СЕМІОТИКА ІКОНОГРАФІЧНОГО КАНОНУ В СЮЖЕТІ «ЖЕРТВОПРИНОШЕННЯ АВРААМА»
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2019.181118Ключові слова:
жертвоприношення Авраама, Ісаак, семіотика, канон, образ, іконопис, іконографія, сакральне мистецтвоАнотація
Мета роботи полягає у виявленні особливостей іконографії сюжету «Жертвоприношення Авраама», визначенні її класифікації та аналізі іконографічного канону XVIII–XIX ст., характеристиці дослідженого іко- нопису на прикладах конкретних сакральних об‘єктів. Методологія дослідження передбачала звернення до загальнонаукових методів (аналізу, синтезу, аналогії), порівняльного та типологічного методів на підґрунті міждисциплінарного (культурологічного та мистецтвознавчого) підходу. Наукова новизна: визначено сфери та символічне значення української іконографії «Жертвоприношення Авраама» ХVІІ–ХІХ ст., її використання в храмовому мистецтві, зокрема, на жертовниках; досліджено різноманітності іконографічного канону. Виснов- ки. Релігійною темою, яка викликає бурхливі емоції, суперечки, розбіжності історичних фактів, зокрема кон- фесійних недомовленостей, невідповідності іконографічних трактувань у мистецтві, недосконалістю вивчених літературних джерел тощо, слід вважати «Жертвоприношення Авраама». Посилання батьком на вірну смерть сина знайшло свій відголосок у творчості багатьох митців світу, адже не існує такої країни, де б не переказува- лася ця важлива подія з Біблії, яка вплинула на подальший розвиток людства загалом. Яскравим тому прикла- дом слугують досліджені у статті артефакти сакрального мистецтва, які потребують детального аналізу та експертизи фахівців. Зроблено спробу показати відмінну ступінь семіотичності різних знакових елементів на шедеврах іконопису, показано нове сприйняття іконографічного канону, де поновлюються давно забуті тра- диції, культурне бачення, а головне – духовна складова.
Посилання
Бажанов Н. Иллюстрированная Библейская энциклопедия архимандрита Никифора. Москва: Эксмо, 2008. 640 с.: ил.
Гуадалупи Д. Библия в искусстве: Священные места и сюжеты из Ветхого и Нового Заветов. Москва: ЗАО «БММ», 2010. 304 с.: ил.
Креховецький Я. Богослов‘я та духовність ікони: Конспект лекцій для слухачів курсів вчителів хри- стиянської етики та катехитів. Львів: Свічадо, 2000. 152 с.
Лаврський альманах: Києво-Печерська лавра в контексті української історії та культури: зб. наук. праць. Вип. 7 / відп. перд. В. М. Колпакова. Київ: Вінол, 2002. 356 с.
Охоцимский А. Позолоченные стекла и их иконология. URL: http://lib.rmvoz.ru/bigzal/Iconology- goldglasses
Покровский Н. В. Евангелие в памятниках иконографии. Москва: Прогресс-Традиция, 2001. 564 с.
Толковая Библия или комментарий на все книги св. Писания Ветхого и Нового Завета. Том 5–7, 7-А.
Стокгольм: Институт Перевода Библии, 1987. 1878 с.
Толковая Библия или комментарий на все книги св. Писания Ветхого и Нового Завета. Том 8–11. Стокгольм: Институт Перевода Библии, 1987. 2111 с.: ил.
Угринович Д. М. Искусство и религия: теоретический очерк. Москва: Политиздат, 1983. 288 с.: ил.
Успенский Б. А. Семиотика искусства. URL: http://elar.urfu.ru/bitstream/10995/1627/1/philolog-ahp-
Bazhanov, N. (2008). Illustrated biblical encyclopedia archimandrite Nikifor. Moskva: Eksmo [in Russian].
Guadalupi, D. (2010). The Bible in Art: Sacred Places and Plots from the Old and New Testaments.Moskva ZAO «BMM» [in Russian].
Krehoveckij, Ya. (2000). Theology and Spirituality of the Icon: A summary of the lectures for the students of the courses of the teachers of Christian ethics and catechists. Lviv: Svichado [in Ukrainian].
Kolpakova, V. M. (Eds.). (2002). Lavrsky Almanac: Kyiv-Pechersk Lavra in the Context of Ukrainian His- tory and Culture. Kyiv: Vinol [in Ukrainian].
Ohocimskij, A. (2013). Gold-plated glass and their iconography. Retrieved from: http://lib.rmvoz.ru/bigzal/Iconology-goldglasses
Pokrovskij, N. V. (2001). Gospel in the monuments of iconography. Moskva: Progress-Tradiciya [in Russian].
Explanatory Bible or commentary on all books of St. Old Testament and New Testament Scriptures. Volume 5–7, 7-А. (1987). Stockholm: Institut Perevoda Biblii [in Russian].
Explanatory Bible or commentary on all books of St. Old Testament and New Testament Scriptures. Volume 8–11. (1987). Stockholm: Institut Perevoda Biblii [in Russian].
Ugrinovich, D. M. (1983). Art and religion: theoretical essay. Moskva: Politizdat [in Russian].
Uspenskij, B. A. Semiotics of Art. Retrieved from: http://elar.urfu.ru/bitstream/10995/1627/1/philolog-ahp- 15.pdf [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.