Seventh Symphony of Avet Terteryan as an embodiment of the apocalypse’s idea

Authors

  • Mariam Verdiian

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2019.180946

Keywords:

Armenian symphonic music of the twentieth century, one-movement symphony, Avet Terteryan, the idea of the apocalypse

Abstract

The purpose of the article is to analyze the system of musical-language means embodying the idea of the apocalypse in the Seventh Symphony of Avet Terteryan, the specifics of the pivotal - volume structure of the material and its compositional and dramatic organization. To solve this goal is selected the structural-functional method of analysis. The methodology is based on the use of historical, systemic, structural-functional, comparative, methods which allowed to analyze the general panorama of A. Terteryan's symphonic works, to reveal the specific features of the composition and dramatic organization of the Seventh Symphony and to compare the results of the research with other his one-movement symphonies. The scientific novelty consists in determining the individual profile of Avet Terteryan‘s  one-movement  symphonies  as  sonorous-aleatoric  and  this  analysis  based  on  A. Maklygin‘s  ―theory  of formats‖. Conclusions. Using the example of the Seventh Symphony the features of the embodiment of the apocalyptic program in the Avet Terteryan‘s late symphonies composition are described with taking into account the resources involvement of the sonoristic and aleatoric technique of composition in the reconstruction process of the tone-phonic uniqueness of Armenian instruments.

Author Biography

Mariam Verdiian

graduate student of Ukrainian National Tchaikovsky Academy of music

References

Арановский М. Г. Симфонические искания. Москва : Сов. композитор, 1979. 288 с.

Григорьева Г. В. Музыкальные формы ХХ века. Москва : Владос, 2004. 175 с.

Ковбас И. Г. Диалектика медитативности и действенности в современной симфонической драматур- гии (на материале советской симфонии 60–80-х годов) : автореф. дис. … канд. искусствоведения : спец. 17.00.02

«Музыкальное искусство» / Киевская гос. конс. им. П. И. Чайковского. Киев, 1991. 20 с.

Кузнецова М. И. Медитативность как свойство музыкального мышления (Авет Тертерян, Арво Пярт, Валентин Сильвестров): автореф. дис. … канд. искусствоведения : спец. 17.00.02 «Музыкальное искусст- во» / Московская гос. конс. им. П. И. Чайковского. Москва, 2007. 26 с.

Маклыгин А. Л. Фактурные формы сонорной музыки // Laudamus. Москва : Композитор, 1992. С. 129–137.

Птушко Л. А. Стиль симфоний Авета Тертеряна: автореф. дис. … канд. искусствоведения : спец.

00.02 Музыкальное искусство / Нижегородская гос. консерватория им. М. И. Глинки. Нижний Новгород, 1994. 18 с.

Рухкян М. А. Авет Тертерян. Творчество и жизнь. Ереван : Наири, 2002. 248 с.

Савенко С. И. Авет Тертерян: путь к глубинам звука // Музыка из бывшего СССР : сб. ст. Вып. 2. Москва : Композитор, 1996. С. 320–333.

Тертерян Р. А. Авет Тертерян. Диалоги. Ереван : Издательство ЕГК, 2010. 284 с.

Традиции и новаторства. Авет Тертерян – 75 : сб. ст. Ереван : Арджеш, 2005. 176 с.

Холопов Ю. Н. Гармония. Практический курс: учебник для специальных курсов консерваторий (му- зыковедческое и композиторское отделения). В 2-х частях. Часть ІI. Москва : Композитор, 2005. 613 с.

Klemm E. Avet Terterian – musikalischer Seismograph Armeniens URL: http://www.terterian.org/en/on- avet-terterian/essays/ekkehard-klemm-avet-terterian-musikalischer-seismograph-armeniens/ (дата звернення 24.01.2017).

Aranovskiy, M. G. (1979). Symphonic searches. Moscow: Soviet composer [in Russia].

Grigoreva G. V. (2004). Musical forms of the ХХ century. Moscow: Vlados [in Russia].

Kovbas Y. G. (1991). The dialectic of meditativeness and effectiveness in modern symphonic dramaturgy (based on the material of the Soviet symphony of the 1960s and 1980s). Extended abstract of candidate‘s thesis. Kiev [in Russia].

Kuznetsova, M. V. (2007) Meditativeness as a property of musical thinking (Avet Terteryan, Arvo Pärt, Valentin Silvestrov). Extended abstract of candidate‘s thesis. Moscow [in Russia].

Makligin, A. L. (1992). Textural forms of sonorous music. Laudamus. Moscow: Composer, 129–137 [in

Russia].

Ptushko L. A. (1994). Avet Terteryan's symphony style. Extended abstract of candidate‘s thesis. Nizhniy

Novgorod [in Russia].

Ruhkyan M. A. (2002). Avet Terteryan. Creativity and life. Erevan: Nairiy [in Russia].

Savenko, S. I. (1996). Avet Terteryan: path to the depths of sound. Music from the former USSR (Issue 2). Moscow: Composer, 320–333 [in Russia].

Terterian, R. A. (2010). Avet Terteryan. Dialogues. Yerevan: Publishing house of YSC [in Russia].

Tradition and Modern. Avet Terteryan – 75. R. B. Amirhanyan. (Ed.). Erevan: Ardzhesh [in Arminian and Russian].

Cholopov, J. N. (2005). Harmony. Practical course (Part ІI). Moscow: Composer [in Russia].

Klemm, E. (1999). Avet Terteryan – musikalischer Seismograph Armeniens. Retrieved from : http://www.terterian.org/en/on-avet-terterian/essays/ekkehard-klemm-avet-terterian-musikalischer-seismograph- armeniens/ [in German].

Downloads

Published

2018-11-14

Issue

Section

Статті