РІЗНОМАНІТТЯ ФОРМ ІСЛАМУ: ІНВАРІАНТНІСТЬ І ВАРІАТИВНІСТЬ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2020.222191Ключові слова:
іслам, гетерогенність ісламу, форми ісламу, ісламізм, мусульманська культура.Анотація
Метою роботи є аналіз природи гетерогенності ісламу в полі мусульманської культури і детермінація модераторів варіативності його форм. Методологія. Концептуальним методологічним ядром дослідження є культурологічний аналіз ісламу в міждисциплінарному просторі соціально-гуманітарних наук. Для комплексного дослідження феномену був використаний цивілізаційний підхід, що дозволило усвідомити унікальність мусульманського світу як локальної цивілізації та функціональну роль в ньому ісламської релігії. Стратегія дослідження ґрунтується на системному аналізі в авторській інтерпретації – феномен ісламу осмислюється як цілісна система в сукупності відносин і зв’язків між інваріантним і варіативним компонентами. Наукова новизна. Для вивчення проблеми різноманіття форм ісламу введена у науковий обіг авторська модель системного методу, яка ґрунтується на дихотомії інваріантної та варіативної складових феномену. Верифікована ідея варіативності ісламу в просторі мусульманської цивілізації. Визначена інваріантна та варіативна складові ісламу та модератори їх формування. Висновки. На основі парадигми про інваріантність догматики ісламу і різноманіття її інтерпретації в хронотопі встановлені стрижневі модератори варіативності форм ісламу: 1) відсутність в Корані й Сунні прямих заборон щодо певних аспектів мирського життя; брак єдиного релігійного центру, який стежить за одноманітністю тлумачення канонічних текстів; 2) ослаблення зв’язку між сакральним і профанним, що детермінувало політизацію ісламу (у формі ісламізму всіх відтінків)”; 3) симбіоз релігії та етнічної культури, котрий обумовив дихотомію “класичний–народний” іслам; 4) кореляція конфігурації ісламу з соціально-політичною структурою суспільства, що зумовило бінарну опозицію двох доктрин побудови мусульманської громади – на основі ідеї відродження халіфату, з одного боку, і введення шаріатського правління в національних кордонах – з іншогоПосилання
Alatas S. F. (2001). Alternative Discourses in Southeast Asia. SARI: Jurnal Alam dan Tamadun Melayu. Vol. 19 [in English].
Bowen J. R. (2016). On British Islam: Religion, Law, Everyday Practice in Shari’a Councils. Princeton and Oxford: Princeton University Press [in English].
Bowen J. R. (2013). Religions in Practice: An Approach to the Anthropology Religions. 6th edition. London: Routledge [in English].
Bowen J. R. (2012). A New Anthropology of Islam. Washington: Cambridge University Press [in English].
El-Farouk A. (1991). Internal Migration in the Sudan: Some Demographic and Socio-economic Aspects. Durham: The University of Durham [in English].
Ende W. (2005). Der Islam in der Gegenwart. München: C.H. Beck [in German].
Gaborieau M. (2017). Retour sur la sociologie différentielle de l’islam. Parcours et réflexions. Archives de sciences des religions. Vol. 4, No.180, 77–97 [in French].
Geertz C. (1970). Islam Observed: Religions Development in Moroco and Indonesia. Chicago: University of Chicago Press [in English].
Gellner E. (1981). Muslim Society. Cambridge: Cambridge University Press [in English].
Hefner R. W. (2003). Global Violence and Indonesian Muslim Politics. American Anthropologist. Vol. 104, No.3, 754–765 [in English].
Hefner R. W. (1997). Islamization and Democratization in Indonesia Islam in an Era of Nation-States: Politics and Religious Renewal in Muslim Southeast Asia. Honolulu: University of Hawaii Press [in English].
Matthes J. (2000). Religion in the Social Sciences: A Socio-Epistemological Critique. Akademika. Vol. 56, 85–105 [in English].
McAmis R. D. (2002). Malay Muslims: The History and Challenge of Resurgent Islam in Southeast Asia. Michigan: Eerdmans [in English].
Moten A. R. (2010). Islamization of Knowledge in Theory and Practice: The Contribution of Sayyid Abul A’La Mawdûdi. Islamic Studies. Vol. 43, No.2, 247–272 [in English].
Muhammad Al-H. (2018). A la Decouverte de l’Islam. Paris: Editions Assia [in French].
Salvatore A. (2016). Sociology of Islam. Knowledge. Power and Civility. Hoboken, New Jersey: Wiley [in English].
See H. P. (2010). Islamisation of Knowledge: Islamic Sociology and Anthropology in Theory and Practice. Al-Shajarah: Journal of the International Institute of Islamic Thought and Civilization. Vol. 15, No.1, 83–110 [in English].
Smith D. E. (2016) South Asian Politics and Religion. Prinseton: Princeton University Press [in English].
Abdulatipov R. G. (2001). Management of ethnopolitical processes: questions of theory and practice. Moscow: Slavyanskiy dialog [in Russian].
Aklaev A. R. (2008). Ethnopolitical Conflictology: Analysis and Management. Moscow: Delo [in Russian].
Al-Attas S. M. (2001). An Introduction to the Metaphysics of Islam: An Outline of the Fundamental Elements of the Muslim Worldview. Moscow: Kuala Lumpur [in Russian].
Bashirov L. A. (2009). Islam in the context of ethnopolitical processes in modern Russia. Doctoral thesis. Moscow [in Russian].
Dobaev I. P. (2003). Islamic Radicalism: Essence, Ideology, Political Practice. Doctoral thesis. Rostov-on-Don [in Russian].
Zhdanov N. V. (1989). Islam on the threshold of the XXI century. Moscow: Politizdat [in Russian].
Levin Z. I. (2014). Essays on the nature of Islamism. Moscow: IS RAS [in Russian].
Nechitailo D. A. (2011). Contemporary radical Islamism. Strategy and tactics. Moscow: Nauka [in Russian].
Prozorov S. M. (2004). Islam as an ideological system. Moscow: Vostochnaya literatura RAN. T.1 [in Russian].
Raguzin V. N. (1999). Ethno-confessional relations in modern Russia: state, problems, contradictions. Socio-philosophical analysis. Doctoral thesis. Moscow [in Russian].
Tishkov V. A. (2001). Society in Armed Conflict: Ethnography of the Chechen War. Moscow: Nauka [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.