«АФРИКАНКА» ДЖ. МЕЄРБЕРА І ТРАДИЦІЇ ФРАНЦУЗЬКОГО МУЗИЧНОГО ТЕАТРУ XIX СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2019.181116Ключові слова:
оперна творчість Дж. Меєрбера, «Африканка», «велика» французька опера, французька лірична опера, французький музичний театрАнотація
Мета роботи – виявлення поетико-інтонаційних особливостей «Африканки» Дж. Меєрбера в контексті еволюції французького музичного театру середини XIX століття. Методологія роботи спирається на інтона- ційну концепцію музики в ракурсі інтонаційно-стилістичного аналізу, започаткованого Б. Асаф‘євим. Суттєви- ми для даної роботи виявилися також наступні підходи: міждисциплінарний, що дає можливість залучати концепції з інших сфер гуманітарного знання – мистецтвознавства, культурології; історико-культурологічний. Наукова новизна роботи визначена тим, що в ній вперше розглянута образно-смислова та жанрово- інтонаційна специфіка опери Дж. Меєрбера «Африканка», котра є популярною в сучасній вокально- виконавській практиці, але поки не стала предметом фундаментальних мистецтвознавчих розвідок. Висновки. «Африканка» Дж. Меєрбера, створена наприкінці 50-х років XIX ст., стала рубіжним твором в історії французь- кої «великої» опери, позначивши, водночас, майбутні шляхи розвитку французької ліричної опери. Подібна жанрова подвійність визначає драматургічні та інтонаційно-стилістичні особливості цього твору. Традиції «великої» опери тут є очевидними у зверненні до 5-актної композиційно-драматургічної схеми оперного спектак- лю, до численних масових сцен, балету, до наявної в її сюжеті ідеї протиставлення європейського та позаєвропейського культурно-релігійних чинників тощо. Водночас показовою є роль сюжетного «звороту» від героїки до особистої драми, що нівелює в кінцевому підсумку домінування історико-соціального плану, скла- даючи тим самим підґрунтя для формування типології ліричної опери як одного з базових жанрів французького музичного театру другої половини XIX століття.
Посилання
Букина Т. Французская Grand Opera и ―музыка будущего‖: фрагменты эристического турнира // Музыкальная академия. 2004. ғ 3. С. 79-94.
Жесткова О. В. Творчество Дж. Мейербера и развитие французской «большой» оперы: дисс. … канд. искусствоведения: 17.00.02 / Казанская государственная консерватория им. И. Г. Жиганова. Казань, 2004. 258 с.
Жесткова О. В. Эжен Скриб и либретто большой французской оперы: Учебное пособие. Казань: Казанская государственная консерватория (академия) им. И. Г. Жиганова, 2014. 48 с.
Кенигсберг А. К. От Обера до Массне. 24 французские оперы XIX века. История создания, сюжет, музыка. СПб.: Санкт-Петербургская государственная консерватория им. Н. А. Римского-Корсакова, 2013. 296 с.
Конен В.Д. История зарубежной музыки. М.: Музыка, 1981. Вып. 3. 534 с.
Кремлев Ю. Джакомо Мейербер. Очерк жизни и творчества. Л.: Музгиз, 1936. 48 с.
Лист Ф. Большая опера // Музыкальная академия. 2001. ғ 12. С. 27-30.
Медушевский В. Христианские основания сонатной формы // Музыкальная академия. 2005. ғ 4. С.
-27.
Музыкальная литература зарубежных стран: Учебное пособие / Под ред. Е. Царевой. М.: Музыка,
Вып. 4. 704 с.
Новоселова Е. Идиллический мир «Больших опер» Джакомо Мейербера // Музыкальная акаде- мия. 2006. ғ 1. С. 117-123.
Новоселова Е. Ю. Поэтика «больших» опер Э. Скриба – Дж. Мейербера: дисс. … канд. искусство- ведения: 17.00.02 / Российская академия музыки имени Гнесиных. Москва, 2007. 279 с.
Розеншильд К. История зарубежной музыки. М.: Музыка, 1978. Выпуск первый. До середины XVIII в. 544 с.
Сакало Е. Слово как определяющий фактор музыкальной драматургии французской оперы // Нау- ковий вісник НМАУ ім. П. І.Чайковського. Київ, 2003. Випуск 27. Слово, інтонація, музичний твір. С. 65-74.
Самарин Р. Западноевропейская поэзия эпохи Возрождения // Европейские поэты Возрождения. М.: Художественная литература, 1974. С. 5-26.
Соллертинский И. Мейербер. М.: Государственное музыкальное издательство, 1962. 31 с.
Стахевич А. Г. Вокальное искусство Западной Европы: творчество, исполнительство, педагогика: Исследование. К.: НМАУ им. П. И. Чайковского, 1997. 272 с.
Ферман В. Э. Творческий путь Мейербера // Ферман В. Э. Оперный театр. Статьи и исследования. М.: Государственное музыкальное издательство, 1961. С. 212-237.
Хохловкина А. Западноевропейская опера. Конец XVIII – первая половина XIX века. Очерки. М.: Государственное музыкальное издательство, 1962. 368 с.
Черкашина М.Р. Историческая опера эпохи романтизма: (опыт исследования). К.: Музична Україна, 1986. 152 с.
Штейнпресс Б. Музыка XIX в. Популярный очерк. Часть первая. Классицизм и романтизм. М.: Со- ветский композитор, 1968. 486 с.
Bukina, T. (2004). French Grand Opera and the ―music of the future‖: fragments of the heristic tourna- ment. Muzykal'naya akademiya. 3, 79-94. [in Russian].
Zhestkova, O.V. (2004). Creativity J. Meyerbera and the development of the French "big" opera. Candi- date‘s thesis. Kazan: Kazanskaya gosudarstvennaya konservatoriya (akademiya) im. I. G. Zhiganova [in Russian].
Zhestkova, O.V. (2014). Eugene Scribe and the libretto of the great French opera: Study Guide. Kazan: Kazanskaya gosudarstvennaya konservatoriya (akademiya) im. I. G. Zhiganova [in Russian].
Kenigsberg, A. (2013). From Auber to Massne. 24 French operas of the XIX century. History of creation, plot, music. St. Petersburg: Sankt-Peterburgskaya gosudarstvennaya konservatoriya im. N. A. Rimskogo-Korsakova [in Russian].
Konen, V.D. (1981). History of foreign music. Moscow: Muzyka [in Russian].
Kremlev, Yu. (1936). Giacomo Meyerbeer. Sketch of life and work. Leningrad: Muzgiz [in Russian].
Liszt, F. (2001). Grand opera. Giacomo Meyerber's "Big Opera" idyllic world 12, 27-30 [in Russian].
Medushevsky, V. (2005). Christian foundations of the sonata form. Muzykal'naya akademiya. 4, 13-27 [in Russian].
Musical literature of foreign countries: Textbook (2006). Moscow: Muzyka Giacomo Meyerber's "Big Opera" idyllic world
Novoselova, E. (2006). Giacomo Meyerber's "Big Opera" idyllic world. Giacomo Meyerber's "Big Opera" idyllic world. 1, 117-123 [in Russian].
Novoselova, E. (2007). Poetics of "big" operas E. Scream – J. Meyerbeer. Candidate‘s thesis. Moscow: Rossiyskaya akademiya muzyki imeni Gnesinykh [in Russian].
Rozenshil'd, K. (1978). History of foreign music. Moscow: Muzyka [in Russian].
Sakalo, E. (2003). The word as the determining factor in the musical drama of the French Opera. Naukovyy visnyk NMAU im. P. I.Chaykovsʹkoho. 27, 65-74 [in Ukrainian].
Samaryn, R. (1974). Western European poetry of the Renaissance. Moscow: Khudozhestvennaya literatura [in Russian].
Sollertinskiy, I. (1962). Meyerbeer. Moscow: Gosudarstvennoye muzykal'noye izdatel'stvo [in Russian].
Stakhevich, A.G. (1997). Vocal art of Western Europe: creativity, performance, pedagogy: Research. Kiyev: NMAU im. P. I. Chaykovskogo [in Ukrainian].
Ferman, V. E. (1961). Meyerbeer way. Opernyy teatr. Stat'i i issledovaniya. Moscow: Gosudarstvennoye muzykal'noye izdatel'stvo [in Russian].
Khokhlovkina, A. (1962). Western European opera. Late XVIII – first half of the XIX century. Essays. Moscow: Gosudarstvennoye muzykal'noye izdatel'stvo [in Russian].
Cherkashina, M. R. (1986). Historical opera of the Romantic era: (research experience). Kiyev: Muzychna Ukrayina [in Ukrainian].
Shteynpress, B. (1968). Music of the XIX century Popular essay. Part one Classicism and romanticism. Moscow: Sovetskiy kompozitor [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.