Etiquette standards of managerial communication: a combination of traditional and innovative aspects

Authors

  • Irina Konyukova

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2018.147985

Keywords:

Public administration, methods of public administration, managerial communication, etiquette, etiquette standards, etiquette principles, organizational culture, criticism, netiquette ("net" and "etiquette")

Abstract

The purpose of the article is to study the etiquette standards of managerial communication, identify innovative changes that appeared due to the transformation of the management model itself and how the traditional etiquette standards interact with the new ones regarding management activity. The methodology of the work is based on general scientific principles of research – historical, terminological, system. The purpose and tasks of the publication caused the application of such research methods as analysis, synthesis, generalization, which made it possible to clarify the definition of the term etiquette standards" and obtain an interpretation of this category. The system and structural methods were used to reveal the functionality of etiquette standards of managerial communication. The scientific novelty of the work is to identify innovative etiquette standards of managerial communication and their interaction with traditional ones. The influence of etiquette standards on organizational (corporate) culture has been established. Conclusions. It is proved in the article that it is expedient to study the etiquette standards of managerial communication at the junction of the theory of management and cultural studies. The main functions of etiquette in managerial communication are regulatory and integration. Traditional etiquette standards of managerial communication are supplemented by innovations that arose as a result of the introduction of new information and communication technologies into the management practice. The introduction of etiquette mechanisms in management should be permanent because the current level of managerial culture is inadequate.

Author Biography

Irina Konyukova

Associate Professor of the Philosophy Department, Kiev National University of Culture and Arts

References

Босак О.З. Публічне управління як нова модель управління у державному секторі. Режим доступу: http://academy.gov.ua/ej/ej12/txts/10bozuds.pdf.

Комунікації в публічному управлінні: аспекти організаційної культури та ділового спілкування : навч. посіб. / уклад.: Гошовська В. А. та ін. Київ: К.І.С., 2016. 130 с.

Хожило І. І. Етикет у публічному адмініструванні: сутність, стан та особливості формування. Режим доступу: http://www.dridu.dp.ua/zbirnik%20/2009-02/09hiisof.pdf.

Обушна Н. Публічне управління як нова модель організації державного управління в Україні: тео-ретичний аспект // Збірник наукових праць. 2015. Вип. 44 "Ефективність державного управління". Режим доступу: http://www.lvivacademy.com/vidavnitstvo_1/edu_44/fail/ch_1/8.pdf.

Питерс С., Уотермен Р. В поисках эффективного управления (опыт лучших компаний) / Пер.с англ. Общ. ред. и вступ. сл. Л. И. Евенко. М.: Прогресс, 1986. 418 с.

Основы культурологии: Учебное пособие / Отв. ред. И.М.Быковская. М.: Едиториал УРСС, 2005. 495 с.

Шома А.М. Управлінське спілкування як соціально-психологічний чинник формування стилю державно-управлінської діяльності. Режим доступу: http://academy.gov.ua/ej/ej8/doc_pdf/shoma.pdf.

Оксентюк Р. Використання інтернет-браузерів як засіб комунікації в управлінні інформаційними зв’язками. Режим доступу: http://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/21170/2/SEIED_2017_Oksentyuk_R-Internet_ browser_as_a_method_58-60.pdf.

Чайка Г.Л. Культура ділового спілкування менеджера. Київ: Знання, 2005. 442 c.

Bosak O.Z. Public administration as a new management model in the public sector. Retrieved from: http://academy.gov.ua/ej/ej12/txts/10bozuds.pdf [in Ukrainian].

Communications in Public Administration: Aspects of Organizational Culture and Business Communication: teach. manual (2016). Kyiv: K.I.S [in Ukrainian].

Hozhylo I. I. (2009). Etiquette in Public Administration: Essence, Condition and Features of Formation. Re-trieved from: http://www.dridu.dp.ua/zbirnik%20/2009-02/09hiisof.pdf [in Ukrainian].

Obushna N. (2015). Public administration as a new model of organization of public administration in

Ukraine: theoretical aspect. Efektyvnist derzhavnogo upravlinnia, 44. Retrieved from: http://www.lvivacademy.com/ vidavnitstvo_1/ edu_44/fail/ch_1/8.pdf [in Ukrainian].

Peters S., Waterman R. (1986). In search of effective management (experience of the best companies). Moscow: Progress [in Russian].

Fundamentals of Cultural Studies: textbook. (2005). I. M. Bykovskaya (ed.). Moscow: Editorial URSS [in Russian].

Shoma A.M. Management Communication as a Socio-Psychological Factor in the Formation of the Style of Public-Management Activity. Retrieved from: http://academy.gov.ua/ej/ej8/doc_pdf/shoma.pdf [in Ukrainian].

Oksentiuk R. (2017). Using Internet Browsers as a Means of Communication in the Management of Infor-mation Communications. Retrieved from: http://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/21170/2/SEIED_2017_Oksentyuk_R-Internet_browser_as_a_method_58-60.pdf [in Ukrainian].

Chayka G.L. (2005). Culture of Business Communication Manager. Kyiv: Znannia [in Ukrainian].