ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ ЯК ВІДПОВІДЬ НА ВИКЛИКИ СУЧАСНОСТІ: КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • Maryna Chumachenko

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2020.221333

Ключові слова:

дистанційне навчання, вища освіта, інформаційно-комунікаційні технології, освітній простір, культурно-мистецька освіта.

Анотація

Мета роботи полягає в осмисленні теоретичних аспектів дистанційного навчання як найефективнішої культурно-організаційної парадигми розвитку освітньої галузі, специфіки її реалізації та перспектив розвитку для культурно-мистецької освіти. Методологія дослідження ґрунтується на використанні методів герменевтичної інтерпретації (для визначення специфічних рис дистанційного навчання у закордонних та вітчизняних закладах вищої освіти), компаративного аналізу (з метою виявлення причин активного розвитку та особливостей впровадження дистанційних технологій навчання у закладах вищої освіти європейських країн та США), структурно-функціонального методу (для розкриття ролі дистанційного навчання в добу цивілізаційної глобалізації та соціальної ізоляції, спричиненої пандемією COVID-19). Наукова новизна полягає у здійсненні теоретичного аналізу розвитку дистанційного навчання в європейських країнах, США та Україні, визначенні переваг та недоліків впровадження дистанційного навчання в освітній простір, виявленні пріоритетних шляхів розвитку дистанційної освіти для культурно-мистецької галузі знань. Висновки. Пандемія COVID-19 створила умови, за якими адаптація дистанційних технологій навчання до традиційної системи освіти – очної та заочної стала єдино можливою формою провадження освітньої діяльності. У нових умовах створено якісно новий освітній простір, який визначив потенційні шляхи розвитку вищої освіти у майбутньому. Концептуальні засади пошуку та реалізації нової освітньої стратегії мають ураховувати парадигмальні принципи розвитку культурно-мистецької освіти і науки, що можливе за умови адаптативної інтеграції інформаційно-комунікаційних технологій до культурно-мистецької сфери.

Посилання

Unites States Distance Learning Association – USDLA. Retrieved from https://usdla.org/presidents-welcome/ [in English].

Bekesh, Yu. R., & Matiieshyn, L. M., & Sierov, Yu. O. (2013). The overview of distance education systems of popular higher education establishments of Ukraine. Proceedings from MIIMˈ13: V The Five Scientific and Practical Conference “Innovations computer technologies in high school” (pp. 44-48). Lviv : Vydavnytstvo Natsionalnoho universytetu “Lvivska politekhnika” [in Ukrainian].

Bykov, V. Yu., & Hrytsenchuk, O. O., & Zhuk, Yu. O. (2015). Distance education in the European countries and the USA, and prospects for Ukraine. Kyiv : Atika [in Ukrainian].

Vlasenko, I. H. (2017). Distance education implementation – today’s world demand. Proceedings from MIIMˈ17: Interuniversity webinar “Distance learning as a modern educational technology”. (pp. 12-14). Vinnytsia: VTEI KNTEU [in Ukrainian].

Datsenko, H. V., & Sudanska, Z. V. (2017). Distance education as a means of self-education encouragement. Proceedings from MIIMˈ17: Interuniversity webinar “Distance learning as a modern educational technology”. (pp. 17-20). Vinnytsia: VTEI KNTEU [in Ukrainian].

Dumanskyi, N. O. (2008). Categories of modern technologies in distance education. Visnyk natsionalnoho universytetu “Lvivska politekhnika”. Informatsiini systemy ta merezhi, 610, 119-125 [in Ukrainian].

The Law of Ukraine On Higher Education adopted on July 1, 2014 № 1556-VII. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 [in Ukrainian].

The Law of Ukraine On the National Program of Informatization adopted on February 4, 1998 № 74/98-ВР. Retrieved from: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/74/98-%D0%B2%D1%80 [in Ukrainian].

The Law of Ukraine On Education adopted on September 5, 2017 № 2145-VIII Retrieved from // https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [in Ukrainian].

Zmiivska, I. V., & Oboianska, L. A. (2017). Organization of “student-student” interaction in e-learning. Proceedings from MIIMˈ17: Interuniversity webinar “Distance learning as a modern educational technology”. (pp. 23-25). Vinnytsia: VTEI KNTEU [in Ukrainian].

Kopniak, K. V., & Kosturets, T. A. (2017). The components of the informational and educational environment of higher education establishments. Proceedings from MIIMˈ17: Interuniversity webinar “Distance learning as a modern educational technology”. (pp. 23-25). Vinnytsia: VTEI KNTEU [in Ukrainian].

The Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine “On Approval of the Provision about Distance Education” adopted on April 25, 2013, № 466. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/z0703-13 [in Ukrainian].

The Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine “On Organizational Measures to Prevent COVID-19 Spread” adopted on March 16, 2020 № 406. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ ua/npa/pro-organizacijni-zahodi-dlya-zapobigannya-poshirennyu-koronavirusu-s-ovid-19[in Ukrainian].

Ohiienko, O. I. (2012). Distance pedagogical education: foreign and national experience. Methodological recommendations. Natsionalna akademiia pedahohichnykh nauk Ukrainy, Instytut pedahohichnoi osvity i osvity doroslykh. Retrieved from http://ipood.com.ua/data/NDR/Information_ technology/2012_Ogienko_recomend.pdf [in Ukrainian].

Pavlenko, O. O. (2007). Distance education implementation in higher education establishments. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu Ukrainy “Kyivskyi politekhnichnyi instytut”. Filosofiia. Psykholohiia. Pedahohika, 3 (21), 78-85 [in Ukrainian].

Prybylova, V. M. (2013). Problems and advantages of distance education in higher education establishments of Ukraine. Problemy suchasnoi osvity, 4, 27-36 [in Ukrainian].

Kulaha, I. V. (Eds.). (2013). World experience of organization and development of university distance education system. Kyiv: Instytut Vyshchoi osvity KNEU imeni Vadyma Hetmana. Retrieved from https://kneu.edu.ua/ userfiles/ education2_0/13-4713_verstka(1).pdf [in Ukrainian].

The Order of the President of Ukraine “About the Measures for Development of National Global Information Network and Provision of Universal Access to this Network in Ukraine” adopted on July 31, 2000 № 928/2000. Retrieved from // https://zakon.rada.gov.ualaws /show /928 /2000 [in Ukrainian].

Iaremko, S. A. (2017). The overview of basic aspects for designing and implementing of a distance education system by the example of IBM Lotus Workplace Collaborative Learning. Proceedings from MIIMˈ17: Interuniversity webinar «Distance learning as a modern educational technology». (pp. 43-46). Vinnytsia: VTEI KNTEU [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-19

Номер

Розділ

Культурологія