ДВАДЦЯТЬ ІРЛАНДСЬКИХ ПІСЕНЬ З ТРІО-СУПРОВОДОМ (WOO153) В ОБРОБЦІ Л. ВАН БЕТХОВЕНА: НА ПЕРЕТИНІ НАЦІОНАЛЬНОГО ТА АВТОРСЬКОГО СТИЛІВ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2019.180948Ключові слова:
традиційний ірландський фольклор, національний та авторський стилі, камерно-вокальна творчість Л. ван Бетховена, жанр обробки, інтонаційна асиміляція, класичні методи композиціїАнотація
Мета роботи. У дослідженні виявлено й обґрунтовано деякі принципи взаємодії національного, тради- ційного стилю ірландських народних пісень із класичним стилем Л. ван Бетховена. Методологія дослідження полягає у застосуванні жанрово-стильового та композиційно-структурного методів. Перший метод спрямова- ний простежити особливості інтерпретації композитором жанрово-стильових та інтонаційних характеристик фольклорного джерела. Другий допомагає розкриттю цілого та його складових, у даному разі це всеосяжний огляд збірки на різних рівнях музичного змісту. Наукова новизна роботи полягає у введені до україномовного музикознавчого обігу даної сфери творчості Л. ван Бетховена, адже камерно-вокальний спадок композитора в жанрі обробки фольклору й досі залишається поза увагою науковців, в той час як твори великої форми стають пріоритетними для досліджень. Бетховенські обробки є зразками малих форм, що стали для композитора кана- лом творчих експериментів, кристалізації методів та підходів німецького майстра до жанру обробки, а їхній розгляд доповнює – підтверджує або спростовує – вже відомі знання про процес композиторського мислення. Висновки. Аналіз обробок двадцяти ірландських пісень доводить наявність в них стильового поглинення кла- сичними принципами мисленням, композиційної та інтонаційної логіки, асиміляції фольклору та професійної композиторської школи, відкриття нового художнього потенціалу в народній пісні, яка може бути як зразком традиційної ірландської музики, так і трансформуватися у твір професійного мистецтва.
Посилання
Бекирова Г. И. Обработки фольклорных мелодий в творчестве отечественных композиторов. Музы- кальный фольклор народов России. 2012. ғ 1 (10). URL: journalpmn.com/index.php/PMN/article/download/405/399 (дата звернення: 11.12.2018).
Борисенко М. Ю. Жанр транскрипції в системі індивідуального композиторського стилю : дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03 / Харківський державний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2004. 195 с.
Бушуева Л. И. Феномен обработки чуваш ской народной песни в творчестве композиторов: к про- блеме композиторського фольклоризма : автореф. дисс. на здобуття канд.. искусствоведения : 17.00.02. Казань, 2008. – 23 с. URL: static.freereferats.ru/_avtoreferats/01004152186.pdf
Карсон C. Карманный путеводитель по ирландской народной музыке : карманный путевод. / пер. с англ. Степан М. Печкин, 1986. URL: https://buttonbox.ru/read/ciarancarson (дата звернення: 11.12.2018)
Т. В. Лескова Обработка и цитата в аспекте фольклорно-стилевого моделирования (на примере тво- рчества композиторов дальнего востока России). Вестник КемГУКИ, искусствоведение. 2016. ғ 34. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/obrabotka-i-tsitata-v-aspekte-folklorno-stilevogo-modelirovaniya-na-primere- tvorchestva-kompozitorov-dalnego-vostoka-rossii (дата звернення: 11.12.2018)
Письма Бетховена 1787–1811 / Сост., вступ. ст. и коммент. Н. Л. Фишмана / с нем. Л. С. Товалевой и Н. Л. Фишмана. Москва : Музыка, 2011. 616 с.
Письма Бетховена 1812–1816 / Сост., вступ. ст. и коммент. Н. Л. Фишмана / пер. с нем. Л. С. Товалевой и Н. Л. Фишмана. Москва : Музыка, 2013. 560 с.
Скребкова-Филатова М. С. Теория исторической эволюции музыкальных стилей С. С. Скребкова и современность. Журнал общества теории музыки. 2014. ғ 4А (8А). URL: http://docplayer.ru/33269553-Teoriya- istoricheskoy-evolyucii-muzykalnyh-stiley-s-s-skrebkova-i-sovremennost.html (дата звернення: 11.12.2018)
Angell H. C. Selected vocal arrangements of Irish folksongs: a history, stylistic analysis, repertoire list, and guide to performance and pedagogy. Indiana University, 2012. 245 p. URL: https://scholarworks.iu.edu/dspace/handle/2022/15168 (дата звернення: 11.12.2018)
Cooper D. The Musical Traditions of Northern Ireland and its Diaspora. London : Ashgate, 2009. 186 p. https://books.google.com.ua/books?id=wD93mJ5LX9oC&printsec=frontcover&hl=ru&source=gbs_ge_summary_r&ca d=0#v=onepage&q&f=false (дата звернення: 11.12.2018)
Flood W. H. G. A History of Irish Music. New York. Praeger, 1970. 308 p. https://www.libraryireland.com/IrishMusic/Contents.php (дата звернення: 11.12.2018)
Scottish Ear Worms: The Folksong Collections of George Thomson : The Scotia Neews. Edinburgh : веб- сайт. URL: http://userhome.brooklyn.cuny.edu/anthro/jbeatty/Scotia/issue34/issue34.html (дата звернення: 11.12.2018)
Thomson, George. : The Burns Encyclopedia : веб-сайт. URL: http://www.robertburns.org/encyclopedia/ThomsonGeorge1757-1851.858.shtml (дата звернення: 11.12.2018)
Bekirova, G. I. (2012). Settings folklore melodies in the works of domestic composers. URL: journalpmn.com/index.php/PMN/article/download/405/399 [in Ukraine].
Borisenko, M. Yu. (2004). The genre of transcripts in the systems of the unique composer's style. [in Ukraine].
Bushueva, L. I. (2008). The phenomenon of the settings of the Chuvash Folk Song in the Works of Composers: On the Problem of Composer Folklorism. Kazan. URL: static.freereferats.ru/_avtoreferats/01004152186.pdf [in Russian].
Carson, C. (1986). Pocket Guide to Irish Folk Music. Retrieved from: https://buttonbox.ru/read/ciarancarson [in Russian].
Leskova, T. V. (2016). Setting and quotation in the aspect of folk-style modeling (on the example of the work of composers of the Russian Far East)‖. Retrieved from: https://cyberleninka.ru/article/n/obrabotka-i-tsitata-v- aspekte-folklorno-stilevogo-modelirovaniya-na-primere-tvorchestva-kompozitorov-dalnego-vostoka-rossii [in Russian].
Letters of Beethoven 1787–1811. (2011). Moscow: Music. 616 p [in Russian].
Letters of Beethoven 1812–1816. (2013). Moscow : Music. 560 p. [in Russian].
Skrebkova-Filatov M. S. (2014). Theory of the historical evolution of musical styles S. S. Skrebkova and ModernMoscow:ity. Retrieved from: http://docplayer.ru/33269553-Teoriya-istoricheskoy-evolyucii-muzykalnyh-stiley- s-s-skrebkova-i-sovremennost.html [in Russian].
Angell H. C. (2012). Selected vocal arrangements of Irish folksongs: a history, stylistic analysis, repertoire list, and guide to performance and pedagogy. Indiana University. Retrieved from: https://scholarworks.iu.edu/dspace/handle/2022/15168 [in English].
Cooper D. (2009). The Musical Traditions of Northern Ireland and its Diaspora. London : Ashgate. Retrieved from:
https://books.google.com.ua/books?id=wD93mJ5LX9oC&printsec=frontcover&hl=ru&source=gbs_ge_summary_r&ca d=0#v=onepage&q&f=false [in English].
Flood W. H. G. (1970). A History of Irish Music. New York: Praeger. Retrieved from: https://www.libraryireland.com/IrishMusic/Contents.php [in English].
Scottish Ear Worms: The Folksong Collections of George Thomson: The Scotia News. Edinburgh. Retrieved from: http://userhome.brooklyn.cuny.edu/anthro/jbeatty/Scotia/issue34/issue34.html [in English].
Thomson, George.: The Burns Encyclopedia. Retrieved from: http://www.robertburns.org/encyclopedia/ThomsonGeorge1757-1851.858.shtml [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.