Вокальна Франкіана Богдана-Юрія Янівського
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2018.148314Ключові слова:
Іван Франко, Богдан-Юрій Янівський, вокальна творчість, музична моваАнотація
Мета роботи – висвітлити особливості музичної мови вокальної Франкіани Богдана-Юрія Янівського. Методологія дослідження полягає в застосуванні музикознавчого підходу (для здійснення музично-теоретичного аналізу вокальних творів Б.-Ю. Янівського на вірші І. Франка). Наукова новизна. Вперше здійснено музикознавчий аналіз вокальної Франкіани Б.-Ю. Янівського, представленої у друкованих нотних виданнях та матеріалах архівних фондів. Висновки. Вокальна Франкіана Б.-Ю. Янівського включає три солоспіви: "Червона калино, чого в лузі гнешся?", "Ой жалю мій, жалю" та "Собачий вальс". Для неї характерне глибоке проникнення композитора у поезію Каменяра, тонка "передача" всіх її нюансів, які знайшли віддзеркалення в му-зичній мові. Вокальна Франкіана Б.-Ю. Янівського органічно поєднала фольклорні джерела, традиції класичного романсу та досягнення сучасної української естрадної музики.
Посилання
Bermes, I. (2014). I. Franko′s poem "Chervona kalyno, chogo v loozi gneshsya?" in M. Lastovetskyi′s choral version: peculiarities of reading. The Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Specialization: Art Studies. Ternopil, 3, 48 – 54 [in Ukrainian].
Gnatovsky, B. (1996). The river flutters in memory: B.-Yu. Yanivsky, People's Artist of Ukraine, Laureate of the State Prize named after T. Shevchenko. Young Galicia, March 30, 2 [in Ukrainian].
Dutchak, V. (2009). Song and romanсe creativity B.-Yu. Yanivskyi. Yanivskii I. I. and A. B. B.-Y. "Cher-vona kalyno, chogo v loozi gneshsya?" : songs and romances. Lviv : Kameniar, 13 – 16 [in Ukrainian].
Kozlov, V. (1982). To step in step with life: the Ukrainian composers – laureates of komsomol prizes. Ky-iv, 150 – 154 [in Ukrainian].
Kolodiy, I. (2001). Daily duty as a daily prayer. For Free Ukraine, June 22 – 23, 8 [in Ukrainian].
Kolubayev, O. (2012). Sources of song creativity of Bogdan-Yurii Yanivskyi. Scientific journal of the Na-tional Academy of Sciences of Ukraine, IMFE after M. T. Rilskyi. Art studies: Theater. Music. Cinema. Kyiv, 3 (39), 46 – 52 [in Ukrainian].
Mukha, A. (2004). Composers of Ukraine and the Ukrainian diaspora. Kyiv: Musical Ukraine [in Ukrainian].
Nemtsova, L. (2017). Choral Frankiana sociocultural and genre-stylistic dimensions. Retrieved from http:// www.conservatory.lviv.ua/wpcontent/uploads/2015/12/diss_niemtsova.pdf. [in Ukrainian].
Stelmakh, B. (1978). Directions of the golden tram. Essay. Lenin Youth, May 20, 3 [in Ukrainian].
Feilo, Ya. (1981). Inspired by the muse of Kameniar. Free Ukraine, December 2, 3 [in Ukrainian].
Franko, I. (1986). Pieces : In 2 t., T. 1, preface P. Kolesnyk, compiler M. Honchruk. Kyiv: Dnipro [in Ukrainian].
Yanivskii, I. I. and A. B. (2009). B.-Yu. Yanivskyi "Chervona kalyno, chogo v loozi gneshsya?”: Songs and romances. Lviv: Kameniar [in Ukrainian].
Бермес І. Л. Поезія І. Франка "Червона калина, чого в лузі гнешся?" в хоровій версії М. Ластовецького: особливості прочитання / І. Л. Бермес // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного
університету імені Володимира Гнатюка. Серія : Мистецтвознавство. – Тернопіль : Вид-во ТНПУ імені Воло-димира Гнатюка, 2014. – № 3. – С. 48−54.
Гнатовський Б. Вирує пам’яті ріка : Б.-Ю. Янівський, народний артист України, лауреат Державної премії ім. Т. Шевченка / Б. Гнатовський // Молода Галичина. – 1996. – 30 березня. – С. 2.
Дутчак В. Пісенно-романсова творчість Б.-Ю. Янівського / В. Дутчак // Янівські І. І. та А. Б. Б.-Ю. "Червона калино, чого в лузі гнешся?": Пісні та романси. – Львів : Каменяр, 2009. – С. 13−16.
Козлов В. Крокувати в ногу з життям: yкраїнські композитори – лауреати комсомольських премій / Козлов. – К., 1982. – С. 150−154.
Колодій І. Щоденний обов’язок, як щоденна молитва / І. Колодій // За Вільну Україну. – 2001. – 22 – 23 червня. – С. 8.
Колубаєв О. Джерела пісенної творчості Богдана-Юрія Янівського / О. Колубаєв // Студії ми-стецтвознавчі: Театр. Музика. Кіно : наук. журнал НАНУ, ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. – К.: Вид-во ІМФЕ, 2012. – Число 3 (39). – С. 46 – 52.
Муха А. Композитори України та української діаспори : довідник / А. Муха. – К.: Муз. Україна, 2004. – 352 с.
Нємцова Л. О. Хорова франкіана: соціокультурний та жанрово-стильовий виміри / Л. О. Нємцова [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://conservatory.lviv.ua/wpcontent/uploads/2015/12/diss_niemtsova.pdf.
Стельмах Б. Маршрути золотого трамвая. Нарис / Б. Стельмах // Ленінська молодь. – 1978. – 20 травня. – С. 3.
Фейло Я. Натхненний музою Каменяра / Я. Фейло // Вільна Україна. – 1981. – 2 грудня. – С. 3.
Франко І. Я. Твори: В 2 т. Т. 1 / передм. П. Колесника; приміт., упоряд., підготовка текстів М. Гончарука. – К.: Дніпро, 1986. – 622 с.
Янівські І. І. та А. Б. Б.-Ю. Янівський Червона калина, чого в лузі гнешся?: пісні та романси / І. І. та А. Б. Янівські. – Львів: Каменяр, 2009. – 96 с.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.