КУЛЬТУРОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ ВОКАЛЬНО-СИМФОНІЧНОГО ЦИКЛУ У ТВОРЧОСТІ КОМПОЗИТОРА ВАЛЕРІЯ АНТОНЮКА
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2019.180801Ключові слова:
Валерій Антонюк, вокально-симфонічний цикл, виконавська артикуляція, інтерпретація, кантата, культурологічний підхід, ліричний геройАнотація
Мета роботи – визначення культурологічних аспектів інтерпретації вокально-симфонічного циклу на прикладі «Кантати в чотирьох частинах для сопрано та симфонічного оркестру на вірші О. Пушкіна» сучасного київського композитора Валерія Антонюка. Методологія дослідження. Застосовано культурологічний підхід, структурно-системний, інтерпретологічний, комплексний методи з узагальненням результатів. Прочитання партитури Кантати співачкою Валентиною Антонюк та диригентом Володимиром Шейком представлено нами як метод реконструкції та аналізу інтерпретації, що сприяє створенню цілісної системи музично-поетичного тексту. Наукова новизна полягає в тому, що даний музичний твір композитора В. Антонюка проаналізовано вперше. Висновки. Вокально-симфонічний цикл як велика форма камерно-вокального музикування є своєрідним узагальненням виконавського досвіду. Поняття камерності й циклічності визначають способи вико- навського трактування вокальних циклів не лише як осягання композиторського задуму, але й власного творчо- го прочитання твору. Виконавська артикуляція, поєднуючи когнітивний, креативний, рефлексивний компоненти (через занурення в атмосферу певної епохи, світогляду й естетичних спрямувань митців, – компо- зитора та поета) активізує твір у концертному виконанні. Дослідження даної кантати з точки зору закономірно- стей циклоутворення має пряме відношення до проблем репертуару сучасного концертно-камерного виконавства, формування якого взаємопов‘язане з новими слухацькими установками. Використання можливо- стей музикознавчого аналізу та широкого спектру потенцій культурологічного підходу дає можливість поєд- нання окремих рис та деталей дослідницького процесу у цілісне полотно творчого портрету композитора В. Антонюка в контексті його часу.
Посилання
Баланко О. М. Українська камерно-вокальна музика кінця ХХ – початку ХХІ ст. як виконавський феномен : дис. … канд. мист. : 17.00.03. Одеса, 2017. 246 с.
Васина-Гроссман В. А. Музыка и поэтическое слово. В 2 томах. Москва : Музыка, 1972–1978. 518 с.
Говорухіна Н. О. Еволюція вокального циклу та закономірності циклоутворення (на прикладі творів Р. Шумана, Х. Вольфа, А. Шенберга) : дис. канд. мист. : 17.00.03 Музичне мистецтво. Харків, 2009. 239 с.
Горелік Л. М. Вокальний цикл у жанрово-видовій специфіці камерного співу : автореф. дис. канд. мист. : 17.00.03 / Л. М. Горелік. Одеса, 2006. 16 с.
Горюхіна Н. О. Еволюція періоду. Київ : Музична Україна, 1975. 318 с.
6. Лихачѐв Д. С. Вступительная статья /Лихачѐв Д.С. Рабочие тетради А. С. Пушкина : в 8 т. фак- сим. изд. Т.1. / авт. вступ. ст. Д. С. Лихачев, С. А. Фомичев / РАН. Ин-т рус. лит. (Пушк. дом), Консорциум со- трудничества с Санкт-Петербургом. Факс. изд. Санкт-Петербург, Лондон, Болонья, 1995. 284 с.
Малишев Ю. В. Солоспіви: нариси та нотатки про українську вокальну лірику. К. : Музична Украї- на, 1968. 219 с.
Москаленко В. Г. Аналіз у ракурсі музичної інтерпретації. Часопис національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2008. ғ 1. Київ, 2008. C. 106–112.
Пушкин А. С. Собрание сочинений в 10 томах / Под общей редакцией Д. Д. Благого, С. М. Бон- ди, В. В. Виноградова, Ю. Г. Оксмана. Том 2. Стихотворения 1823–1836. Москва : ГИХЛ, 1959. 799 с.
Рильський М. Т. Сонети. Київ : Молодь, 1974. 198 с.
Ручьевская Е. А. Работы разных лет. Том II. О вокальной музыке. СПб : Композитор, 2011. 504 с.
Хафізова Г. О. Стильові особливості перетворення поезії Олександра Пушкіна у вокальних циклах : дис. … канд. мист. : 17.00.03. Київ, 2017. 199 с.
Холопова В. Н. Формы музыкальных произведений: Учебное пособие. 2-е изд., испр. СПб. : Издате- льство «Лань», 2001. 496 с.
Эко У. Заметки на полях «Имени Розы». Москва : Книжная палата, 1989. Вып. 2. 467 с.
Balanko O. M. (2017). Ukrayinska kamerno-vokalnykh muzyka kintsya KHKH – kachana KHKHI st. yak vikonavsʹkiy fenomen : dys. ... kand. myst . : 17.00.03. Odesa [in Ukrainian].
Vasina-Grossman V. A. (1972–1978). Muzyka i poeticheskoye slovo. V 2 tomakh. Moskva : Muzyka [in Russian].
Hovorukhina N. O. (2009.). Evolyutsiya vokal'noho tsyklu ta zakonomirnosti tsykloutvorennya (na prykladi tvoriv R. Shumana, Kh. Vol'fa, A. Shenberha) : dys. … kand. myst. : 17.00.03. Kharkiv [in Ukrainian].
Horelik L. M. (2006). Vokal'nyy tsykl u zhanrovo-vydoviy spetsyfitsi kamernoho spivu : avtoref. dys. … kand. myst. : 17.00.03. Odesa [in Ukrainian].
Horyukhina N. О. Evolyutsiya period (1975). Kyyiv : Muzychna Ukrayina [in Ukrainian].
Likhachov D. S. (1995). Vstupitel'naya stat'ya. Rabochiye tetradi A.S.Pushkina : v 8 t. faksim. izd. T.1. Konsortsium sotrudnichestva s Sankt-Peterburgom. Faks. izd. Sankt-Peterburg, London, Bolon'ya [in Russian].
Malyshev YU. V. (1968). Solospivy: narysy ta notatky pro ukrayinsku vokalnu liryku. Kyyiv : Muzychna Ukrayina [in Ukrainian].
Moskalenko V. H. (2008). Analiz u rakursi muzychnoyi interpretatsiyi. Chasopys natsionalʹnoyi muzychnoyi akademiyi Ukrayiny imeni P. I. Chaykovskoho. ғ 1. Kyiv, 106–112 [in Ukrainian].
9. Pushkin A. S. (1959). Sobraniye sochineniy v 10 tomakh / Pod obshchey redaktsiyey D. D. Blagogo, S.
M. Bondi, V. V. Vinogradova, YU. G. Oksmana. Tom 2. Stikhotvoreniya 1823–1836. Moskva : GIKHL [in Russian].
Rylskyy M. T. (1974). Sonety. Kyyiv: Molod [in Ukrainian].
Ruchevskaya E. A. (2011). Raboty raznykh let. Tom II. O vokalnoy muzyke. SPb : Kompozytor [in Russian].
Khafizova H. O. Stilovi Osoblyvosti prevrashchenye poeziyi Oleksandra Pushkina u vokalnykh tsyklakh : dys kand. myst . : 17.00.03. Kyyiv, 2017. 199 s.
Kholopova V. N. (2001). Formy muzykal'nykh proizvedeniy: Uchebnoye posobiye. 2-ye izd., ispr. Sankt- Peterburg : Izdatel'stvo «Lan'» [in Russian].
Eko U. (1989). Zametki na polyakh «Imeni Rozy». Moskva : Knizhnaya palata, Vyp. 2 [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.