ФОРМИ ТРАНСЛЯЦІЇ НАРОДНИХ ХУДОЖНІХ ТЕКСТИЛЬНИХ ПРОМИСЛІВ НА ХАРКІВЩИНІ ЯК ФАКТОР РОЗВИТКУ КУЛЬТУРНОГО ТУРИЗМУ

Автор(и)

  • Nadiia Bedrina

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2020.221323

Ключові слова:

культурний туризм, художні текстильні промисли, Харківщина, сувенір, етнофестиваль, ярмарок, майстер-клас, музей, інтернет-простір.

Анотація

Мета роботи. Проаналізувати форми трансляції сувенірних виробів народних художніх текстильних промислів Харківщини: музеї, фестивалі, ярмарки, майстер-класи, внтернет-простір як фактори розвитку культурного туризму. Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні комплексу інструментів: аксіологічний підхід використано для з’ясування змістового і ціннісного статусу народного художнього текстильництва Харківської області; метод соціокультурної детермінації застосовано з метою пояснення через призму культури особливостей досліджуваних історичних та економічних явищ; системний підхід допоміг вивчити народні художні текстильні промисли харківського регіону як цілісну систему; історичний метод уможливив виявити основи формування локальної школи художньої текстильної творчості. Наукова новизна одержаних результатів полягає у комплексному дослідженні з позицій культурології форм збереження і трансляції здобутків народної художньої текстильної творчості харківських майстринь і майстрів як чинників розвитку культурного туризму. Виділено і проаналізовано такі форми трансляції харківського художнього текстильництва й сувенірних виробів: музеї, етнофестивалі, ярмарки, майстер-класи, інтернет-простір. Висновки. Харківщина зберегла традиції локальної школи художнього текстильництва, базуючись на якій можна створювати різноманітні сувеніри: етноодяг, килими, коци, сувеніри з ткацьким малюнком та ін. Виробництво місцевої сувенірної продукції є одним із чинників підвищення туристичної привабливості регіону, а також створення бренду Харкова. Виділено наступні форми трансляції виробів народних художніх текстильних промислів на Харківщині: музеї, етнофестивалі, ярмарки, майстер-класи, інтернет-простір. Виявлено, що музеї Харкова і області можуть сприяти розвитку туризму за допомогою організації виставок, проведення тематичних лекцій, влаштування сувенірних крамниць; з’ясовано провідну роль чисельних етнофестивалів Харківської області у популяризації культурного туризму й реалізації сувенірів художнього текстильництва місцевого виробництва; запропоновано приділити більше уваги ярмаркам художніх промислів, що є історичною традицією Харківської губернії; доведено, що майстер-клас є прогресивною формою трансляції досвіду майстринь й майстрів, пропагування здобутків художніх текстильних промислів регіону, піднесення культурного туризму; показано, що інтернет-простір є важливою рушійною силою у справі поширення інформації й підвищення попиту на сувеніри художнього текстильництва Харківщини. Зазначено, що всі ці форми трансляції народних художніх текстильних промислів не існують окремо одна від одної, а утворюють синтез, проходять паралельно і взаємодоповнюються.

Посилання

Bordun O.J. (2011). The strategy of using centers of folk handicrafts as objects of cognitive and cultural tourism of the Carpathian region of Ukraine. Economy. Management. Innovation, 2 (6). Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2011_2_4 [in Ukrainian].

Havryliuk A.M., & Dannyk K.O. (2015). Souvenir branding in Ukraine as a marketing tool tourism promotion territory. Public Administration: Improvement and Development, 4. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Duur_2015_4_7 [in Ukrainian].

Gafurova, O.V., & Deinega, M.A. (2017). Folk art crafts in Ukraine: problems of legal regulation. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 3, 28-32 [in Ukrainian].

Kuzjmuk, O. The centers of folk crafts as objects of tourism and the factor of actualization of the national cultural heritage. Retrieved from http://old.niss.gov.ua/ Monitor/November09/11.htm [in Ukrainian].

Lytvynchuk, N.V. (2014). Modern forms of preservation and popularization of traditional crafts and crafts. Naukovi praci Zaporizjkogho nacionaljnogho universytetu, 41, 350–356 [in Ukrainian].

Mikula, N.A., & Dacco O.I. (2010). Methodological approaches to clustering of the centers of folk textile crafts. Retrieved from http://iepjournal.com/ journals/12-13/2010_9_Mikula.pdf [in Ukrainian].

Penderetskyy O.V. (2010). Geography craft of western Ukraine in tourism objects. Scientific collection of Kyiv National University. T. Shevchenko «Economic and Social Geography», 1 (61). Retrieved from https://tourlib.net/statti_ukr/pendereckyj3.htm [in Ukrainian].

Kulinich, O.V., & Kondakova I.G. (Eds.). (2016). Advisor to masters of folk crafts. Kharkiv.: Institute of Social Policy of the Region. [in Ukrainian].

Rodnenko, K.V. (2016). Objects of historical and cultural heritage use for ethno-tourism development in the Kharkiv region. Development of Ukrainian ethno-tourism: problems and prospects: Collection of materials of the IV All-Ukrainian Scientific and Practical Conference of Young Scientists and Students, (pp. 225-231.). Lviv: LIET [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-19

Номер

Розділ

Культурологія