Cultural studies of dance as a form of communication

Authors

  • Iryna Hertz

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2018.148184

Keywords:

Dance, choreographic art, communication, corporeality, sign system

Abstract

The purpose of the article is to elucidate the culturological foundations of the education of dance as a form of communication. Methodology. The methodological basis of the research consists of general scientific methods of cognition, as well as methods of cultural anthropology. Scientific Novelty. The novelty of the study is determined by the general culturological development of the communicative nature of dance and consists in the formulation of the problem of dancing in the cultural context, in the identification of the specifics of the communicative properties of choreographic art. Conclusions. It was found out that the identification of the communicative aspect of the phenomenon of dance justifies and reveals such a function of dance as a means of conveying information, including thoughts, ideas, and feelings. Dancing is a communicative process, which on the whole confirms the theory of the origin of dance as a result of realizing the needs of the primitive man to express his emotions and knowledge about the world using his body. Dancing is a form of communication in the space of culture and is defined as an actual artistic expression in which worldview attitudes find their appearance.

Author Biography

Iryna Hertz

Associate Professor of the Modern Choreography Department, Kiev National University of Culture and Arts

References

Апресян В. Ю., Апресян Ю. Д. Метафора в семантическом представлении эмоций // Вопросы язы-кознания. 1993. № 3. С. 27–35.

Басин Е. Я. Семиотика об изобразительности и выразительности. Москва : Искусство, 1965. 234 с.

Быховская И. М. Телесность человека как объект социокультурного анализа : автореф. дис. на со-иск. учен. степени д-ра филос. наук : 17.00.08. [б.м.], 1992. 35 с.

Выготский Л. C. Психология искусства / предисл. А. Н. Леонтьева ; коммент. Л. С. Выготского, В. В. Иванова ; общ. ред. В. В. Иванова. 3-е изд. Москва : Искусство, 1986. 573 с.

Гегель Г. Ф. Эстетика : в 4 т. Москва : Искусство, 1969. Т. 2. 695 с.

Гегель Г. В. Ф. Лекции по эстетике. Книга первая // Сочинения : в ХIV т., т. XII. Москва : Поли-графкнига, 1938. 494 с.

Каган М. С. Морфология искусства: Историко-теоретическое исследование внутреннего строения мира искусств. Ленинград, 1972. 528 с.

Кирилов А. П. Языковой аспект художественно-образной природы танцевального движения : дис. на соиск. учен. степени канд. искусствовед. Москва, 1988. 176 с.

Леонова С. Є. Символіка тілесності у сучасній театральній хореографії (на прикладі М. Ека) [Електр. ресурс]. Режим доступу : www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis.../cgiirbis_64.exe?...2.

Матвейчук М. До проблеми тілесності в сучасному танці [Електр. ресурс]. Режим доступу : http://sm.etnolog.org.ua/zmist/2015/1/64.pdf.

Мерло-Понти М. Феноменология восприятия / пер. с фр. под ред. И. С. Вдовиной, С. Фокина. Санкт-Петербург : Ювента; Наука, 1999. 603 c.

Мосс М. Техники тела // Мосс М. Общества. Обмен. Личность : тр. по социальной антропологии : пер. с франц. Москва : Вост. лит., 1996. С. 242–263.

Станишевский Ю. Украинский балетный театр: история и современность. Київ : Муз. Україна,

411 с.

Цветаева М. И. Искусство при свете совести // Сочинения : в 2 т. / сост., подгот. текста, коммент. А. Саакянц ; худ. В. Медведев. Москва : Худож. лит., 1988. Т. 2: Проза. Письма. 640 с.

Цветкова Л. Ю. Методика викладання класичного танцю : підручник. – 2-е вид. Київ : Альтерпрес, 2007. 324 с.

Чілікіна Н. Сучасні аспекти філософії тілесності як ключ до мови тіла [Електр. ресурс]. – Режим доступу : http://publications.lnu.edu.ua/ bulletins/index.php/artstudies/article/viewFile/3066/3129.

Чурпіта Т. М. Професійне становлення М. Трегубова (1928–1935 рр.) // Мистецтвознавчі записки. 2014. Вип. 26. С. 302–309.

Lomax A. Folksong Style and Culture. – Washington, DC: American Association for the Advancement of Science; New Jersey: Transaction Books, 1968. – 363 p.

References

Apresyan, V. Yu., Apresyan, Yu. D. (1993). "Metaphor in the Semantic Representation of Emotions". Ques-tions of Linguistics, no. 3, р. 27–35 [in Russian].

Basin, E. Ya. (1965). Semiotics on the representativeness and expressiveness. Moscow: Iskusstvo, 234 p. [in Russian].

Bykhovskaya, I. M. (1992). The corporality of man as an object of socio-cultural analysis. Doctor’s thesis, 35 p. [in Russian].

Vygotsky, L. C. (1986). The psychology of art. Moscow: Iskusstvo, 573 p. [in Russian].

Gegel, G. F. (1969). Aesthetics: in the 4th volume. Moscow: Iskusstvo, vol. 2, 695 p. [in Russian].

Gegel, G. F. (1938). "Lectures on aesthetics. The first book". Compositions: in XIV vol., vol. XII. Moscow: Poligrafkniga, 494 p. [in Russian].

Gegel, G. F. (1938). "Lectures on aesthetics. The first book". Compositions: in XIV vol., vol. XII. Moscow: Poligrafkniga, 494 p. [in Russian].

Kagan, M. S. (1972). The morphology of art: Historical and theoretical study of the internal structure of the world of the arts. Leningrad, 528 p. [in Russian].

Kirilov, A. P. (1988). Language aspect of the artistic and imaginative nature of the dance movement. Doc-tor’s thesis. Moscow, 176 p. [in Russian].

Leonova, S. Ya. (2011). Symbolism of corporeality in contemporary theatrical choreography (on the exam-ple of M. Eka). URL: www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis.../cgiirbis_64.exe?...2... [in Ukrainian].

Matveichuk, M. (2015). To the problem of corporeality in modern dance URL: http://sm.etnolog.org.ua/ zmist/2015/1 / 64.pdf [in Ukrainian].

Merlo-Ponty, M. (1999). Phenomenology of Perception. St. Petersburg: Juventa; Nauka, 603 p. [in Russian].

Moss, M. (1996). "Techniques of the body". Society. Exchange. Personality: works on social anthropology. Moscow: Vostochnaya literatura, р. 242-263 [in Russian].

Stanishevsky, Yu. (2008). Ukrainian Ballet Theater: History and Modernity. Kiev: Muzichna Ukrayina, 411 p. [in Russian].

Tsvetaeva, M. I. (1988). "Art in the light of conscience". Compositions: in 2 vol. Moscow: Hudozhestven-naya literatura, Vol. 2: Prose. Letters, 640 p. [in Russian].

Tsvetkova, L. Yu. (2007). Method of Teaching Classical Dance. Kyiv: AlterPres, 324 p. [in Ukrainian].

Chilikina, N. (2013). Modern aspects of the philosophy of corporeality as the key to body language. URL: http://publications.lnu.edu.ua/bulletins / index.php / artstudies / article / viewfile / 3066/3129 [in Ukrainian].

Churpita, T. M. (2014). "The professional formation of M. Tregubov (1928-1935)". Art criticism notes, vol. 26, p. 302–309 [in Ukrainian].

Lomax, A. (1968). Folksong Style and Culture. Washington, DC: American Association for the Ad-vancement of Science; New Jersey: Transaction Books, 363 p. [in English].