ДВАДЦЯТЬ ІРЛАНДСЬКИХ ПІСЕНЬ З ТРІО-СУПРОВОДОМ (WOO153) В ОБРОБЦІ Л. ВАН БЕТХОВЕНА: НА ПЕРЕТИНІ НАЦІОНАЛЬНОГО ТА АВТОРСЬКОГО СТИЛІВ

Автор(и)

  • Anastasia Davitadze

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2019.180948

Ключові слова:

традиційний ірландський фольклор, національний та авторський стилі, камерно-вокальна творчість Л. ван Бетховена, жанр обробки, інтонаційна асиміляція, класичні методи композиції

Анотація

Мета роботи. У дослідженні виявлено й обґрунтовано деякі принципи взаємодії національного, тради- ційного стилю ірландських народних пісень із класичним стилем Л. ван Бетховена. Методологія дослідження полягає у застосуванні жанрово-стильового та композиційно-структурного методів. Перший метод спрямова- ний простежити особливості інтерпретації композитором жанрово-стильових та інтонаційних характеристик фольклорного джерела. Другий допомагає розкриттю цілого та його складових, у даному разі це всеосяжний огляд збірки на різних рівнях музичного змісту. Наукова новизна роботи полягає у введені до україномовного музикознавчого обігу даної сфери творчості Л. ван Бетховена, адже камерно-вокальний спадок композитора в жанрі обробки фольклору й досі залишається поза увагою науковців, в той час як твори великої форми стають пріоритетними для досліджень. Бетховенські обробки є зразками малих форм, що стали для композитора кана- лом творчих експериментів, кристалізації методів та підходів німецького майстра до жанру обробки, а їхній розгляд доповнює – підтверджує або спростовує – вже відомі знання про процес композиторського мислення. Висновки. Аналіз обробок двадцяти ірландських пісень доводить наявність в них стильового поглинення кла- сичними принципами мисленням, композиційної та інтонаційної логіки, асиміляції фольклору та професійної композиторської школи, відкриття нового художнього потенціалу в народній пісні, яка може бути як зразком традиційної ірландської музики, так і трансформуватися у твір професійного мистецтва.

Біографія автора

Anastasia Davitadze

аспірантка Харківського національного університету мистецтв імені І. П. Котляревського 

Посилання

Бекирова Г. И. Обработки фольклорных мелодий в творчестве отечественных композиторов. Музы- кальный фольклор народов России. 2012. ғ 1 (10). URL: journalpmn.com/index.php/PMN/article/download/405/399 (дата звернення: 11.12.2018).

Борисенко М. Ю. Жанр транскрипції в системі індивідуального композиторського стилю : дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03 / Харківський державний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2004. 195 с.

Бушуева Л. И. Феномен обработки чуваш ской народной песни в творчестве композиторов: к про- блеме композиторського фольклоризма : автореф. дисс. на здобуття канд.. искусствоведения : 17.00.02. Казань, 2008. – 23 с. URL: static.freereferats.ru/_avtoreferats/01004152186.pdf

Карсон C. Карманный путеводитель по ирландской народной музыке : карманный путевод. / пер. с англ. Степан М. Печкин, 1986. URL: https://buttonbox.ru/read/ciarancarson (дата звернення: 11.12.2018)

Т. В. Лескова Обработка и цитата в аспекте фольклорно-стилевого моделирования (на примере тво- рчества композиторов дальнего востока России). Вестник КемГУКИ, искусствоведение. 2016. ғ 34. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/obrabotka-i-tsitata-v-aspekte-folklorno-stilevogo-modelirovaniya-na-primere- tvorchestva-kompozitorov-dalnego-vostoka-rossii (дата звернення: 11.12.2018)

Письма Бетховена 1787–1811 / Сост., вступ. ст. и коммент. Н. Л. Фишмана / с нем. Л. С. Товалевой и Н. Л. Фишмана. Москва : Музыка, 2011. 616 с.

Письма Бетховена 1812–1816 / Сост., вступ. ст. и коммент. Н. Л. Фишмана / пер. с нем. Л. С. Товалевой и Н. Л. Фишмана. Москва : Музыка, 2013. 560 с.

Скребкова-Филатова М. С. Теория исторической эволюции музыкальных стилей С. С. Скребкова и современность. Журнал общества теории музыки. 2014. ғ 4А (8А). URL: http://docplayer.ru/33269553-Teoriya- istoricheskoy-evolyucii-muzykalnyh-stiley-s-s-skrebkova-i-sovremennost.html (дата звернення: 11.12.2018)

Angell H. C. Selected vocal arrangements of Irish folksongs: a history, stylistic analysis, repertoire list, and guide to performance and pedagogy. Indiana University, 2012. 245 p. URL: https://scholarworks.iu.edu/dspace/handle/2022/15168 (дата звернення: 11.12.2018)

Cooper D. The Musical Traditions of Northern Ireland and its Diaspora. London : Ashgate, 2009. 186 p. https://books.google.com.ua/books?id=wD93mJ5LX9oC&printsec=frontcover&hl=ru&source=gbs_ge_summary_r&ca d=0#v=onepage&q&f=false (дата звернення: 11.12.2018)

Flood W. H. G. A History of Irish Music. New York. Praeger, 1970. 308 p. https://www.libraryireland.com/IrishMusic/Contents.php (дата звернення: 11.12.2018)

Scottish Ear Worms: The Folksong Collections of George Thomson : The Scotia Neews. Edinburgh : веб- сайт. URL: http://userhome.brooklyn.cuny.edu/anthro/jbeatty/Scotia/issue34/issue34.html (дата звернення: 11.12.2018)

Thomson, George. : The Burns Encyclopedia : веб-сайт. URL: http://www.robertburns.org/encyclopedia/ThomsonGeorge1757-1851.858.shtml (дата звернення: 11.12.2018)

Bekirova, G. I. (2012). Settings folklore melodies in the works of domestic composers. URL: journalpmn.com/index.php/PMN/article/download/405/399 [in Ukraine].

Borisenko, M. Yu. (2004). The genre of transcripts in the systems of the unique composer's style. [in Ukraine].

Bushueva, L. I. (2008). The phenomenon of the settings of the Chuvash Folk Song in the Works of Composers: On the Problem of Composer Folklorism. Kazan. URL: static.freereferats.ru/_avtoreferats/01004152186.pdf [in Russian].

Carson, C. (1986). Pocket Guide to Irish Folk Music. Retrieved from: https://buttonbox.ru/read/ciarancarson [in Russian].

Leskova, T. V. (2016). Setting and quotation in the aspect of folk-style modeling (on the example of the work of composers of the Russian Far East)‖. Retrieved from: https://cyberleninka.ru/article/n/obrabotka-i-tsitata-v- aspekte-folklorno-stilevogo-modelirovaniya-na-primere-tvorchestva-kompozitorov-dalnego-vostoka-rossii [in Russian].

Letters of Beethoven 1787–1811. (2011). Moscow: Music. 616 p [in Russian].

Letters of Beethoven 1812–1816. (2013). Moscow : Music. 560 p. [in Russian].

Skrebkova-Filatov M. S. (2014). Theory of the historical evolution of musical styles S. S. Skrebkova and ModernMoscow:ity. Retrieved from: http://docplayer.ru/33269553-Teoriya-istoricheskoy-evolyucii-muzykalnyh-stiley- s-s-skrebkova-i-sovremennost.html [in Russian].

Angell H. C. (2012). Selected vocal arrangements of Irish folksongs: a history, stylistic analysis, repertoire list, and guide to performance and pedagogy. Indiana University. Retrieved from: https://scholarworks.iu.edu/dspace/handle/2022/15168 [in English].

Cooper D. (2009). The Musical Traditions of Northern Ireland and its Diaspora. London : Ashgate. Retrieved from:

https://books.google.com.ua/books?id=wD93mJ5LX9oC&printsec=frontcover&hl=ru&source=gbs_ge_summary_r&ca d=0#v=onepage&q&f=false [in English].

Flood W. H. G. (1970). A History of Irish Music. New York: Praeger. Retrieved from: https://www.libraryireland.com/IrishMusic/Contents.php [in English].

Scottish Ear Worms: The Folksong Collections of George Thomson: The Scotia News. Edinburgh. Retrieved from: http://userhome.brooklyn.cuny.edu/anthro/jbeatty/Scotia/issue34/issue34.html [in English].

Thomson, George.: The Burns Encyclopedia. Retrieved from: http://www.robertburns.org/encyclopedia/ThomsonGeorge1757-1851.858.shtml [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-01-27

Номер

Розділ

Статті