Regional analysis of female performance in the Ukrainian ballet: 90s XX – early XXI century (part I: Kiev and Lviv)

Authors

  • Valentina Zakharova

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2018.148339

Keywords:

Ukrainian ballet, female performance, regional representations, repertoire

Abstract

The aim of the work is to analyze the female performance in the Ukrainian ballet from the time of declaration of independence until today (1991-2017), in particular in the cities of Kiev and Lviv. The methodology of the research is based on regional and person-like approaches, on the principles of continuity and unity of teaching and performance, as well as on historical and art criticism. Scientific novelty consists in the allocation of the main regional centers of female performance in the Ukrainian ballet and the creative features of its most famous representatives: Kiev (I. Zadayannaya, J. Gladkikh, T. Golyakova, N. Lazebnikov, T. Lezova, A. Shevchenko, K. Kuhar and others), Lviv (Y. Ermolenko, A. Yakimenko, A. Surmin, V. Tkach, H. Tkach, D. Emelyantseva, etc.). It is emphasized that in accordance with the principle of unity of learning and fulfillment within a particular art center, cooperation is observed between the choreographic school and the theater of opera and ballet. Conclusions. The fact that soloists and ballerinas, taking into account their repertoire, not only preserves the world and domestic classical features of ballet art, but also resorts to bold experiments, laying the foundations for their own artistic and technical and professional growth, thereby developing the best traditions of the school of female performance in Ukrainian ballet.

Author Biography

Valentina Zakharova

postgraduate of Kyiv National University of Culture and Arts

References

Анико Рехвиашвили: В балете огромное количество выходцев из Киева [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://golos.ua/i/378091.

Бахрушин Ю.А. История русского балета /Ю.А. Бахрушин. – М.: Советская Россия,1965. – 227 с.

Богданов – Березовский В.М. Галина Сергеевна Уланова. Изд. 2-е, испр. и допл. / В.М. Богданов – Березовский. – М.: Искусство, 1961. – 172 с.

Коваленко Є.І. Балетне мистецтво Національної опери України 1991-2005 рр.: виконавські тради-ції, творчі постаті, вистави: автореф. дис. … канд. мист. 17.00.02 / Є.І. Коваленко. – Київ, 2017. – 23 с.

Красовская В.М. Русский балетный театр начала ХХ века.2. Танцовщики / В.М. Красовская. – Л.: Искусство, 1972. – 456 с.

Красовская В.М. Профили танца / В.М. Красовская – СПб.: АРБ им. А.Я. Вагановой, 1999. – 400 с.

Львов-Анохин Б.А. Мастера Большого балета / Б.А. Львов – Анохин – М.: Искусство, 1976. – 240 с.

Павлюк Т.С. Українське балетмейстерське мистецтво другої половини ХХ ст.: автореф. дис... к. мист. 17.00.01 "Теорія та історія культури" / Т.С. Павлюк − Київ: Держ. акад. керів. кадрів культури і мистецтв, 2005. − 20 с.

"Протанцованный Дюма" [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://rg.kiev.ua/page5/

article34074.

Туркевич В. Легенда українського балету / В.Дм. Туркевич / Бенефіс народної артистки України, народної артистки Радянського Союзу, віце-президента Української Академії Танцю Валентини Калиновської, присвячений 40-річчю творчої діяльності. Буклет. – Київ: Вид. Національної опери України ім. Т.Г.Шевченка,

– 10 с.

Туркевич В. Фейерверк фуэте для Елены Потаповой / В.Дм. Туркевич – День. 2010. – № 66 [Елект-ронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.day.kiev.ua/ru/article/taym-aut/feyerverk-fuete-dlya-elenypotapovoy.

Туркевич В. Хореографічне мистецтво України у персоналіях (біобібліографічний довідник) / Туркевич. – К., 1999. – 223 с.

Слонимский Ю.И. Советский балет. Материалы к истории советского балетного тетра / Ю.И. Слонимский. – Москва, Ленинград: Искусство, 1950 – 368 с.

Слонимский Ю.И. Драматургия балетного театра XIX века / Ю.И. Слонимский. – М.: Искусство, 1977. – 344 с.

Станишевский Ю. Харьковский театр оперы и балета / Ю.А. Станишевский // Музыкальная энциклопедия. – Т. 5. – М.: Советская энциклопедия, 1981. – С. 1035-1037.

Станішевський Ю.О. Балетний театр України: 225 років історії/ Ю.О. Станішевський. – К.: Музич-на Україна, 2003. – 440 с.

Станишевский Ю. Украинский балетный театр / Ю. Станишевский. – К.: Музична Україна, 2008. – 411 с.

Чуприна П.Я. Творча діяльність Національного академічного театру опери та балету України ім. Т.Г.Шевченка в контексті розвитку української художньої культури (1991-2001): дис... к. мист.: 17.00.01 "Теорія та історія культури" / П. Я. Чуприна – Київ, 2005 – 186 с.

Шаповал О. В. Творча діяльність балетмейстера А.Ф.Шекери в контексті історії української хорео-графічної культури 60-90 років ХХ століття: автореф. дис.. к.. мист. 17.00.03 "Музичне мистецтво" / О.В. Шаповал – Київ, 2006. – 27 с.

Шкурєєв К.І. Становлення хореографічної освіти у Харкові (ХХ – початок ХХІ століття) як чинник створення балетних вистав для дітей / К.І. Шкурєєв // Вісник ХДАДМ. – 2016. – №1. – С. 143-148.

Aniko Rekhviashvili: In the ballet a huge number of people from Kiev. Retrieved from: https://golos.ua/i/378091 [in Russian].

Bakhrushin Yu. (1965). History of Russian Ballet. М.: Soviet Russia [in Russian].

Bogdanov – Berezovsky V. (1961). Galina Sergeevna Ulanova. Ed. 2 nd, cor. and aug. M.: Art [in

Russian].

Kovalenko E. (2017). Ballet Art of the National Opera of Ukraine 1991-2005: performing traditions, creative figures, plays. The author's abstract. dis ... candidate art studies 17.00.02. Kyiv [in Ukrainian].

Krasovskaya V. (1972). Russian ballet theater of the early twentieth century. Dancers. L .: Art [in

Russian].

Krasovskaya V. (1999). Profiles of dance. St. Petersburg [in Russian].

Lvov-Anokhin B. (1976). Masters of the Grand Ballet. M.: Art [in Russian].

Pavlyuk T. (2005). Ukrainian choreography art of the second half of the twentieth century. The author's abstract. dis. ... candidate art studies 17.00.01 "Theory and History of Culture". Kyiv, State acad. guides Personnel Culture and Arts. [in Ukrainian].

"Dumas Dancers". Retrieved from: http://rg.kiev.ua/page5/article34074/ [in Russian].

Turkevich V. (1998). Legend of the Ukrainian Ballet. Beneficiary of People's Artist of Ukraine, People's Artist of the Soviet Union, Vice President of the Ukrainian Academy of Dance Valentin Kalinovska, dedicated to the 40th anniversary of creative activity. Booklet. K. [in Ukrainian].

Turkevich V. (2010) Fireworks fouette for Elena Potapova. Day. №. 66. Retrieved from: http://www.day.kiev.ua/ru/article/taym-aut/feyerverk-fuete-dlya-elenypotapovoy [in Russian].

Turkevich V. (1999). Choreographic art of Ukraine in personalities (bibliographical guide). K. [in Ukrainian].

Slonimsky Yu. (1950). Soviet ballet. Materials on the history of the Soviet ballet tetra. M., L.: Art. [in

Russian].

Slonimsky Yu. (1977). The dramaturgy of the ballet theater of the XIX century. M.: Art. [in Russian].

Stanishevsky Yu. (1981). Kharkov Theater of Opera and Ballet. In the Music Encyclopedia, vol. 5, 1035-1037. [in Russian].

Stanishevsky Yu. (2003). Ballet Theater of Ukraine: 225 years of history. K.: Musical Ukraine. [in

Ukrainian].

Stanishevsky Yu. (2008). Ukrainian Ballet Theater. K .: Musical Ukraine. [in Russian].

Chuprina P. (2005). Creative activities of the National Academic Theater of Opera and Ballet of Ukraine named after. T. Shevchenko in the context of the development of the Ukrainian artistic culture (1991-2001): The diss. of candidate of Arts according, spec. 17.00.01. Kyiv. [in Ukrainian].

Shapoval O. (2006). The creative activity of choreographer A. Shkerei in the context of the history of Ukrainian choreographic culture 60-90 years of the twentieth century: The author's abstract. dis. ... candidate art studies. 17.00.03. Kyiv. [in Ukrainian].

Shkuryev K. (2016). The formation of choreographic education in Kharkiv (XX – early XXI century) as a factor in the creation of ballet performances for children. In the Herald of Kharkiv State Academy of Design and Fine Arts, №1, 143-148. [in Ukrainian].