ПРОЯВИ КІТЧУ В СУЧАСНОМУ АМАТОРСЬКОМУ ПЕТРИКІВСЬКОМУ РОЗПИСІ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2020.222392Ключові слова:
петриківський розпис, народне мистецтво, популярна культура, кітч.Анотація
Мета дослідження полягає в аналізі сучасного стану петриківського розпису на рівні масової культури у творчості майстрів-аматорів, рис кітчу у його стилістиці та застосуванні причин появи цих кітчевих проявів. Методологія дослідження включає як загальнонаукові методи: аналіз, дедукцію, узагальнення, так і мистецтвознавчі, зокрема історико-системний аналіз, що дозволяє розкрити дане явище в системі зв’язків з різними культурними, процесами сучасності. Наукова новизна полягає в обґрунтуванні особливостей сучасного стану петриківського розпису у зв’язку з глобалізаційними процесами, визначенні основних факторів, що детермінують зміни в його стилістиці та застосуванні. Висновки. Зроблено висновок про превалювання поширення петриківського розпису як популярного мистецтва на рівні масової культури, з чим пов’язана поява кітчевих проявів. Визначено, що такі прояви переважно стосуються аматорської «петриківки», поява якої спровокована зміною способу трансмісії та модою. З’ясовано, що географічні межі побутування петриківського розпису значно розмились. Основна передача знань відбувається сьогодні в горизонтальному напрямку – через ЗМІ, інтернет, зокрема відеоуроки. Відповідно, традиція засвоюється поверхово та з сумнівних джерел. Стилістика петриківського розпису зазнає швидких змін, насичується чужорідними елементами випадково, неусвідомлено. Розкрита роль соціальних мереж у цьому процесі, зокрема спільнот у Facebook та Instagram, що перебувають у стані інформаційної ізоляції, де відбувається «підміна понять» – фальшиве сприймається за справжнє, а кітч сприймається за народне мистецтво, через що ціннісно-орієнтаційна функція викривленому вигляді. Отримавши легітимізацію в мережах, зображення з елементами петриківської орнаментики насичують громадське середовище, сприяючи хибній інкультурації. Визначено, що у відповідний спосіб, петриківський розпис перетворюється на симулякр – симуляцію української самобутності.Посилання
"Brands of Ukraine": what do the real Petrykivka painting and cats have in common? Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=XV1SdRmbyDg
Berchenko, Y. (1928). How to collect material of wall paintings. Kharkiv: Derzhvydav Ukrainy [in Ukrainian].
Butnik-Siversky, B. (1967). Ukrainian folk art. Painting. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].
Vlasova, A. (2014). Mass culture: modern aspects of research. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 2, 97-102 [in Ukrainian].
Hluhenka, N. (1963). Modern petrykivka painting. Narodna tvorchist ta etnohraphia, 4, 79-81 [in Ukrainian].
Danchenko, O. (1982). Folk craftsmen. Kyiv: Radyanska shkola [in Ukrainian].
Kara-Vasylyeva, T. (1984). Creators of miracle blossom. Kyiv: Radyanska shkola [in Ukrainian].
Madvidsky, B. (2010). Popular and folk culture: what they have in common and divergent. Narodoznavchi zoshyty, 3-4, 466-474 [in Ukrainian].
Muha, O. (2012). To the theory of kitsch: sketch of aesthetic analysis. Philosophia i politolohia v konteksti sychasnoi kultury, 4(2), 245-251[in Ukrainian].
Muha, O. (2013). Kitsch: semantic transformations of the concept in the 20th-21st centuries. Naukovi zapysky [Natsionalnoho universytetu “Ostrozka academia”, 12, 250-261[in Ukrainian].
Nahai, G. (1968). Ukrainian folk decorative paintings. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].
Naiden, O. (1989). The ornament of Ukrainian folk painting: origins, traditions, evolution. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Petrykivka: Album of reproductions. (2001) Dnipropetrovsk: “Dniproknyha” [in Ukrainian].
Pryschenko, S. (2014). Signs of of postmodernism in advertising. Naukovyi ohlyad: mizhnarodnyi naukovyi zhurnal, 1,179-184 [in Ukrainian].
Sadovenko, S. (2013). Transformations of Ukrainian folk art culture in the space-time realities of postmodernism. Visnyk natsionalnoi akademii kerivnyh kadriv kultury i mystetstv, 3, 79-84 [in Ukrainian].
Symvolika petrykivskoho rozpysu. Retrieved from https://art-treasury.in.ua/news/simvolika-petrikivskogo-rozpisu/ [in Ukrainian]
Smolii,Y. (2011). Home painting of Petrykivka of the second half of the 19th - first half of the 20th century (origins, evolution, artistic features). Candidate`s thesis. Kyiv: M.T. Rylsky Institute of Art History, Folklore and Ethnology [in Ukrainian].
Suhina, O. (2014). The implosion of culture in the simulative dimensions of the postmodern. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnyh kadriv kultury i mystetstv, 4, 63-68 [in Ukrainian].
Fialko D. (2016). Petrykivka. Restart. How a unique village will be created in Ukraine. Retrieved from іhttp://ru.espreso.tv/article/2016/05/14/petrykovka_restart_kak_v_ukrayne_sozdadut_un ykalnyy_poselok [in Russian].
Chaplinska, O. (2014). Kitsch as a consequence of massification. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu im. I.Franka, 1, 49-52 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.