The concerts of the Academic Chamber Choir "Khreschatyk"as an artistic reflection of genre and stylis-tic synthesis process

Authors

  • Oksana Dondyk

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2018.148254

Keywords:

Concerts of the Academic Chamber Choir "Khreschatyk", genre and stylistic synthesis, experimental aspects of modern concert practice, modern Ukrainian choral performance

Abstract

The purpose of the article is to analyze the concert activity of the Academic Chamber Choir "Khreschatyk" as an artistic reflection of the genre and stylistic synthesis process. The methodology of the study foresees the use of universal scientific methods, in particular, structural and comparative analysis, synthesis, systematisation, generalisation, which using allows highlighting different aspects of investigated problem optimally, as well as to systematize methodically the results, which have been achieved, in relevant conclusions. The scientific novelty of the publication is in the investigation of the concerts’ parameters of the Academic Chamber Choir "Khreschatyk" through the prism of the genre and stylistic synthesis for the first time. Conclusions. Based on the research, there are reasons to confirm that the recital activity of the Academic Chamber Choir "Khreschatyk" is based on the constant experimental researches aimed at the invention of fundamentally new genre and stylistic measures of artistic reality, which are inherent to the primary vector of the development of modern chamber and choral art. This is confirmed by numerous performances, which are based on the principles of the genre and stylistic synthesis. In such performances, the choir becomes an active participant of the stage action both in the flat of individual action and in the context of creating fundamentally new genre phenomena, such as the choral performance that is entirely relevant to the actual needs of the native cultural space.

Author Biography

Oksana Dondyk

Honored Artist of Urkaine, Senior Lecturer of the Academic Choral and Instrumental Art Department of Kyiv National University of Culture and Arts

References

Бенч-Шокало О.Г. Український хоровий спів: актуалізація звичаєвої традиції: навч. посіб. – К., 2002. – 439 с.

Дичко Л. Сучасний стан хорового мистецтва; тенденції розвитку / Л. Дичко // Матеріали до україн-ського мистецтва. – Київ, 2003. – Вип. 2. – С. 18-22.

Ковалик П. А. Хорове виконавство як феномен творчої взаємодії (з досвіду Київської хорової шко-ли): автореф. дис. канд. мистецтвознавства: 17.00.03 – музичне мистецтво / П. А. Ковалик. – К., 2002. – 26 с.

Коробка Т.С. Комунікаційний процес у хоровому виконавстві як складна система творчих взаємозв’язків // Науковий вісник національної музичної академії України ім. П.І. Чайковського: Зб. статей. Вип. 106: Культурологічні аспекти сучасного музичного дискурсу. Пам’яті Л. К. Каверіної. – К., 2013. – С.377- 392.

Лащенко А. П. Новітні тенденції сучасного хорового мистецтва України / А. П. Лащенко // Музичне виконавство. Книга сьома. Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського. – Київ, 2001. Вип.18. – С. 8 – 25.

Лащенко А.П. Хоровая культура: аспекты изучения и развития / А.П. Лащенко. – К. : Муз. Україна, 1989. – 136 с.

Мартинюк А. К. Диригентсько-хорові школи в Україні і світі / А. Мартинюк // Теоретичні та прак-тичні питання культурології : зб. наук. статей. – Вип. 3. – Запоріжжя: ЗДУ, 2000. – С. 106-112.

Степанченко Г. Хорові картини / Галина Степанченко // Дзеркало тижня. – 2004. – 19–25 червня (№24).

Ткач Т. С. Деякі теоретичні аспекти музичної комунікації у сфері хорового виконавства // Науковий вісник Національної музичної академії України ім П. І. Чайковського: Зб статей. – Вип.74: Естетика і практика сучасної мистецької освіти. – К., 2008. – С.50–57.

Яремчук А. Пасіонарний виклик Миколи Гобдича / Андрій Яремчук // Українська культура. – 2006. – №10. – С. 19–21.

Bench-Shokalo O.G. (2002). Ukraiian choir singing: actualisation of a tradition. Kyiv: [in Ukrainian].

Dychko, L. (2003). The modern state of choral art; developmental trends. Materialy do ukrayins'koho mystetstva , 2, 18 – 22 [in Ukrainian].

Kovalyk, P.А. (2002). The Chorus performance as the phenomenon of the creative interaction (from the Кyiv Cho-rus School experience). Abstract of the PhD diss. (Аrts), Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [in Ukrainian].

Korobka, T.S. (2013). The communication process in the choral performance as a complicated system of relationship. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii im. P.I. Chaikovskoho , 106, 377-392 [in Ukrainian].

Laschenco, A. P. (2001). The newest trends in the modern Ukrainian Choral Art. Muzychne vykonavstvo. Knyha s'oma. Naukovyy visnyk NMAU im. P. I. Chaykovs'koho, 18, 8 – 25 [in Ukrainian].

Laschenco, A.P. (1989). Choral culture: aspects of learning and development. Muzychna Ukrayina, 136 [in Ukrainian].

Martynyuk, A.K. (2000). Conductor-choir school in Ukraine and the world. Teoretychni ta practychni pytannya kultorologiyi, 3, 106-112 [in Ukrainian].

Stepanchenko, Gh. (2004). . Choral pictures. Dzerkalo tyzhnya, 24, 19 – 25 [in Ukrainian].

Tkach, Yu.S. (2008). Some theoretical aspects of musical communication in choral performance. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii im. P.I. Chaikovskoho, 74, 50-57 [in Ukrainian].

Jaremchuk, A. (2006). Passionary challenge of Mykola Gobdych. Ukrayins'ka kul'tura, 10, 19 – 21 [in Ukrainian].