СЬОМА СИМФОНІЯ АВЕТА ТЕРТЕРЯНА ЯК ВТІЛЕННЯ ІДЕЇ АПОКАЛІПСИСУ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2019.180946Ключові слова:
вірменська симфонічна музика ХХ століття, одночастинна симфонія, Авет Тертерян, Сьома симфонія, ідея апокаліпсисуАнотація
Мета роботи – аналіз системи музично-мовних засобів втілення ідеї апокаліпсису в Сьомій симфонії Авета Тертеряна з урахуванням специфіки звуковисотної структури матеріалу та його композиційно- драматургічної організації. Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні історичного, системного, структурно-функційного методів та компаративного підходу, що дало змогу проаналізувати загальну панораму симфонічної творчості А. Тертеряна, виявити специфічних риси композиційно-драматургічної організації Сьо- мої симфонії та зіставити результати дослідження з іншими одночастинними симфоніями композитора. Науко- ва новизна полягає у визначенні індивідуального профілю одночастинних симфоній Авета Тертеряна як сонорно-алеаторного та його аналізі на основі «теорії форментів» О. Маклигіна. Висновки. На прикладі Сьомої симфонії описані особливості втілення апокаліптичної програми в композиції пізніх симфоній Авета Тертеряна з урахуванням залучення ресурсів сонорного-алеаторної техніки у процес реконструкції темброфонічної своєрі- дності вірменських народних інструментів.
Посилання
Арановский М. Г. Симфонические искания. Москва : Сов. композитор, 1979. 288 с.
Григорьева Г. В. Музыкальные формы ХХ века. Москва : Владос, 2004. 175 с.
Ковбас И. Г. Диалектика медитативности и действенности в современной симфонической драматур- гии (на материале советской симфонии 60–80-х годов) : автореф. дис. … канд. искусствоведения : спец. 17.00.02
«Музыкальное искусство» / Киевская гос. конс. им. П. И. Чайковского. Киев, 1991. 20 с.
Кузнецова М. И. Медитативность как свойство музыкального мышления (Авет Тертерян, Арво Пярт, Валентин Сильвестров): автореф. дис. … канд. искусствоведения : спец. 17.00.02 «Музыкальное искусст- во» / Московская гос. конс. им. П. И. Чайковского. Москва, 2007. 26 с.
Маклыгин А. Л. Фактурные формы сонорной музыки // Laudamus. Москва : Композитор, 1992. С. 129–137.
Птушко Л. А. Стиль симфоний Авета Тертеряна: автореф. дис. … канд. искусствоведения : спец.
00.02 Музыкальное искусство / Нижегородская гос. консерватория им. М. И. Глинки. Нижний Новгород, 1994. 18 с.
Рухкян М. А. Авет Тертерян. Творчество и жизнь. Ереван : Наири, 2002. 248 с.
Савенко С. И. Авет Тертерян: путь к глубинам звука // Музыка из бывшего СССР : сб. ст. Вып. 2. Москва : Композитор, 1996. С. 320–333.
Тертерян Р. А. Авет Тертерян. Диалоги. Ереван : Издательство ЕГК, 2010. 284 с.
Традиции и новаторства. Авет Тертерян – 75 : сб. ст. Ереван : Арджеш, 2005. 176 с.
Холопов Ю. Н. Гармония. Практический курс: учебник для специальных курсов консерваторий (му- зыковедческое и композиторское отделения). В 2-х частях. Часть ІI. Москва : Композитор, 2005. 613 с.
Klemm E. Avet Terterian – musikalischer Seismograph Armeniens URL: http://www.terterian.org/en/on- avet-terterian/essays/ekkehard-klemm-avet-terterian-musikalischer-seismograph-armeniens/ (дата звернення 24.01.2017).
Aranovskiy, M. G. (1979). Symphonic searches. Moscow: Soviet composer [in Russia].
Grigoreva G. V. (2004). Musical forms of the ХХ century. Moscow: Vlados [in Russia].
Kovbas Y. G. (1991). The dialectic of meditativeness and effectiveness in modern symphonic dramaturgy (based on the material of the Soviet symphony of the 1960s and 1980s). Extended abstract of candidate‘s thesis. Kiev [in Russia].
Kuznetsova, M. V. (2007) Meditativeness as a property of musical thinking (Avet Terteryan, Arvo Pärt, Valentin Silvestrov). Extended abstract of candidate‘s thesis. Moscow [in Russia].
Makligin, A. L. (1992). Textural forms of sonorous music. Laudamus. Moscow: Composer, 129–137 [in
Russia].
Ptushko L. A. (1994). Avet Terteryan's symphony style. Extended abstract of candidate‘s thesis. Nizhniy
Novgorod [in Russia].
Ruhkyan M. A. (2002). Avet Terteryan. Creativity and life. Erevan: Nairiy [in Russia].
Savenko, S. I. (1996). Avet Terteryan: path to the depths of sound. Music from the former USSR (Issue 2). Moscow: Composer, 320–333 [in Russia].
Terterian, R. A. (2010). Avet Terteryan. Dialogues. Yerevan: Publishing house of YSC [in Russia].
Tradition and Modern. Avet Terteryan – 75. R. B. Amirhanyan. (Ed.). Erevan: Ardzhesh [in Arminian and Russian].
Cholopov, J. N. (2005). Harmony. Practical course (Part ІI). Moscow: Composer [in Russia].
Klemm, E. (1999). Avet Terteryan – musikalischer Seismograph Armeniens. Retrieved from : http://www.terterian.org/en/on-avet-terterian/essays/ekkehard-klemm-avet-terterian-musikalischer-seismograph- armeniens/ [in German].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.