«African» by J. Meyerbeer and the traditions of the 19th-century French musical theater

Authors

  • Shang Yun

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2019.181116

Keywords:

operatic works by J. Meyerbeer, «African», «big» French opera, French lyrical opera, French musical theater

Abstract

The purpose of the article is to identify the poetic and intonational features of the «African» by J. Meyerbeer in the context of the evolution of the French musical theater of the mid-XIX century. The methodology of the work is based on the intonation concept of music from the perspective of intonational-stylistic analysis, successive from B. Asa- fiev. The following approaches are also essential for this work: interdisciplinary, which makes it possible to involve the concepts of other spheres of humanitarian knowledge – art history, cultural studies; historical and culturological. The scientific novelty of the work is determined by the fact that it first considered the figurative-semantic and genre- intonational specifics of J. Meyerbeer's opera «African», popular in contemporary vocal-performing practice, but not  yet become the subject of basic art criticism research. Conclusions. «African» by J. Meyerbeer, created in the late 50s of the XIX century, became a landmark work in the history of the French «big» opera, denoting at the same time the future paths of development of the French lyrical opera. Such genre duality determines the dramatic and tones and sty- listic features of this work. The traditions of the «big» opera here are evident in the appeal to the exponential from the time of J. L. factors, etc. At the same time, the role of the plot «turning» from heroics to personal drama, which ulti- mately eliminates the domination of the historical and social plan, also serves as an indicator in this performance, there- by It has to form a typology of lyric opera as one of the basic genres of French musical theater of the second half of the XIX century.

Author Biography

Shang Yun

The applicant of the Department of Theoretical and Applied Culturology of the Odessa National Music Academy named. A. V. Nezhdanova

References

Букина Т. Французская Grand Opera и ―музыка будущего‖: фрагменты эристического турнира // Музыкальная академия. 2004. ғ 3. С. 79-94.

Жесткова О. В. Творчество Дж. Мейербера и развитие французской «большой» оперы: дисс. … канд. искусствоведения: 17.00.02 / Казанская государственная консерватория им. И. Г. Жиганова. Казань, 2004. 258 с.

Жесткова О. В. Эжен Скриб и либретто большой французской оперы: Учебное пособие. Казань: Казанская государственная консерватория (академия) им. И. Г. Жиганова, 2014. 48 с.

Кенигсберг А. К. От Обера до Массне. 24 французские оперы XIX века. История создания, сюжет, музыка. СПб.: Санкт-Петербургская государственная консерватория им. Н. А. Римского-Корсакова, 2013. 296 с.

Конен В.Д. История зарубежной музыки. М.: Музыка, 1981. Вып. 3. 534 с.

Кремлев Ю. Джакомо Мейербер. Очерк жизни и творчества. Л.: Музгиз, 1936. 48 с.

Лист Ф. Большая опера // Музыкальная академия. 2001. ғ 12. С. 27-30.

Медушевский В. Христианские основания сонатной формы // Музыкальная академия. 2005. ғ 4. С.

-27.

Музыкальная литература зарубежных стран: Учебное пособие / Под ред. Е. Царевой. М.: Музыка,

Вып. 4. 704 с.

Новоселова Е. Идиллический мир «Больших опер» Джакомо Мейербера // Музыкальная акаде- мия. 2006. ғ 1. С. 117-123.

Новоселова Е. Ю. Поэтика «больших» опер Э. Скриба – Дж. Мейербера: дисс. … канд. искусство- ведения: 17.00.02 / Российская академия музыки имени Гнесиных. Москва, 2007. 279 с.

Розеншильд К. История зарубежной музыки. М.: Музыка, 1978. Выпуск первый. До середины XVIII в. 544 с.

Сакало Е. Слово как определяющий фактор музыкальной драматургии французской оперы // Нау- ковий вісник НМАУ ім. П. І.Чайковського. Київ, 2003. Випуск 27. Слово, інтонація, музичний твір. С. 65-74.

Самарин Р. Западноевропейская поэзия эпохи Возрождения // Европейские поэты Возрождения. М.: Художественная литература, 1974. С. 5-26.

Соллертинский И. Мейербер. М.: Государственное музыкальное издательство, 1962. 31 с.

Стахевич А. Г. Вокальное искусство Западной Европы: творчество, исполнительство, педагогика: Исследование. К.: НМАУ им. П. И. Чайковского, 1997. 272 с.

Ферман В. Э. Творческий путь Мейербера // Ферман В. Э. Оперный театр. Статьи и исследования. М.: Государственное музыкальное издательство, 1961. С. 212-237.

Хохловкина А. Западноевропейская опера. Конец XVIII – первая половина XIX века. Очерки. М.: Государственное музыкальное издательство, 1962. 368 с.

Черкашина М.Р. Историческая опера эпохи романтизма: (опыт исследования). К.: Музична Україна, 1986. 152 с.

Штейнпресс Б. Музыка XIX в. Популярный очерк. Часть первая. Классицизм и романтизм. М.: Со- ветский композитор, 1968. 486 с.

Bukina, T. (2004). French Grand Opera and the ―music of the future‖: fragments of the heristic tourna- ment. Muzykal'naya akademiya. 3, 79-94. [in Russian].

Zhestkova, O.V. (2004). Creativity J. Meyerbera and the development of the French "big" opera. Candi- date‘s thesis. Kazan: Kazanskaya gosudarstvennaya konservatoriya (akademiya) im. I. G. Zhiganova [in Russian].

Zhestkova, O.V. (2014). Eugene Scribe and the libretto of the great French opera: Study Guide. Kazan: Kazanskaya gosudarstvennaya konservatoriya (akademiya) im. I. G. Zhiganova [in Russian].

Kenigsberg, A. (2013). From Auber to Massne. 24 French operas of the XIX century. History of creation, plot, music. St. Petersburg: Sankt-Peterburgskaya gosudarstvennaya konservatoriya im. N. A. Rimskogo-Korsakova [in Russian].

Konen, V.D. (1981). History of foreign music. Moscow: Muzyka [in Russian].

Kremlev, Yu. (1936). Giacomo Meyerbeer. Sketch of life and work. Leningrad: Muzgiz [in Russian].

Liszt, F. (2001). Grand opera. Giacomo Meyerber's "Big Opera" idyllic world 12, 27-30 [in Russian].

Medushevsky, V. (2005). Christian foundations of the sonata form. Muzykal'naya akademiya. 4, 13-27 [in Russian].

Musical literature of foreign countries: Textbook (2006). Moscow: Muzyka Giacomo Meyerber's "Big Opera" idyllic world

Novoselova, E. (2006). Giacomo Meyerber's "Big Opera" idyllic world. Giacomo Meyerber's "Big Opera" idyllic world. 1, 117-123 [in Russian].

Novoselova, E. (2007). Poetics of "big" operas E. Scream – J. Meyerbeer. Candidate‘s thesis. Moscow: Rossiyskaya akademiya muzyki imeni Gnesinykh [in Russian].

Rozenshil'd, K. (1978). History of foreign music. Moscow: Muzyka [in Russian].

Sakalo, E. (2003). The word as the determining factor in the musical drama of the French Opera. Naukovyy visnyk NMAU im. P. I.Chaykovsʹkoho. 27, 65-74 [in Ukrainian].

Samaryn, R. (1974). Western European poetry of the Renaissance. Moscow: Khudozhestvennaya literatura [in Russian].

Sollertinskiy, I. (1962). Meyerbeer. Moscow: Gosudarstvennoye muzykal'noye izdatel'stvo [in Russian].

Stakhevich, A.G. (1997). Vocal art of Western Europe: creativity, performance, pedagogy: Research. Kiyev: NMAU im. P. I. Chaykovskogo [in Ukrainian].

Ferman, V. E. (1961). Meyerbeer way. Opernyy teatr. Stat'i i issledovaniya. Moscow: Gosudarstvennoye muzykal'noye izdatel'stvo [in Russian].

Khokhlovkina, A. (1962). Western European opera. Late XVIII – first half of the XIX century. Essays. Moscow: Gosudarstvennoye muzykal'noye izdatel'stvo [in Russian].

Cherkashina, M. R. (1986). Historical opera of the Romantic era: (research experience). Kiyev: Muzychna Ukrayina [in Ukrainian].

Shteynpress, B. (1968). Music of the XIX century Popular essay. Part one Classicism and romanticism. Moscow: Sovetskiy kompozitor [in Russian].

Downloads

Published

2018-11-23

Issue

Section

Статті