The metaphysical sense of the Earth mythologeme in musical Shevchenkiana («Farewell, world, farewell, earth ... »)
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2016.148212Keywords:
Earth mythologeme, microparadigm of «holy land» lexical unit, musical languageAbstract
The purpose of the study is to investigate the implementation of metaphysical sense of nominative line that forms the Earth mythologeme semantics, through the example of «Farewell, world, farewell, earth...». Research methodology consists in the use of comparative methods and techniques of content analysis and classification. This methodological approach allows to analyze the semantics of the Earth mythologeme, which is widely implemented in the music on Shevchenko's poetry. Scientific novelty. The music on Shevchenko's poetry was the subject of many musicological researches. However, this article deals with a new unexplored aspect - the embodiment of the mystical meaning of the Earth mythologeme as a key to the national collective thinking. Conclusions. In poet's works, the mythologeme of the Earth is widely fulfilled. Metaphysical sense of the mythologeme is studied through the example of the important for this subject poetry "Goodbye, World, Goodbye, earth ..." due to its affiliation with the lexical unit microparadigm "holy land", based on the two vectors of image meanings. In his music, Lysenko comes from the vector "holy land - mother - Motherland", and comes to a culmination, based on vector "holy land - truth, fairness". Instead, V. Silvestrov limits the poetic text to the lines, where he speaks with his native land, accentuating the second vector, and the first one is expressed as if "through" the sound in a duma of kobzar-psalmist.
References
Дзюба І. Валентин Сильвестров: вертикаль духу над горизонтами буття / Іван Дзюба // EYMnOEION. Зустрічі з Валентином Сильвестровим / Уклад. Алла Вайсбанд, Костянтин Сігов. - К. : Дух і літера, 2013. - С. ІІІ-ХХ.
Драганчук В. Ментальний архетип «лицаря-захисника» у хоровій творчості Миколи Лисенка / Вікторія Драганчук // Українська музика : наук. часопис. - Л. : ЛНМА ім. М. Лисенка, 2013. - Число 4 (10). - С. 33-40.
Жуйкова М. Номінація смерті та архаїчне мислення / Маргарита Жуйкова // Студії з інтегральної культурології. - Вип. І : Thonatos. - Л., 1996. - С.28-62.
Калинюк Н. В. Лінгвостилістична динаміка образу земля в українській поетичній мові : автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.02.01 / Н. В. Калинюк ; Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. - К., 2010. - 20 с.
Козаренко О. В. Вплив поетики Т. Шевченка на формування творчого методу М. Лисенка / Олександр Козаренко // Праці Музикознавчої комісії НТШ. - Львів, 1996. - С. 112-124.
Козаренко О. В. Феномен української національної музичної мови: Монографія / Олександр Козаренко. - Л. : НТШ, 2000. - 286 с.
Колесса Ф. Студії над поетичною творчістю Шевченка / Філарет Колесса. - Львів-Київ, 1939. - 387 с.
Корній Л. П. Тарас Шевченко і Микола Лисенко: національні та музично-стильові рефлексії / Лідія Корній // Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. - №1 (22) 2014. - С. 15-25 ; [Електронний ресурс].□ Режим доступу :http://knmau.com.ua/chasopys/22_NBUV/docs/04.pdf
Незнаний Шевченко. Інтерпретації Валентина Сильвестрова [розмова з Миколою Гобдичем]. - [Електронний ресурс]. - Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v= -5-khjMJGCk
Потебня А. А. Слово и миф / А. Потебня. - М.: Правда, 1989. - 282 с.
Dziuba, I. (2013). Valentyn Sylvestrov: vertical of spirit over the horizon of life, EYMnOEION. Meetings with Valentin Silvestrov. Kyiv: Dukh I Litera.
Drahanchuk, V. (2013). Mental archetype "knight-defender" in the choral works of Mykola Lysenko. Ukrainian music: scientific journal. (vol. 4 (10)). Lviv: LNMA im. M. Lysenka.
Zhuikova, M. (1999). Nomination of death and archaic thinking. Study of integrated cultural studies. (Vol. 1 - Thonatos). Lviv.
Kalyniuk, N. V. (2010). Linguostylistic dynamic of the image of the Earth in the Ukrainian poetic language. Extended abstract of candidate's thesis. Kyiv.
Kozarenko, O. V.(1996). The influence of the T. Shevchenko's poetics on the formation of the creative method of M. Lysenko. Proceedings of the musicological committee NTSh. Lviv.
Kozarenko, O. V.(2000). The phenomenon of Ukrainian national musical language: Monograph. Lviv: NTSh.
Kolessa, F. (1939). Studies on Shevchenko's poetry. Lviv-Kyiv.
Kornii, L. P.(2014). Taras Shevchenko and Mykola Lysenko: national and stylistic musical reflection. Journal of the P. Tchaikovsky National Music Academy. (Vol. 1(22)). Retrieved from: http://knmau.com.ua/chasopys/22_NBUV/docs/04.pdf.
Neznanyi Shevchenko. Unknown Shevchenko. Valentin Silvestrov's Interpretations [Conversation with Nicholas Gobdych]. Retrieved from: www.youtube.com/watch?v=-5-khjMJGCk.
Potebnia, A. A., (1989). Word and Myth. Moskva: Pravda.
Downloads
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).