Prerequisites for the emergence of environmental museums in Ukraine.
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2018.148365Keywords:
Environmental museum, Skansen, cultural reserve, modeling of the environment, Open-air museumsAbstract
The purpose of the article is to explore the preconditions for the emergence of environmental museums in Ukraine. Methodology. The cultural approach with the use of methods of analysis and synthesis, historical and logical approach is applied. The first attempts at environmental museumification within open-air museums which have led to the emergence of environmental museums in Ukraine have been analyzed. Scientific Novelty. This paper is one of the first attempts in Ukrainian museology to comprehensively examine the prerequisites for the emergence of environmental museums on the territory of modern Ukraine. Conclusions. Open-air museums, created in the region of Ukraine during the Soviet period, acquired specific features of environmental museums, but the conditions of Soviet society made it impossible to develop full-fledged environmental museums during this period. The modern transformation of ensemble museums created at the time of the USSR to the environment allows us to consider these museums as the basis for the development of environmental museumification in Ukraine.
References
Гевель К. Проблеми державного управління історико-культурними заповідниками України URL:http://www.dridu.dp.ua/vidavnictvo/2010/2010_04(7)/10gkmkzu.pdfhttp://www.dridu.dp.ua/vidavnictvo/2010.
Данилюк А. Українські скансени. Історія виникнення, експозиції, проблеми розвитку. Тернопіль: Навч. Книга – Богдан, 2006. 104 с.
Кадничанський Д.А. Використання історико-культурної спадщини України у туризмі на прикладі скансенів. Краєзнавство. 2012. №1 С. 128-137.
Каулен М. Е Музеефикация историко-культурного наследия России. М.: Этерна, 2012. 432 с.
Крук О.І. Створення етнографічних комплексів та експозицій як один із напрямків в розвитку українського музейництва 1960-1980 рр. Краєзнавство. 2009. №1-2 С. 120-126
Крук О. Формування мережі державних заповдників, як один із напрямків розвитку українського музейництва 1950х – 1980х рр. Краєзнавство. 2009. № 3-4. С.145 – 156.
Маньковская Р.В. Музей у духовному становленні суспільства. До 100-річчя від дня народження академіка П.Т. Тронька. С. 170-183
Національний Києво-Печерський історико-культурний заповідник. URL: http://www.kplavra.kiev.ua/ua/node/289 (Дата запиту: 31.05.2018).
Національний архітектурно-історичний заповідник "Чернігів Стародавній". URL: https://oldchernihiv.com/history/ (Дата запиту 30.05.2018).
Науменко Я. Історико-культурні заповідники України – діалог сучасників з минулим, мовою експо-натів. Наукові записки з української історії: Зб. yаук. ст. Переяслав- Хмельницький, 2012. Вип. 32. С. 34-39.
Цегельник Ю.О. Використання етнокультурних ресурсів Київської області в туризмі. Питання культурології. 2013. Вип. 29. С. 153-159.
Чухрай Л.О. Скансен: сучасність та перспективи розвитку. Вісник НАКККіМ. 2013. №4 С. 72-74
Шлепакова Т.Л. Скансени України як перспективні об’єкти музейного туризму та осередки збере-ження етнобуття в умовах глобалізації (оглядова довідка за мат-ми преси, Інтернету та неопублікованих доку-ментів 2011-2013). Київ, 2013. ДЗК. Вип. 5/6. 17с.
Яковець І. Еволюція музею та музейної справи другої половини XIX – початку XX століть під впливом всесвітніх промислових виставок. Аркадіа. 2015. № 3. С. 25-30
Hevel K. Problems of State Administration of Historical and Cultural Reserves of Ukraine. Retrieved from http://www.dridu.dp.ua/vidavnictvo/2010/2010_04(7)/10gkmkzu.pdf [In Ukrainian]
Danyljuk A. (2006). History of occurrence, exposition, developmental problems. Ternopil: Educational Book – Bogdan [In Ukrainian]
Kadnyčansʹkyj D.A. (2012). Use of historical and cultural heritage of Ukraine in tourism on the example of scansen. Regional studies, 1, 128-137. [In Ukrainian]
Kaulen, M. Ye. (2012). Muzeefikatsiya istoriko-kulturnogo naslediya Rossii. M.: Eterna [in Russian].
Kruk O.I. (2009). Creation of ethnographic complexes and expositions as one of the directions in the development of the Ukrainian Museum of 1960s -1980s. Regional studies, 1-2, 120-126. [In Ukrainian]
Kruk O.I. (2009). Formation of a network of state preserves, as one of the areas of development of the Ukrainian museum industry of the 1950s – 1980s. Regional studies, 3-4, 145-156. [In Ukrainian]
Manʹkovskaja R.V. Museum in the spiritual formation of society. To the 100th anniversary of the birthday of the academician P.T. Tronʹka, 170-183. Retrieved from https://core.ac.uk/download/pdf/84006130.pdf [In Ukrainian]
National Kyev-Pechersk Historical and Cultural Reserve. Retrieved from http://www.kplavra.kiev.ua/ua/ node/289 [In Ukrainian]
National Architectural and Historical Reserve "Chernigov Ancient". Retrieved from https://oldchernihiv.com/history/ [In Ukrainian]
Naumenko Ja. (2012). Historical and cultural reserves of Ukraine – the dialogue of contemporaries with the past, the language of exhibits. Scientific Notes on Ukrainian History: Collection of Scientific Articles,32, 34-39. [In Ukrainian]
Cehelʹnyk Ju.O. (2013). Use of ethno-cultural resources of the Kiev region in tourism. Questions of cul-turology, 29, 153-159. [In Ukrainian]
Čuxraj L.O. (2013). Scansen: the present and the prospects of development Bulletin of the National Academy of Cultural and Arts, 4, 72-74. [In Ukrainian]
Šlepakova T.L. (2013). Scans of Ukraine as promising objects of museum tourism and centers for the preservation of ethnicity under the conditions of globalization (overview of the press, Internet and unpublished docu-ments 2011-2013). Kiev: Ministry of Culture of Ukraine, National Parliamentary Library of Ukraine, Information Cen-ter on Culture and the Arts, 5-6. [In Ukrainian]
Jakovecʹ I. (2015). The evolution of the museum and museum affairs of the second half of the XIX – ear-ly XX centuries under the influence of world industrial exhibitions. Arcadia, 3, 25-30. [In Ukrainian]
Downloads
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).