (2013). Visual Poetry Semenko. Literary Studies, 39 (2), 14 – 20 [in Ukrainian].
A. Kruchenykh. (1923). Apocalypse in Russian literature. The devil and the recheepters. Secret defects of academics. The word as such. Declaration. Moscow: Type. CIT [in Russian].
Kruchenykh A. E. (2006). On the history of Russian Futurism: Memoirs and Documents. N. Gurianova (Ed.). Moscow: Gilea [in Russian].
Semenko M. (1929). Complete collection of works. Vols.1, Books 1 – 4. Kharkiv [in Ukrainian].
Semenko M., Shkurupii G., Bazhan M. (1927). Meeting cross-station. Speaking three. Kyiv: Boomerang [in Ukrainian].
Tufanov A. (2012). Go to the zuma. Background music and the functions of consonant phonemes. With the portrait. Work thin. I. Nefedova. (Facsimile edition). B. m.: Salamandra [in Russian].
Tyryshkina E. V. (2002). Russian literature of the 1890s – early 1920s: from decadence to the avant-garde. Novosibirsk: Izd. The National Pedagogical University [in Russian].
Ukrainian avant-garde poetry (1910 – 1930’s Anthology. (2014). Oleg Kotsarev (Ed.), Julia Stahivska (Ed.), Oleg Ilnytsky (Ed.). K.: Smoloskyp [in Ukrainian].
Khlebnikov V. (2005). Collected Works: In 6 vols. Vols 6. Book 1. Duganov R. V. (Ed.). Moscow: IMLI RAN [in Russian].
Khlebnikov V. (2006). Collected Works: In 6 vols. Vols 6. Book 2. Duganov R. V. (Ed.). Moscow: IMLI RAN [in Russian].
Holodynska S. M. (2016). Literary environment Semenko, experience-personalized analysis. Culture and Modernity, 2, 28 – 36 [in Ukrainian].
Holodynska S.M. (2016). Futuristic component artistic heritage Geo (George) Shkurupii. Humanities magazine, 3, 30 – 40 [in Ukrainian].
Chukovsky K. I. (2012). Kubofuturists. Proceedings of the Chukovsky K. I. Collected works: In 15 vol-umes. Vol. 8: Literary criticism. 1918 – 1921. E. Ivanova (Ed.), B. Melgunov (Ed.). (pp. 48 – 75). Moscow: FTM Agency, Ltd. [in Russian].
Chukovsky, K. I. Ego-futurists. Proceedings of the Chukovsky K. I. Collected works: In 15 volumes. Vol. 8: Lit-erary criticism. 1918 – 1921. E. Ivanova (Ed.), B. Melgunov (Ed.). (pp. 29 – 48). Moscow: FTM Agency, Ltd. [in Russian].
Shkurupiy Geo. (2013). Selected Works. Olga Puning (Ed.), Oleg Solovey (Ed.). K.: Smoloskyp [in Ukrainian].
1913. "Word as such": the jubilee year of Russian Futurism. (2014). Proceedings from an international scientific conference (Geneva, April 10-12, 2013). St. Petersburg: Publishing house of the European University in St. Petersburg. [in Russian].
Leo Kriger. Mikhail Semenko (1892 – 1937) – Founder of Ukrainian Futurism. (2010). Proceedings from Semenko. Selected works. The emphasis. Anna Bila (Ed.). (pp. 560 – 621). Kyiv: Smoloskyp [in Ukrainian].
Migail 'Semenko. Some of the consequences of the destruction. (2010). Proceedings from Semenko. Se-lected works. The emphasis. Anna Bila (Ed.). (pp. 294 – 298). Kyiv: Smoloskyp [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.