Super-genre and super-style classification principles of electronic music in mass culture conditions

Authors

  • Sergiy Lazarev

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2017.148969

Keywords:

mass culture, electronic music, electronic music classification principles, style, genre

Abstract

The purpose of the research is to define new, modem classification principles of electronic music streams in view of the mass culture conditions. The research methodology consists of the synthesis of the of applied mathematical and mathematically philosophical approache analogs used for studying classification and distinction of electronic mass music streams. The methodological basis for the definition of new classification principles of electronic mass music was understanding of the ideas of B. Mandelbrot’s (fractal), D. Gabor’s, A. Aspe’s (holography) and also T. D’an’s concept of double coding comprehension in the projection of modern musical art; as well as works of musicologists V. Holopova, O. Andruschenko and theoretical researches made by composers R. Shchedrin, I. Stetsiuk and M. Abakumov (third stream). Scientific novelty lies in the identification of new super-genre and supert-style classification principles of electronic music in the conditions of mass culture (fractal-holographic, ternary). Conclusions. The usage of new electronic mass music classification principles described in the article enables: definition of certain musical streams taking into consideration the extremes of the appropriate number of indicator works, which should be classified according to their focus on commercial and non-commercial type within one stream (fractal-holographic principle); division of electronic music into three main streams: the first - serious, academic electronic music, second - easy, entertaining electronic music and the third - a boundary stream that has absorbed some of the features of the first two, namely author and performer professionalism of the first stream and focus on the mass audience of the second stream through the lens of postmodernism trends (ternary principle).

Author Biography

Sergiy Lazarev

Ph. Applicant of Culturology and Culture and Projects Department of the Kiev National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts

References

Айдарова И.Р. К вопросу использования теории фракталов в музыкальном искусстве и науке [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://astrozvonxom/index.php?option=OTm_content&task=view&id=79&Remid.

Андрущенко Е.Ю. Э. Ллойд-Уэббер и "музыка из бывшего СССР": у истоков "третьего направле¬ния" / Е.Ю. Андрущенко // Южно-Российский музыкальный альманах. - 2014. - №4. - С. 40-50.

Бельтюков А.О. Стилевой генезис массовой музыкальной культуры ХХ века (на примере США и Великобритании) : дисс. ... канд. культурологии : спец. 24.00.01 / Бельтюков Алексей Олегович. - Екатерин¬бург : РГППУ, 2016. - 192 с.

Васильєва Л.Л. Рок-музика як фактор розвитку культури другої половини ХХ століття : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.01 / Л.Л. Васильєва. - Київ : нац. ун-т ку¬льтури і мистецтв, 2004. - 19 с.

Ильин И. П. Постмодернизм : словарь терминов / И. П. Ильин. - М. : ИНИОН РАН - INTRADA, 2001. - 384 с.

Конен В.Д. Третий пласт / В.Д. Конен // Советская музыка. - 1990. -№4. - С. 75-83.

Лосев А.Ф. Проблема художественного стиля / А.Ф. Лосев. - К. : "Collegium", "Киевская Академия Евробизнеса", 1994. - 288 с.

Мазель Л.А. Анализ музыкальных произведений / Л.А. Мазель, В.А. Цуккерман. - М. : Музыка, 1967. - 750 с.

Мандельброт Б.Б. Фрактальная геометрия природы / Б. Мандельброт. - М. : Институт компьютер¬ных исследований, 2002. - 656 с.

Музыкальная энциклопедия : в 6 т. / гл. ред. Ю. В. Келдыш. - М. : Советская энциклопедия : Сове¬тский композитор, 1981. - Т. 5. 1056 с.

Назайкинский Е.В. Стиль и жанр в музыке : учеб. пособ. для студ. высш. учеб. заведений / Е.В. На- зайкинский. - М. : ВЛАДОС. - 2003. - 248 с.

Популярная художественная энциклопедия / под ред. В.М. Полевого. - М.: Советская энциклопеди, 1986. - Т. 2. - 464 с. [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://enc-dic.com/enc_art/Zhanr-66.html.

Романова Л.В. Музыкальный жанр как культурная форма / Л.В. Романова // Вестн. Челябинск. гос. акад. культуры и искусств. - 2011. - № 3. - С. 67-71.

Сохор А.Н. О массовой музыке / А.Н. Сохор // Вопросы социологии и эстетики музыки: сб. ст. Ч. 1. - Л.: Совет. композитор, Ленинград. отд-ние, 1980. - С. 234-264.

Сохор А.Н. Эстетическая природа жанра в музыке / А. Н. Сохор // Сер. Вопросы эстетики. - М. : Книга по Требованию, 2012. - 54 с.

Стецюк И.О. "Третье направление" и киномузыка Эдуарда Артемьева (в помощь самостоятельной работе студентов) / И.О. Стецюк, М.А. Абакумов. - К. : НМАУ - 2005. - 80 с.

Сыров В.Н. Старые и новые реалии современной массовой культуры / В.Н. Сыров // История оте¬чественной музыки второй половины ХХ века; отв. ред. Т.Н. Левая. - СПб. : Композитор, 2005. - С. 514-540.

Третье направление в музыке объединяет классические традиции с новыми ритмами и интонация¬ми. Владимир Дашкевич, 2011 [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://kharkivoda.gov.ua/ru/news/53698.

Федорова А.В. Академическая музыка в контексте современной музыкальной субкультуры: раз¬мышление об эволюции "классического" в музыкальной повседневности / А. Федорова // Музичне мистецтво і культура. - 2014. - Вип. 20. - С 242-253.

Холопова В.Н. Феномен музыки / В.Н. Холопова // М.: Direct-Media, 2014. - 384 с.

Царева Е.М. Стиль музыкальный / Е.М. Царева // Музыкальная энциклопедия : в 6 т.; гл. ред. Ю.В. Келдыш - М. : Советская энциклопедия : Советский композитор, 1981. - Т. 5. - С. 282- 290.

Цукер А.М. Проблемы взаимодействия академических и массовых жанров в современной советской музыке : автореф. докт. искусств. : спец. 17.00.02 "Музыкальное искусство" / А.М. Цукер. - М. : МГК 1991. - 48 с.

Щедрин Р. Опера в драматическом театре / Р. Щедрин // Юность. 1982. - № 2. - С. 86-89.

Эпштейн Е. Пути "Третьего направления" (беседа с Г. Гладковым) / Е. Эпштейн // Музыкальная жизнь : Музыкальный критико-публ. ил. журн. - М. 1988. №14. - С. 2.

Fabbri F. Browsing music spaces: categories and the musical mind / F. Fabbri // [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://tagg.org/others/ffabbri9907.html.

Horn D. Genres: North America / D. Horn, J. Shepherd // Continuum encyclopedia of popular music of the world. - 2012. - Vol. 8. - P. 495-496.

Lena J. Classification as culture: types and trajectories of music genres / Jennifer C. Lena, Richard A. Peterson // American Sociological Review. - 2008. - №73. - P. 697-718.

Poissant L. New media dictionary - dictionary terms - part III: electronic music / Poissant L. // Leonardo Music Journal. - 2001. - Vol. 34, №3. - P. 261-264.

Aydarova, I.R. To the question of fractal theory usage in music and science. Retrieved from: http://astrozvon.com/index.php?option=com_content&task=view&id=79&Itemid=2 [in Russian].

Andruschenko, E. Yu. (2014). A. Lloyd-Webber and "music from the former USSR": at the origins of the "third stream". Yuzhno-Rossiyskiy muzykalniy almanah, 4, 40-50 [in Russian].

Beltyukov, A.O. (2016). Style genesis of mass musical culture of the twentieth century (through the example of the United States and Great Britain). Candidate’s thesis. Ekaterinburg: RGPPU [in Russian].

Vasilyeva, L.L. (2004). Rock-music as a factor of cultural development in the second half of the twentieth century. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: KNUKiM [In Ukrainian].

Ilyin, I.P. (2011). Postmodernism: a glossary of terms. Moscow: INION RAN - INTRADA [in Russian].

Konen, V.D. (1990). The third layer. Sovetskaya muzyka, 4, 75-83. [in Russian].

Losev, A.F. (1994). The Problem of artistic style. Kiev: "Collegium", "Kievskaya Akademiya Evrobiznesa" [in Russian].

Mazel, L.A. & Zukkerman V.A. (1967). Analysis of musical works. Moscow: Muzyka [in Russian].

Mandelbrot, B.B. (2002). The fractal geometry of nature. Moscow: Institut kompyuternyh issledovaniy [in Russian].

Keldysh, Yu.V. (Eds.). (1981). Music Encyclopedia. Moscow: Sovetskaya entsiklopediya: Sovetskiy kompozitor, vol.5 [in Russian].

Nazaykinskiy, Ye.V. (2003). Style and genre in music. Moscow: VLADOS [in Russian].

Polevoy, V.M. (Eds.). (1986). Popular Art Encyclopedia. Moscow: Sovetskaya entsiklopediya. Retrieved from: http://enc-dic.com/enc_art/Zhanr-66.html [in Russian].

Romanova, L.V. (2011). Musical genre as a cultural form. Vestnik Chelyabinskoy gosudarstvennoy akademii kultury, 3, 67-71 [in Russian].

Sohor, A.N. (1980). About mass music. Voprosy sotsiologii i estetiki muzyki, 1, 234-264 [in Russian].

Sohor, A.N. (2012). Genre aesthetical nature in music. Moscow: Kniga po trebovaniyu [in Russian].

Stetsyuk, I.O. & Abakumov, M.A. (2005). The "third stream" and film music of Eduard Artemyev. Kiev: NMAU [in Russian].

Syrov, V.N. (2005). Old and new realities of modern mass culture. The history of domestic music of the second half of the twentieth century. T.N. Levaya (Ed.). St. Petersburg: Kompozitor [in Russian].

The third stream in music combines classical traditions with new rhythms and intonations. Vladimir Dashkevych. (2011). Retrieved from: http://kharkivoda.gov.ua/ru/news/53698 [in Russian].

Fedorova, A.V. (2014). Academic music in the context of the modern musical subculture: thinking about the evolution of the "classical" in musical everyday life. Muzychne mystetstvo i kultura, 20, 242-253 [in Russian].

Holopova, V.N. (2014). Phenomenon of music. Moscow: Direct-Media [in Russian].

Tsareva, Ye.M. (1981). Style musical. Musical encyclopedia, vol.5. Yu.V. Keldysh (Ed.). Moscow: Sovetskaya entsiklopediya: Sovetskiy Kompozitor [in Russian].

Zucker, A.M. (1991). Problems of interaction of academic and mass genres in contemporary Soviet music. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow: MGK [in Russian].

Schedrin, R. (1982). Opera in a dramatic theatre. Yunost, 2, 86-89 [in Russian].

Epstein, Ye. (1988). The ways of the "third stream" (conversation with G. Gladkov). Muzikalnaya zhizn, 14, 2 [in Russian].

Fabbri F. Browsing music spaces: categories and the musical mind / F. Fabbri. Retrieved from: http://tagg.org/others/ffabbri9907.html [in English].

Horn, D. & Shepherd, J. (2012). Genres: North America. Continuum encyclopedia of popular music of the world, vol. 8, 495-496 [in English].

Lena, J.C. & Peterson, R.A. (2008). Classification as culture: types and trajectories of music genres. American Sociological Review, 73, 697-718 [in English].

Poissant, L. (2001). New media dictionary - dictionary terms - part III: electronic music. Leonardo Music Journal, vol. 34, 3, 261-264 [in English].