РІЗНОМАНІТТЯ ФОРМ ІСЛАМУ: ІНВАРІАНТНІСТЬ І ВАРІАТИВНІСТЬ

Автор(и)

  • Polina Gerchanivska

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2020.222191

Ключові слова:

іслам, гетерогенність ісламу, форми ісламу, ісламізм, мусульманська культура.

Анотація

Метою роботи є аналіз природи гетерогенності ісламу в полі мусульманської культури і детермінація модераторів варіативності його форм. Методологія. Концептуальним методологічним ядром дослідження є культурологічний аналіз ісламу в міждисциплінарному просторі соціально-гуманітарних наук. Для комплексного дослідження феномену був використаний цивілізаційний підхід, що дозволило усвідомити унікальність мусульманського світу як локальної цивілізації та функціональну роль в ньому ісламської релігії. Стратегія дослідження ґрунтується на системному аналізі в авторській інтерпретації – феномен ісламу осмислюється як цілісна система в сукупності відносин і зв’язків між інваріантним і варіативним компонентами. Наукова новизна. Для вивчення проблеми різноманіття форм ісламу введена у науковий обіг авторська модель системного методу, яка ґрунтується на дихотомії інваріантної та варіативної складових феномену. Верифікована ідея варіативності ісламу в просторі мусульманської цивілізації. Визначена інваріантна та варіативна складові ісламу та модератори їх формування. Висновки. На основі парадигми про інваріантність догматики ісламу і різноманіття її інтерпретації в хронотопі встановлені стрижневі модератори варіативності форм ісламу: 1) відсутність в Корані й Сунні прямих заборон щодо певних аспектів мирського життя; брак єдиного релігійного центру, який стежить за одноманітністю тлумачення канонічних текстів; 2) ослаблення зв’язку між сакральним і профанним, що детермінувало політизацію ісламу (у формі ісламізму всіх відтінків)”; 3) симбіоз релігії та етнічної культури, котрий обумовив дихотомію “класичний–народний” іслам; 4) кореляція конфігурації ісламу з соціально-політичною структурою суспільства, що зумовило бінарну опозицію двох доктрин побудови мусульманської громади – на основі ідеї відродження халіфату, з одного боку, і введення шаріатського правління в національних кордонах – з іншого

Посилання

Alatas S. F. (2001). Alternative Discourses in Southeast Asia. SARI: Jurnal Alam dan Tamadun Melayu. Vol. 19 [in English].

Bowen J. R. (2016). On British Islam: Religion, Law, Everyday Practice in Shari’a Councils. Princeton and Oxford: Princeton University Press [in English].

Bowen J. R. (2013). Religions in Practice: An Approach to the Anthropology Religions. 6th edition. London: Routledge [in English].

Bowen J. R. (2012). A New Anthropology of Islam. Washington: Cambridge University Press [in English].

El-Farouk A. (1991). Internal Migration in the Sudan: Some Demographic and Socio-economic Aspects. Durham: The University of Durham [in English].

Ende W. (2005). Der Islam in der Gegenwart. München: C.H. Beck [in German].

Gaborieau M. (2017). Retour sur la sociologie différentielle de l’islam. Parcours et réflexions. Archives de sciences des religions. Vol. 4, No.180, 77–97 [in French].

Geertz C. (1970). Islam Observed: Religions Development in Moroco and Indonesia. Chicago: University of Chicago Press [in English].

Gellner E. (1981). Muslim Society. Cambridge: Cambridge University Press [in English].

Hefner R. W. (2003). Global Violence and Indonesian Muslim Politics. American Anthropologist. Vol. 104, No.3, 754–765 [in English].

Hefner R. W. (1997). Islamization and Democratization in Indonesia Islam in an Era of Nation-States: Politics and Religious Renewal in Muslim Southeast Asia. Honolulu: University of Hawaii Press [in English].

Matthes J. (2000). Religion in the Social Sciences: A Socio-Epistemological Critique. Akademika. Vol. 56, 85–105 [in English].

McAmis R. D. (2002). Malay Muslims: The History and Challenge of Resurgent Islam in Southeast Asia. Michigan: Eerdmans [in English].

Moten A. R. (2010). Islamization of Knowledge in Theory and Practice: The Contribution of Sayyid Abul A’La Mawdûdi. Islamic Studies. Vol. 43, No.2, 247–272 [in English].

Muhammad Al-H. (2018). A la Decouverte de l’Islam. Paris: Editions Assia [in French].

Salvatore A. (2016). Sociology of Islam. Knowledge. Power and Civility. Hoboken, New Jersey: Wiley [in English].

See H. P. (2010). Islamisation of Knowledge: Islamic Sociology and Anthropology in Theory and Practice. Al-Shajarah: Journal of the International Institute of Islamic Thought and Civilization. Vol. 15, No.1, 83–110 [in English].

Smith D. E. (2016) South Asian Politics and Religion. Prinseton: Princeton University Press [in English].

Abdulatipov R. G. (2001). Management of ethnopolitical processes: questions of theory and practice. Moscow: Slavyanskiy dialog [in Russian].

Aklaev A. R. (2008). Ethnopolitical Conflictology: Analysis and Management. Moscow: Delo [in Russian].

Al-Attas S. M. (2001). An Introduction to the Metaphysics of Islam: An Outline of the Fundamental Elements of the Muslim Worldview. Moscow: Kuala Lumpur [in Russian].

Bashirov L. A. (2009). Islam in the context of ethnopolitical processes in modern Russia. Doctoral thesis. Moscow [in Russian].

Dobaev I. P. (2003). Islamic Radicalism: Essence, Ideology, Political Practice. Doctoral thesis. Rostov-on-Don [in Russian].

Zhdanov N. V. (1989). Islam on the threshold of the XXI century. Moscow: Politizdat [in Russian].

Levin Z. I. (2014). Essays on the nature of Islamism. Moscow: IS RAS [in Russian].

Nechitailo D. A. (2011). Contemporary radical Islamism. Strategy and tactics. Moscow: Nauka [in Russian].

Prozorov S. M. (2004). Islam as an ideological system. Moscow: Vostochnaya literatura RAN. T.1 [in Russian].

Raguzin V. N. (1999). Ethno-confessional relations in modern Russia: state, problems, contradictions. Socio-philosophical analysis. Doctoral thesis. Moscow [in Russian].

Tishkov V. A. (2001). Society in Armed Conflict: Ethnography of the Chechen War. Moscow: Nauka [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-30

Номер

Розділ

Культурологія