ФОРМУВАННЯ ТВОРЧОГО МИСЛЕННЯ БАКАЛАВРІВ – АРХІТЕКТОРІВ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2019.180799Ключові слова:
творче мислення, індивідуально-психологічна особливість, образотворча підготовка, бакалавр, архітектор, творчі здібності, навчально-творча діяльністьАнотація
Мета роботи – охарактеризувати основні методи і принципи формування творчого мислення бака- лаврів у процесі вивченні образотворчих дисциплін на факультеті архітектури Національної академії образо- творчого мистецтва і архітектури (НАОМА), зорієнтовані на розвиток навчально-професійної діяльності майбутніх архітекторів. Методологія дослідження полягає у застосуванні аналітичного, порівняльного та си- стемного методів дослідження формування творчого мислення бакалаврів-архітекторів засобами образотворчої підготовки. Для досягнення визначеної мети і розв‘язання поставлених завдань використано аналіз науково- методичних джерел, нормативних документів, узагальнення науково-педагогічного досвіду з питань про- фесійної підготовки майбутніх архітекторів. Наукова новизна дослідження виявляється в тому, що воно є першою спробою системного аналізу дослідження розвитку творчого мислення майбутніх архітекторів в про- цесі вивчення образотворчих дисциплін, в основу якого покладено особистісно зорієнтований підхід, а саме: використання методів і прийомів педагогічного впливу відповідно до творчих можливостей студентів з метою забезпечення їхнього особистісного розвитку, уточнено поняття творчого мислення студентів як динамічного неперервного процесу видозміни індивідуальних властивостей і якостей разом із фаховими образотворчими здібностями, який відбувається під час активної навчально-творчої діяльності. Висновки. На підставі аналізу науково-методичних робіт з проблеми дослідження розкрито потенціал професійних дисциплін в розвитку творчого мислення бакалаврів-архітекторів, який полягає в тому, що продуктивна навчально-творча діяльність вимагає активізації відповідних психологічних процесів, в свою чергу, стимулює розвиток творчих здібностей особистості, необхідних для цієї діяльності. Встановлено, що творче мислення є індивідуально-психологічною особливістю, пов'язаної з обдарованістю, креативністю, творчим потенціалом і іншими творчими якостями осо- бистості.
Посилання
Кайдановська О.О. Академічний рисунок у системі професійної підготовки архітекторів // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мисте- цької освіти : Збірник наукових праць. Вип. 6 (11). Київ : НПУ, 2008. С. 19-25.
Ли Н. Рисунок: Основы учебного академического рисунка. Москва : Ексмо, 2008. 480 с.
Максимов О.Г. Рисунок в профессии архитектора: [учебное пособие по направлению "Архитекту- ра"], изд.2, испр. URSS, 2011. 416 с.
Рисунок для архитекторов / Магали Дельгадо Янес, Эрнест Редондо Домингез ; Перевод с испанско- го Ю. В. Севостьяновой ; Научный консультант О. Б. Антоненко. Москва : Арт-Родник, 2005. 191 с.
Кокорина Е. В. Архитектурный рисунок как форма проектного моделирования в основе профессио- нальных коммуникаций // Научный вестник Воронежского государственного архитектурно-строительного уни- верситета. Строительство и архитектура. 2011. ғ 2. С. 133-142.
Камінська О. Особливості змісту навчальних дисциплін у формуванні професійно ціннісних орієн- тацій майбутніх архітекторів // Педагогіка і психологія професійної освіти. 2011. ғ 4. С. 79-86.
Михайліна Ю. О. Психолого-педагогічні особливості організації процесу формування готовності майбутніх архітекторів до проектно-технічної діяльності // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2013. ғ 5 (71). С. 146-151.
Пономарев Я. А. К теории психологического механизма творчества // Психология творчества об- щая, дифференцированная, прикладная. 1990. ғ 2. С. 13-37.
Рибалка В. В. Психологія розвитку творчої особистості : навч. посіб. Київ : ІЗМН, 1996. 236 с.
Kaidanovska, O.O. (2008). Academic drawing in the system of professional training of architects. Naukovyy chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Kyiv : NPU, 6 (11), 19-25 [in Ukrainian].
Lee, N. (2008). Drawing: Fundamentals of Educational Academic Drawing. Moscow : Exmo [in Russian].
Maksimov, O.G. (2011). Drawing in the profession of architect. URSS, 416 [in Russian].
Domingez, E. R., Yanes, M. D. (2005). Drawing for Architects. Moscow : Art-Rodnik [in Russian].
Kokorina, E. V. (2011). Architectural drawing as a form of design modeling at the basis of professional communications. Nauchnyy vestnik Voronezhskogo gosudarstvennogo arkhitekturno-stroitelnogo universiteta. Stroitelstvo i arkhitektura, 2, 133-142 [in Russian].
Kaminska, O. (2011). Features of the content of educational disciplines in the formation of professional value orientations of future architects. Pedahohika i psykholohiya profesiynoyi osvity, 4, 79-86 [in Ukrainian].
Mykhailina, Iu. O. (2013). Psychological and pedagogical peculiarities of organization of the process of forming the readiness of future architects for design and engineering activities. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka, 5 (71), 146-151 [in Ukrainian].
Ponomarev, Ya. A. (1990). On the theory of the psychological mechanism of creativity. Psikhologiya tvorchestva obshchaya, differentsirovannaya, prikladnaya, 2, 13-37 [in Russian].
Rybalka, V. V. (1996). Psychology of the development of a creative person: teach. manual. Kyiv : IZMN [in Ukrainian].
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.