КИЇВСЬКА ШКОЛА САКРАЛЬНОГО МАЛЯРСТВА ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XVIII – ПОЧАТКУ XIX СТОЛІТТЯ : ФЕНОМЕН ЛАВРСЬКИХ «КУЖБУШКІВ»
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2020.222404Ключові слова:
мистецтво, ікономалярня, іконопис, Києво–Печерська лавра, учні.Анотація
Мета статті ‒ дослідити історію діяльності Київської школи сакрального малярства у другій половині XVIII – початку XIX ст.; охарактеризувати умови навчання учнів у цій установі. Методологія дослідження ґрунтується на використанні принципу історизму та об'єктивності, історико-порівняльного методу, які, своєю чергою, дають змогу дослідити історію ікономалярні Києво-Печерської лаври та умови навчання учнів. Наукова новизна роботи. Введено у науковий обіг ряд архівних документів та малюнків, які до цього недостатньо використовувалися в наукових працях. Показано іконну малярню як інститут навчання ікономалярства. Охарактеризовано умови навчання: термін перебування в майстерні, соціальний склад учнів, втечі учнів з Лаври, ставлення до них з боку монахів, доброчинність стосовно сиріт тощо. Висновки. Київська школа сакрального малярства мала високий розвиток ікономалярства, тому до неї з’їжджалися навчатися усі охочі люди та духовні особи з інших церков, адже навчатися у Києво-Лаврській ікономалярні могла будь-яка талановита людина. Соціальний стан не мав значення. Кожен учень отримував свідоцтво про прийняття та звільнення з ікономалярні. Як правило, термін навчання займав 5–7 років. Інколи учнів звільняли через відсутність бажання навчатися або хисту. Кожен учень навчався в келіях разом з вчителем. Якщо керівник або вчитель малярні помирав раніше зазначеного терміну навчання учня, то той отримував відшкодування від Лаври. Кількісний склад учнів та підмайстрів був несталий. Після закінчення навчання учень особисто визначав своє майбутнє.Посилання
Zholtovskyi P. (1982). Drawings of the Kyiv-Lavra of the Caves’ Icon-Painting Workshop. An Album-Catalogue. Kyiv: Naukova dumka. [in Ukrainian].
Istomin M. (1901). Teaching Painting at the Kyiv-Lavra of the Caves in the XVIIIth Century. Iskusstvo i khudozhestvennaya promyshlennost', 10, 291-310 [in Russian].
Istomin M. (1901). Teaching Painting at the Kyiv-Lavra of the Caves in the XVIIIth Century. Iskusstvo i khudozhestvennaya promyshlennost', 11, 311-318 [in Russian].
Istomin M. (1895). On the History of Painting at the Kyiv-Lavra of the Caves. Chteniya v Istoricheskom Obshchestve Nestora Letopistsa, 9, 66-75 [in Russian].
Kara-Vasylʹyeva T. V. (2019). The role of the Kyiv-Lavra economy in the development of quilting Florovsky monastery of the eighteenth century. Visnyk Kharkivsʹkoyi derzhavnoyi akademiyi dyzaynu i mystetstv, 2, 56-66 [in Ukrainian].
Stepovyk D.V. (2001). A history of the Kyiv Caves Monastery. A Monograph. Kyiv: Vyd. vid. Ukr. Pravoslav. Tserkvy Kyyiv. Patriarkhatu, [in Ukrainian].
Umantsev F. (2008). Some Materials for a Dictionary of Ukrainian Artists, Handicraftsmen, Managers of Art Works, and Art Patrons in the XVIIIth to Early XXth Centuries (Based on Archival Documents of the Kyiv-Lavra of the Caves). Studiyi mystetstvoznavchi, K : IMFE NAN Ukrayiny 1, 102-129 [in Ukrainian].
Umantsev F. (1970). The Gate Church of the Trinity (Lavra of the Caves). Kyiv: Mystetstvo. [in Ukrainian].
Vernadskyi National Library of Ukraine’s Institute of Manuscripts (thereafter - VNLU IM): f. 229, dossier 15, 40 sheets.
VNLU IM: f. 229, dossier. 16, 48 sheets.
VNLU IM: f. 229, dossier. 17, 68 sheets.
VNLU IM: f. 229, dossier. 30, 96 sheets.
VNLU IM: f. 229, dossier. 48, 62 sheets.
Central State Historical Archives of Ukraine in Kyiv (thereafter - CSHAUK): CSHAUK : f. 128, inv. 1, dossier 254.
CSHAUK : f. 128, inv. 1, dossier 384.
CSHAUK : f. 128, inv. 1, dossier 515.
CSHAUK : f. 128, inv. 3, dossier 40.
CSHAUK : f. 128, inv. 1, general monastic dossier 1104.
CSHAUK : f. 128, inv. 1, general monastic dossier 1545.
CSHAUK : f. 128, inv. 1, unimportant dossier 127.
CSHAUK : f. 128, inv. 1, unimportant dossier 229.
CSHAUK : f. 128, inv. 1, unimportant dossier 403.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.