НАДЖАНРОВІ И НАДСТИЛЬОВІ ПРИНЦИПИ КЛАСИФІКАЦІЇ ЕЛЕКТРОННОЇ МУЗИКИ В УМОВАХ МАСОВОЇ КУЛЬТУРИ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2017.148969Ключові слова:
масова культура, електронна музика, принципи класифікації електронної музики, стиль, жанрАнотація
Мета роботи - визначення сучасних принципів класифікації напрямів електронної музики з огляду на умови масової культури. Методологія дослідження полягає у застосуванні синтезу аналогів математично- прикладного та філософсько-математичного підходів до вивчення класифікації та розрізнення напрямів електронної масової музики. Методологічною основою для визначення нових принципів класифікації масової електронної музики стало осмислення ідей Б. Мандельброта (фрактал), Д. Габора, А. Аспе (голографія) у проекції на сучасне музичне мистецтво, а також праці музикознавців В. Холодової, О. Андрущенко, теоретичні праці композиторів Р. Щедрина, І. Стецюка та М. Абакумова (третій напрям), а також дослідження Ч. Дженкса та Т. Д’ан (подвійне кодування). Наукова новизна роботи полягає у визначенні нових, наджанрових і надстильових принципів класифікації (фрактально-голографічний, тернарний) електронної музики в реаліях масової культури. Висновки. Застосування нових, описаних у статті, принципів класифікації електронної масової музики дає можливість: встановлення самостійності певного музичного напряму, враховуючи екстремуми у відповідній кількості показників творів, які мають класифікуватися за їх спрямованістю комерційного та некомерційного типу в межах одного напряму (фрактально-голографічний принцип); поділу електронної музики на три основні напрями: перший - серйозна, академічна електронна музика, другий - легка, розважальна електронна музика, третій - межовий, що увібрав деякі риси перших двох, а саме: професіоналізм авторів та виконавців першого напрямку та спрямованість на масового слухача другого напрямку в площині постмодернових тенденцій (тернарний принцип).
Посилання
Айдарова И.Р. К вопросу использования теории фракталов в музыкальном искусстве и науке [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://astrozvonxom/index.php?option=OTm_content&task=view&id=79&Remid.
Андрущенко Е.Ю. Э. Ллойд-Уэббер и "музыка из бывшего СССР": у истоков "третьего направле¬ния" / Е.Ю. Андрущенко // Южно-Российский музыкальный альманах. - 2014. - №4. - С. 40-50.
Бельтюков А.О. Стилевой генезис массовой музыкальной культуры ХХ века (на примере США и Великобритании) : дисс. ... канд. культурологии : спец. 24.00.01 / Бельтюков Алексей Олегович. - Екатерин¬бург : РГППУ, 2016. - 192 с.
Васильєва Л.Л. Рок-музика як фактор розвитку культури другої половини ХХ століття : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.01 / Л.Л. Васильєва. - Київ : нац. ун-т ку¬льтури і мистецтв, 2004. - 19 с.
Ильин И. П. Постмодернизм : словарь терминов / И. П. Ильин. - М. : ИНИОН РАН - INTRADA, 2001. - 384 с.
Конен В.Д. Третий пласт / В.Д. Конен // Советская музыка. - 1990. -№4. - С. 75-83.
Лосев А.Ф. Проблема художественного стиля / А.Ф. Лосев. - К. : "Collegium", "Киевская Академия Евробизнеса", 1994. - 288 с.
Мазель Л.А. Анализ музыкальных произведений / Л.А. Мазель, В.А. Цуккерман. - М. : Музыка, 1967. - 750 с.
Мандельброт Б.Б. Фрактальная геометрия природы / Б. Мандельброт. - М. : Институт компьютер¬ных исследований, 2002. - 656 с.
Музыкальная энциклопедия : в 6 т. / гл. ред. Ю. В. Келдыш. - М. : Советская энциклопедия : Сове¬тский композитор, 1981. - Т. 5. 1056 с.
Назайкинский Е.В. Стиль и жанр в музыке : учеб. пособ. для студ. высш. учеб. заведений / Е.В. На- зайкинский. - М. : ВЛАДОС. - 2003. - 248 с.
Популярная художественная энциклопедия / под ред. В.М. Полевого. - М.: Советская энциклопеди, 1986. - Т. 2. - 464 с. [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://enc-dic.com/enc_art/Zhanr-66.html.
Романова Л.В. Музыкальный жанр как культурная форма / Л.В. Романова // Вестн. Челябинск. гос. акад. культуры и искусств. - 2011. - № 3. - С. 67-71.
Сохор А.Н. О массовой музыке / А.Н. Сохор // Вопросы социологии и эстетики музыки: сб. ст. Ч. 1. - Л.: Совет. композитор, Ленинград. отд-ние, 1980. - С. 234-264.
Сохор А.Н. Эстетическая природа жанра в музыке / А. Н. Сохор // Сер. Вопросы эстетики. - М. : Книга по Требованию, 2012. - 54 с.
Стецюк И.О. "Третье направление" и киномузыка Эдуарда Артемьева (в помощь самостоятельной работе студентов) / И.О. Стецюк, М.А. Абакумов. - К. : НМАУ - 2005. - 80 с.
Сыров В.Н. Старые и новые реалии современной массовой культуры / В.Н. Сыров // История оте¬чественной музыки второй половины ХХ века; отв. ред. Т.Н. Левая. - СПб. : Композитор, 2005. - С. 514-540.
Третье направление в музыке объединяет классические традиции с новыми ритмами и интонация¬ми. Владимир Дашкевич, 2011 [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://kharkivoda.gov.ua/ru/news/53698.
Федорова А.В. Академическая музыка в контексте современной музыкальной субкультуры: раз¬мышление об эволюции "классического" в музыкальной повседневности / А. Федорова // Музичне мистецтво і культура. - 2014. - Вип. 20. - С 242-253.
Холопова В.Н. Феномен музыки / В.Н. Холопова // М.: Direct-Media, 2014. - 384 с.
Царева Е.М. Стиль музыкальный / Е.М. Царева // Музыкальная энциклопедия : в 6 т.; гл. ред. Ю.В. Келдыш - М. : Советская энциклопедия : Советский композитор, 1981. - Т. 5. - С. 282- 290.
Цукер А.М. Проблемы взаимодействия академических и массовых жанров в современной советской музыке : автореф. докт. искусств. : спец. 17.00.02 "Музыкальное искусство" / А.М. Цукер. - М. : МГК 1991. - 48 с.
Щедрин Р. Опера в драматическом театре / Р. Щедрин // Юность. 1982. - № 2. - С. 86-89.
Эпштейн Е. Пути "Третьего направления" (беседа с Г. Гладковым) / Е. Эпштейн // Музыкальная жизнь : Музыкальный критико-публ. ил. журн. - М. 1988. №14. - С. 2.
Fabbri F. Browsing music spaces: categories and the musical mind / F. Fabbri // [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://tagg.org/others/ffabbri9907.html.
Horn D. Genres: North America / D. Horn, J. Shepherd // Continuum encyclopedia of popular music of the world. - 2012. - Vol. 8. - P. 495-496.
Lena J. Classification as culture: types and trajectories of music genres / Jennifer C. Lena, Richard A. Peterson // American Sociological Review. - 2008. - №73. - P. 697-718.
Poissant L. New media dictionary - dictionary terms - part III: electronic music / Poissant L. // Leonardo Music Journal. - 2001. - Vol. 34, №3. - P. 261-264.
Aydarova, I.R. To the question of fractal theory usage in music and science. Retrieved from: http://astrozvon.com/index.php?option=com_content&task=view&id=79&Itemid=2 [in Russian].
Andruschenko, E. Yu. (2014). A. Lloyd-Webber and "music from the former USSR": at the origins of the "third stream". Yuzhno-Rossiyskiy muzykalniy almanah, 4, 40-50 [in Russian].
Beltyukov, A.O. (2016). Style genesis of mass musical culture of the twentieth century (through the example of the United States and Great Britain). Candidate’s thesis. Ekaterinburg: RGPPU [in Russian].
Vasilyeva, L.L. (2004). Rock-music as a factor of cultural development in the second half of the twentieth century. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: KNUKiM [In Ukrainian].
Ilyin, I.P. (2011). Postmodernism: a glossary of terms. Moscow: INION RAN - INTRADA [in Russian].
Konen, V.D. (1990). The third layer. Sovetskaya muzyka, 4, 75-83. [in Russian].
Losev, A.F. (1994). The Problem of artistic style. Kiev: "Collegium", "Kievskaya Akademiya Evrobiznesa" [in Russian].
Mazel, L.A. & Zukkerman V.A. (1967). Analysis of musical works. Moscow: Muzyka [in Russian].
Mandelbrot, B.B. (2002). The fractal geometry of nature. Moscow: Institut kompyuternyh issledovaniy [in Russian].
Keldysh, Yu.V. (Eds.). (1981). Music Encyclopedia. Moscow: Sovetskaya entsiklopediya: Sovetskiy kompozitor, vol.5 [in Russian].
Nazaykinskiy, Ye.V. (2003). Style and genre in music. Moscow: VLADOS [in Russian].
Polevoy, V.M. (Eds.). (1986). Popular Art Encyclopedia. Moscow: Sovetskaya entsiklopediya. Retrieved from: http://enc-dic.com/enc_art/Zhanr-66.html [in Russian].
Romanova, L.V. (2011). Musical genre as a cultural form. Vestnik Chelyabinskoy gosudarstvennoy akademii kultury, 3, 67-71 [in Russian].
Sohor, A.N. (1980). About mass music. Voprosy sotsiologii i estetiki muzyki, 1, 234-264 [in Russian].
Sohor, A.N. (2012). Genre aesthetical nature in music. Moscow: Kniga po trebovaniyu [in Russian].
Stetsyuk, I.O. & Abakumov, M.A. (2005). The "third stream" and film music of Eduard Artemyev. Kiev: NMAU [in Russian].
Syrov, V.N. (2005). Old and new realities of modern mass culture. The history of domestic music of the second half of the twentieth century. T.N. Levaya (Ed.). St. Petersburg: Kompozitor [in Russian].
The third stream in music combines classical traditions with new rhythms and intonations. Vladimir Dashkevych. (2011). Retrieved from: http://kharkivoda.gov.ua/ru/news/53698 [in Russian].
Fedorova, A.V. (2014). Academic music in the context of the modern musical subculture: thinking about the evolution of the "classical" in musical everyday life. Muzychne mystetstvo i kultura, 20, 242-253 [in Russian].
Holopova, V.N. (2014). Phenomenon of music. Moscow: Direct-Media [in Russian].
Tsareva, Ye.M. (1981). Style musical. Musical encyclopedia, vol.5. Yu.V. Keldysh (Ed.). Moscow: Sovetskaya entsiklopediya: Sovetskiy Kompozitor [in Russian].
Zucker, A.M. (1991). Problems of interaction of academic and mass genres in contemporary Soviet music. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow: MGK [in Russian].
Schedrin, R. (1982). Opera in a dramatic theatre. Yunost, 2, 86-89 [in Russian].
Epstein, Ye. (1988). The ways of the "third stream" (conversation with G. Gladkov). Muzikalnaya zhizn, 14, 2 [in Russian].
Fabbri F. Browsing music spaces: categories and the musical mind / F. Fabbri. Retrieved from: http://tagg.org/others/ffabbri9907.html [in English].
Horn, D. & Shepherd, J. (2012). Genres: North America. Continuum encyclopedia of popular music of the world, vol. 8, 495-496 [in English].
Lena, J.C. & Peterson, R.A. (2008). Classification as culture: types and trajectories of music genres. American Sociological Review, 73, 697-718 [in English].
Poissant, L. (2001). New media dictionary - dictionary terms - part III: electronic music. Leonardo Music Journal, vol. 34, 3, 261-264 [in English].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.