СОНАТА № 11 OP. 22 B-DUR Л. БЕТХОВЕНА В РЯДУ АКТУАЛЬНОГО ІНТОНУВАННЯ В ПОСТАВАНГАРДНІЙ – ПОСТ-ПОСТАВАНГАРДНІЙ КУЛЬТУРІ СУЧАСНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2019.180821Ключові слова:
жанр сонати, стиль ранніх сонат Бетховена, Віденський класицизм, Жозефінівський класицизм, актуальне інтонуванняАнотація
Мета роботи – осмислення Одинадцятої сонати Бетховена з позицій виконавського музикознавства, для якого епіко-ліричні риси твору, створеного на грані раннього й центрального періодів творчості композитора, становлять актуальний виконавський шар надіндивідуального ліризму, показового для виразного тонусу мистецтва сучасного поставангарду – пост-поставангарду (див. неосимволізм і властива йому «мозаїчна еклектика» у працях А. Моля й О. Маркової). Методологічна основа – інтонаційна концепція музики, представлена в працях школи Б.Асаф‘єва в Україн при тім, що стильово-порівняльний і герменевтичний, культурологічний ракурси аналізу є провідними й вирішальними в дослідженні. Наукова новизна – у самостійності теоретичної ідеї про стильову оригінальність раннього періоду творчості Бетховена в стильовій співвідносності з неосим- волізмом поставанагарду – пост-поставангарду сучасності, що визначає стильовий виконавський і слухацький вибір. Висновки. Підсумком зроблених налізів виступають наступні положення: 1) «генералізуючі‖ інтонації виконання Одинадцятої сонати. Шнабелєм і М. Грінберг визначені значеннєвими елементами надіндивідуального ліризму, закладеними в нотний композиторський текст; 2) генералізація інтонацій, охоплюючих єди- ним значеннєвим полем багатотемну поліструктурну композицію бетховенської Сонати, здійснюється на рівні ритмо-динамічних засобів, підсумованих у редакторських ремарках (як це зроблено у виданні за редакцією А. Шнабеля); 3) заявлені наскрізні виконавські інтонації у грі А. Шнабеля спрямовані від І частини як від «вершини-витока» до наступних частин, тоді як у М. Грінберг підкреслена епічна «двокульмінаційна» структу- ра з симфонічним виділенням I та IV частин; 4) китайська виконавська традиція цінує зіткнення зі світом лірики, що представлена в прошубертівській‖ лінії Віденської класики й сконцентрованої у виконанні А. Шнабеля.
Посилання
Альшванг А. Людвиг ван Бетховен. Очерк жизни и творчества. Москва: Сов. композ., 1971. 559 с.
Асафьев Б. Музыкальная форма как процесс. Ленинград, Гос.муз.издат., 1963.
Вєркіна Т. Актуальне інтонування як виконавська проблема. Автореф.канд.дис. 17.00.03 ОНМА ім.А.В.Нежданової. Одеса, 2008. 16 с.
Гринберг М. [Ямпольский И. Музыкальная энциклопедия в 6-ти томах. Гл.ред. Ю.Келдыш. Т.2. Москва, 1974. С. 72.
Гудман Ф. Магические символы. Москва, Издат.Ассоц.Духовного объединения «Золотой век», 1995. 289 с.
Дроздовський Д. Постмодерн помер. Хай живе пост-постмодерн. URL: litakcent.con/2013/05/17/postmodernism-pomer-hajjj-zhyve-post-postmodernism
Ломоносова Н. Ранні сонати Й. Гайдна та проблеми їх редакційної інтепретації. Автореф.канд.дис.
00.03. НМАУ ім.П.І.Чайковського. Київ, 1998. 17 с.
Маркова Е. Интонационность музыкального искусства. Киев, Музична Україна, 1990. 182 с.
Маркова Е. Проблемы музыкальной культурологии. Одесса, Астропринт, 2012. 164 с
Маркус С. История музыкальной эстетики в 2-х томах. Т.1. Москва, Музгиз, 1959. 316 с.
Моль А. Мозаичная _культура. URL: https://ru.wiki.org/wiki/Мозаичная _культура
Музыка Французской революции XVIII века. Бетховен. Москва, Музыка, 1967. 443 с.
Уилсон-Диксон Э. История Христианской музыки: Пер.с англ. Ч.I-IV. С.Петербург, Мирт, 2003. 428 с.
14.Шнабель А.[ Коган Г. Музыкальная энциклопедия в 6-ти томах. Т.6. – Москва, 1982. С. 356-357.
Łobaczewska S. Beethoven. Kraków: PWM, 1977. 239 s.
References
Alschvang A. (1971). Ludvig vаn Beethoven. The Essay to lifes and creative activity. Moscow, Sov.kompozitor [in Russian].
Аsаfiev B. (1963). Мusical form as process. Leningrad, Gos.muz.izdat. [in Russian].
Vjerkina T. (2008). Instant intonation sounding as performance problem. The Abstract to candidate's the- sis. 17.00.03 ОNМА name А.V.Nеzhdаnоva. Оdеssа [in Russian].
Grinberg М. [Jampolskiy I. (1974). Musical encyclopedia in 6 volumes. Editor-in-chief Ju.Keldysh. V. 2. Moscow, Sov.encyklopedija. P.72 [in Russian].
Gudman F. (1995). Magic symbols. Моscow, Izdat.Аssоc.Duhovnogo objedinenija «Zоlоtоy vjеk» [in Russian].
Drozdovskiy D. (2018). Postmodern is end. Long live post-постмодерн. Retrieved from: litakcent.con/2013/05/17/postmodernism-pomer-hajjj-zhyve-post-postmodernism [in Ukraine].
Lоmоnоsоvа N. (1998). The Early sonatas J. Haydn and problems their editorial interpretatin. The Abstract to candidate's thesis. 17.00.03. NMAU name P.I.Chaikovskiy. Kyiv [in Ukrainian].
Маrkоvа Е. (1990). Intonarion type of music art. Кyiv, Муzychna Ukraina [in Ukrainian].
Markova E. (2012). The problem of music culturology. Odesa, Astroprint [in Ukrainian].
Markus S. (1959). History of the music aesthetics in 2-h volumes. V.1. Moscow, Muzgiz [in Russian].
Моhl А. (2018). Mosaic cultureа. URL: https://ru.wiki.org/wiki/Мозаичная _культура [in Russian].
The Music to French revolution XVIII century. Beethoven (1967). Moscow, Muzyka [in Russian].
Wilson-Dickson А. (2003). A. A brief history of Christian music. Trancl.from english. Part I-IV. S.- Peterburg, Mirt. [in Russian]
Schnаbеl А.[ Коgаn G. (1982). Musical encyclopedia in 6 volumes. Editor-in-chief Ju.Keldysh. V. 6. Moscow, Sov.encyklopedija. P. 356-357 [in Russian].
Łobaczewska S. (1977). Beethoven. Kraków, PWM [in Polska].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.