СОНАТА № 11 OP. 22 B-DUR Л. БЕТХОВЕНА В РЯДУ АКТУАЛЬНОГО ІНТОНУВАННЯ В ПОСТАВАНГАРДНІЙ – ПОСТ-ПОСТАВАНГАРДНІЙ КУЛЬТУРІ СУЧАСНОСТІ

Автор(и)

  • Ling Ciung Da

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2019.180821

Ключові слова:

жанр сонати, стиль ранніх сонат Бетховена, Віденський класицизм, Жозефінівський класицизм, актуальне інтонування

Анотація

Мета роботи – осмислення Одинадцятої сонати Бетховена з позицій виконавського музикознавства, для якого епіко-ліричні риси твору, створеного на грані раннього й центрального періодів творчості композитора, становлять актуальний виконавський шар надіндивідуального ліризму, показового для виразного тонусу мистецтва сучасного поставангарду – пост-поставангарду (див. неосимволізм і властива йому «мозаїчна еклектика» у працях А. Моля й О. Маркової). Методологічна основа – інтонаційна концепція музики, представлена  в працях школи Б.Асаф‘єва в Україн при тім, що стильово-порівняльний і герменевтичний, культурологічний ракурси аналізу є провідними й вирішальними в дослідженні. Наукова новизна – у самостійності теоретичної ідеї про стильову оригінальність раннього періоду творчості Бетховена в стильовій співвідносності з неосим- волізмом поставанагарду – пост-поставангарду сучасності, що визначає стильовий виконавський і слухацький вибір. Висновки. Підсумком зроблених налізів виступають наступні положення: 1) «генералізуючі‖ інтонації виконання Одинадцятої сонати. Шнабелєм і М. Грінберг визначені значеннєвими елементами надіндивідуального ліризму, закладеними в нотний композиторський текст; 2) генералізація інтонацій,   охоплюючих   єди- ним значеннєвим полем багатотемну поліструктурну композицію бетховенської Сонати, здійснюється на рівні ритмо-динамічних засобів, підсумованих у редакторських ремарках (як це  зроблено  у виданні  за  редакцією  А. Шнабеля); 3) заявлені наскрізні виконавські інтонації у грі А. Шнабеля спрямовані від І частини як від «вершини-витока» до наступних частин, тоді як у М. Грінберг підкреслена епічна «двокульмінаційна» структу- ра з симфонічним виділенням I та IV частин; 4) китайська виконавська традиція цінує зіткнення зі світом лірики, що представлена в прошубертівській‖ лінії Віденської класики й сконцентрованої у виконанні А. Шнабеля.

Біографія автора

Ling Ciung Da

магістр, викладач Державної консерваторії в Гуанчжоу 

Посилання

Альшванг А. Людвиг ван Бетховен. Очерк жизни и творчества. Москва: Сов. композ., 1971. 559 с.

Асафьев Б. Музыкальная форма как процесс. Ленинград, Гос.муз.издат., 1963.

Вєркіна Т. Актуальне інтонування як виконавська проблема. Автореф.канд.дис. 17.00.03 ОНМА ім.А.В.Нежданової. Одеса, 2008. 16 с.

Гринберг М. [Ямпольский И. Музыкальная энциклопедия в 6-ти томах. Гл.ред. Ю.Келдыш. Т.2. Москва, 1974. С. 72.

Гудман Ф. Магические символы. Москва, Издат.Ассоц.Духовного объединения «Золотой век», 1995. 289 с.

Дроздовський Д. Постмодерн помер. Хай живе пост-постмодерн. URL: litakcent.con/2013/05/17/postmodernism-pomer-hajjj-zhyve-post-postmodernism

Ломоносова Н. Ранні сонати Й. Гайдна та проблеми їх редакційної інтепретації. Автореф.канд.дис.

00.03. НМАУ ім.П.І.Чайковського. Київ, 1998. 17 с.

Маркова Е. Интонационность музыкального искусства. Киев, Музична Україна, 1990. 182 с.

Маркова Е. Проблемы музыкальной культурологии. Одесса, Астропринт, 2012. 164 с

Маркус С. История музыкальной эстетики в 2-х томах. Т.1. Москва, Музгиз, 1959. 316 с.

Моль А. Мозаичная _культура. URL: https://ru.wiki.org/wiki/Мозаичная _культура

Музыка Французской революции XVIII века. Бетховен. Москва, Музыка, 1967. 443 с.

Уилсон-Диксон Э. История Христианской музыки: Пер.с англ. Ч.I-IV. С.Петербург, Мирт, 2003. 428 с.

14.Шнабель А.[ Коган Г. Музыкальная энциклопедия в 6-ти томах. Т.6. – Москва, 1982. С. 356-357.

Łobaczewska S. Beethoven. Kraków: PWM, 1977. 239 s.

References

Alschvang A. (1971). Ludvig vаn Beethoven. The Essay to lifes and creative activity. Moscow, Sov.kompozitor [in Russian].

Аsаfiev B. (1963). Мusical form as process. Leningrad, Gos.muz.izdat. [in Russian].

Vjerkina T. (2008). Instant intonation sounding as performance problem. The Abstract to candidate's the- sis. 17.00.03 ОNМА name А.V.Nеzhdаnоva. Оdеssа [in Russian].

Grinberg М. [Jampolskiy I. (1974). Musical encyclopedia in 6 volumes. Editor-in-chief Ju.Keldysh. V. 2. Moscow, Sov.encyklopedija. P.72 [in Russian].

Gudman F. (1995). Magic symbols. Моscow, Izdat.Аssоc.Duhovnogo objedinenija «Zоlоtоy vjеk» [in Russian].

Drozdovskiy D. (2018). Postmodern is end. Long live post-постмодерн. Retrieved from: litakcent.con/2013/05/17/postmodernism-pomer-hajjj-zhyve-post-postmodernism [in Ukraine].

Lоmоnоsоvа N. (1998). The Early sonatas J. Haydn and problems their editorial interpretatin. The Abstract to candidate's thesis. 17.00.03. NMAU name P.I.Chaikovskiy. Kyiv [in Ukrainian].

Маrkоvа Е. (1990). Intonarion type of music art. Кyiv, Муzychna Ukraina [in Ukrainian].

Markova E. (2012). The problem of music culturology. Odesa, Astroprint [in Ukrainian].

Markus S. (1959). History of the music aesthetics in 2-h volumes. V.1. Moscow, Muzgiz [in Russian].

Моhl А. (2018). Mosaic cultureа. URL: https://ru.wiki.org/wiki/Мозаичная _культура [in Russian].

The Music to French revolution XVIII century. Beethoven (1967). Moscow, Muzyka [in Russian].

Wilson-Dickson А. (2003). A. A brief history of Christian music. Trancl.from english. Part I-IV. S.- Peterburg, Mirt. [in Russian]

Schnаbеl А.[ Коgаn G. (1982). Musical encyclopedia in 6 volumes. Editor-in-chief Ju.Keldysh. V. 6. Moscow, Sov.encyklopedija. P. 356-357 [in Russian].

Łobaczewska S. (1977). Beethoven. Kraków, PWM [in Polska].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-02-07

Номер

Розділ

Мистецтвознавство